Hirdetés:

Ismeretlen ismerősként üdvözölhettük a nemrég nálunk járt dél-koreai platós legfrissebb változatát. Az új arccal a jövőbe néző típus ismét tartogatott néhány kellemes meglepetést számunkra.

Aki lemarad, kimarad! Több irányból is értelmezhető mondás ez a SsangYong Musso Grand esetében, hiszen egyszerre utalhat a gyártó elszalasztott lehetőségeire és jelentheti a kiutat a gödörből. Annak ellenére ugyanis, hogy jelöltként szerepelt a szavazólapon, végül távol maradt az International Pick-Up Award tesztvezetéséről. Az egyik nagy esélyesnek tartott phjongtheki aspiráns elől végül a szerkesztőségünkben csak Columbo feleségeként aposztrofált Toyota Hilux hódította el a trófeát. Látványos megújulása és kiváló minősége révén viszont könnyen az élvonalba kerülhet a nemrég még csődvédelemmel és nem túl fényes jövővel kecsegtető dél-koreai márka ígéretes ütőkártyája. Éppen ezért kíváncsian vártuk a ráncfelvarráson átesett platós érkezését.

A legfontosabb változás a külsőt, leginkább az első traktust érintette. A lökhárító és a hűtőrács markáns kialakítása egészen karakteres arcot biztosít a korábban inkább visszafogott orrszarvúnak. A szegmens legnagyobb utasterében öt személy fér el kényelmesen, zavartalan bejutásukról és kiszállásukról masszív oldalsó fellépők gondoskodnak. A szokatlanul magasra húzott platóoldalfal nemcsak a rakomány biztonságát fokozza, hanem a jármű masszív megjelenését is erősíti. Már a tesztidőszak legelején szembesültem azzal a ténnyel, hogy a Musso Grand egy feltűnő jelenség. Több autóstársam kérdezte meg a piros lámpánál állva, hogy milyen márkájú járműben ülök. Mások pedig azt méltatták, hogy végre egy élhető méretű amerikai platós jelent meg az európai piacon. Nemhiába, a SsangYong tervezői mindent bevetettek annak érdekében, hogy feledtessék a típus eddig kissé unalmas formavilágát és egy, a világ bármely pontján szerethető terméket kínáljanak. Jelentem, a foglakozás elérte célját, tényleg látványosat alkottak. Mindössze néhány apró, de annál érdekesebb részlet okozott némi fejtörést. Az első kerékíveket takaró műanyag paneleken például a márka legnagyobb szabadidő-autójának (Rexton) típusjelzése szerepel. Természetesen nem a vásárlók összezavarása a cél, az ok ennél sokkal prózaibb: a dél-koreai piacon ugyanis Rexton Sports néven forgalmazzák a pickupot. Emellett bár remekül mutatnak a 20 col peremátmérőjű, krómozott keréktárcsák, a szépségnek bizony ára van. A napfényben szépen csillogó, polírozott opciós tételek és a viszonylag alacsony oldalfalú abroncsok minden úthibáról és göröngyről hitelesen tudósítanak. Ezért inkább a kisebb, 18 colos változatot ajánlanám azoknak, akik eredeti rendeltetésének megfelelően használják hatalmas földterületeik lankáin.

A műszercsoport központi kijelzőjén számos ötletes megoldással találkoztunk. Az ajtók nyitását és zárását például jópofa animációval illusztrálja

Menet közben számos kellemes és intelligens megoldással találkoztam. A vezetőtámogató rendszerek pontosan és felesleges jelzések nélkül működnek. Az egyik személyes kedvenc funkcióm akkor figyelmeztet, ha a korábban feltorlódott kocsisor megindul előttünk. Szűk helyen manőverezéskor hasznos a kormányzási szög megjelenítése a műszeregység középső kijelzőjén, így mindig látható a kerekek pillanatnyi állása. Szintén említésre érdemes például a gumicserére figyelmeztetés, amely egy előre beállított kilométer megtétele után értesít az abroncsváltás esedékességéről. Az okos ajtózár külön gombnyomkodás nélküli automatikusan zárja az ajtókat a jármű elhagyása után.

Még nagyítóval is nehéz hibát találni a Musso Grand belterében

Korábbi találkozásunk alkalmával a rendelkezésre álló idő rövidsége miatt nem jutott idő a jól megszokott mérésekre, ám most végre hosszabb ideig járt nálunk a SsangYong. A kapott eredmények a gyári marketinganyag legszebben csengő sorait erősítik, amely szerint a Musso Grand kategóriája legnagyobb platósa. Hatalmas termete ellenére kellemes meglepetés ért a töltőállomásra visszaérkezve is, hiszen a SsangYong a Rolling Tons tüzelőanyag-fogyasztási ciklusán átlagosan 8,4 liter gázolajat használt száz kilométerre vetítve. A gazdagabb felszereltségű változat nettó 9,9 millió forintos vételára kiváló ár-érték arányt jelöl, és az összes létező extrával fűszerezve is megáll 12,0 millió alatt. Ráadásul a cikk írásakor érvényes akció ezeket a listaárakat 9,6, illetve 11,6 millióra csökkentette. Bár a cikkünk elején említett hiányzás miatt lemaradtak a gigászok csatájáról, a Musso Grand nálunk egyértelműen előkelő helyen végzett. Azóta már az is kiderült, hogy az Edison Motors startup és konzorciuma személyében új tulajdonos érkezett a házhoz. Így az elvonuló felhők még szebb megvilágításba helyezik a piac legszerethetőbb platós különcét.

