Mi köze a Wankel-motornak a haszonjárművekhez? Valójában nem sok, csupán annyi, hogy a Mazda Wankel-motorok immár fél évszázados történelme során bizony pickupba és buszba is épített ilyet a japán gyártó.
Hirdetés:

 -

Hazánkban is szép számmal futnak Mazda B2500 pickupok és különböző felépítményű E-sorozatú furgonok, amelyek hajdan más gyártók típusainak műszaki alapjait is szolgáltatták. Jelenleg mégsem forgalmaz mifelénk haszonjárműveket a Mazda, Wankel-motoros típust pedig a világ más táján sem. Mindez persze mit sem változtat azon a történelmi tényen, hogy éppen 50 évvel ezelőtt jelent meg az első Wankel-motoros Mazda. Az 1967-es Cosmo Sport vérbeli sportkupé, amelyből csupán 1176 példány készült, ám az évtizedek során számos utódja jelent meg a márkánál. Sőt, nemcsak sportkocsik, hanem hagyományos személyautók is készültek a különleges, bolygódugattyús erőforrással. A Wankel-motorokat a leghosszabb ideig gyártotta és még manapság is fejleszti a különc Mazda. Így már szinte nem is meglepő, hogy még pickupba és buszba is épített ilyen erőforrást, sőt, a világon egyedüliként a Mazda készített Wankel-motoros pickupot és buszt.

 -

A Mazda Cosmo Sport az első Wankel-motoros Mazda

1961 augusztusában jelent meg a Mazda B-sorozatának első tagja, vagyis az első igazi Mazda pickup. Ennek 1965-ben bemutatott második nemzedéke olyan sikeresnek bizonyult, hogy 12 éven át gyártották. Méghozzá nem is akármilyen modellekkel fűszerezve, hiszen ez volt az a generáció, amely 1974 és 1977 között Wankel-motoros modellt is felvonultatott. Az USA és Kanada piacára szállított különlegesség a többi akkori Mazda pickuptól eltérő hűtőmaszkot és műszerfalat, kerek hátsó lámpákat, szögletesebb sárvédőket és a plató alá telepített akkumulátort kapott. 1,3 literes 13B jelzésű Wankel-motorja 110 lóerőt teljesített, a Road&Track magazin akkori mérése szerint 14,3 literes átlagfogyasztás mellett.

 -

Egyetlen Wankel-motoros pickupját REPU (azaz Rotary Engined Pick Up – Pickup bolygódugattyús motorral) néven forgalmazta a Mazda

Szintén a Road&Track magazin dicsérte a Wankel-pickup ízléses utasterét, valamint egyenletes járású és nyomatékleadású erőforrását. Tán éppen ez utóbbi miatt nemcsak forgalmazták, hanem versenyeztek is a Wankel-motoros pickuppal, és az 1975-ös, 24 órás Mojave Rally célvonalán elsőként haladt át egy ilyen Mazda pickup. Összesen körülbelül 15 ezer példány készült belőle, zömében 1974-ben, ám gyártásának utolsó esztendejére, 1977-re még megújult a REPU. Elsősorban elektromos rendszere és végáttételezése módosult, valamint új, ötfokozatú manuális váltót kapott. Továbbá tíz centiméterrel hosszabb utasfülkéje jóvoltából tágasabbá, kényelmesebbé is vált. Az 1977-ben debütált következő B-nemzedékből viszont már nem gyártott Wankel-motoros modellt a Mazda.

 -

Igazán különleges élményt jelenthet az utazás egy Wankel-motoros minibuszban

Hasonló sorsra jutott a szintén egyedüliként létező Wankel-motoros Mazda busz is. Ilyet ugyancsak kizárólag a Mazda épített a történelem folyamán, éppen akkor, amikor a REPU pickupot, 1974 és 1977 között. A Mazda 1971-ben debütált Titan haszonjármű-családjának tagjaként készült a minibusz. A Parkway Rotary 26 – avagy RE 13 – ugyanúgy a 13B Wankel-motort kapta, mint pickup testvére, minden bizonnyal hasonló teljesítménnyel. Az éppen 40 évvel ezelőtt végleg elbúcsúzott különleges minibusz nevében a 26 a befogadóképességére utalt, az RE 13 pedig természetesen a motorra. Egy ilyen Mazda busz éppúgy ritkaságszámba megy manapság, mint a REPU pickup, különösen itt Európában. Mégsem kell túl messzire utaznunk, ha élőben szeretnénk szemügyre venni a Mazda történelmének két gyöngyszemét, elég csak Augsburgig menni. A közelmúltban ugyanis itt nyitott meg az első európai Mazda Múzeum. A Frey család gyűjteményében pedig mindkét modell megtalálható, és jó eséllyel a Mazda Classic Automobil Museum Frey kiállított járművei között is szerepelnek.

 -

Mazda-rajongóknak „kötelező” úti cél az augsburgi Mazda Múzeum