Minden is belefér a műanyaggal borított platóba! A rolós takaró a hosszú heveder segítségével könnyen nyitható és zárható
Technikai adatok
Hajtáslánc, felépítés
Összlökettérfogat (cm3):2157
Legnagyobb teljesítmény (kW(LE)/1/min):133(181)/4000
Legnagyobb nyomaték (Nm/1/min):420/1600–2600
Motor elöl, hosszában beépítve, hátsókerék-hajtás, kapcsolható összkerékhajtás, kapcsolható differenciálzár, hatfokozatú automatikus sebességváltó. Alvázra épített acélkarosszéria, négyajtós, ötszemélyes fülke, acélplató.
Kétkörös, hidraulikus fékrendszer, rásegítéssel, elektronikus menetstabilizáló blokkolásgátlóval, elektronikus fékerő-elosztóval, automatikus vészfékrásegítővel; elöl és hátul belső szellőzésű tárcsafék.
Kormánymű:fogasléces, rásegítéssel
Futómű elöl:kettős keresztlengőkar, csavarrugó, hidraulikus lengéscsillapító, keresztstabilizátor
Futómű hátul:merevtengely, csavarrugó, hidraulikus lengéscsillapító, keresztstabilizátor
Gumiabroncsok gyártmánya és mérete:Kumho Crugen Premium 255/50 R 20 105 H
Méretek, tömegek
Hosszúság/szélesség/magasság (mm):5405/1950/1855
Tengelytáv (mm):3210
Nyomtáv elöl/hátul (mm):1640/1640
Első/ hátsó terepszög (fok):19,5/20,5
Rámpaszög20
Fordulókör átmérője (m):12,18
Saját tömeg (kg):2120
Hasznos teherbírás (kg):795
Megengedett össztömeg (kg):2990
Vontatható pótkocsi tömege fékkel/fék nélkül (kg):3000/750
Tüzelőanyag-tartály térfogata (l):75

Plató hosszúsága műanyag platóborítással alul/felül (mm):1600/1375
Plató szélessége műanyag platóborítással alul/felül (mm):1615/1380
Kerékdobok közötti távolság műanyag platóborítással (mm):1135
Platóoldalfal magassága (mm):580
Rakodóperem magassága (mm):805
Platóajtó nyílásának szélessége/magassága (mm):1370-1385/570

Utastér szélessége könyökmagasságban elöl/hátul (mm):1590/1580
Utastér szélessége fejmagasságban elöl/hátul (mm):1170/1160
Utastér hosszúsága (mm):1710
Vezetőülés magassága a talajtól/padlótól (mm):850–940/305–395
Vezetőülés lapjának hosszúsága/szélessége (mm):490/530
Vezetőülés támlájának magassága/szélessége (mm):610/530
Vezetőülés állítási úthossza (mm):240
Utasülés lapjának hosszúsága/szélessége (mm):490/530
Utasülés támlájának magassága/szélessége (mm):610/530
Hátsó ülés lapjának hosszúsága/szélessége (mm):460/1360
Hátsó ülés támlájának magassága/szélessége (mm):605/1340
Hátsó ülés magassága a padlótól (mm):360
Fejtér elöl napfénytetővel/hátul (mm):870–970/975
Lábtér elöl/hátul (mm):850–1060/170–460
Kormánykerék átmérője (mm):380
Kormánykerék állíthatósága tengelyirányban/arra merőlegesen (mm):35/55
Kormányfordulatok száma végállástól végállásig:3,2
Kormánykerék távolsága a váltógombtól (mm):300
Menetteljesítmények, költségek
Legnagyobb sebesség (km/h):178
Fogyasztás WLTP-szabvány szerint, kombinált (l/100 km):9,6
Fogyasztás a Rolling Tons új ciklusán (l/100 km):8,4
A megengedett sebességhatárokat betartva fele részben lakott területen és fele részben lakott területen kívül, terhelés nélkül. Mérési körülmények: 1 személy, 25 Celsius-fok, száraz úttest, enyhe szél, közepes forgalom, bekapcsolt légkondicionáló, bekapcsolt takarékos menetmód.

A modell nettó alapára (Ft+áfa):9 990 000
Garancia:5 év vagy 100 000 km  általános
Országos szervizhálózat tagjainak száma:15