Nemcsak a tüzelőanyag-fogyasztás csökkentését várja el az Európai Unió a haszonjármű-gyártóktól, hanem számos fejlett biztonsági rendszert is kötelezővé tesznek a következő években.
Mindenki tudja, hogy ameddig a potenciális üzleti kár nagyobb a büntetésnél, addig a fuvarozók között mindig is lesznek ügyeskedők. Azonban a folyamatosan továbbfejlesztett és immár távolról is kiolvasható digitális tachográfok korában ez is egyre nehezebb. És nem ez az egyetlen változás, amellyel a profik munkája még biztonságosabbá válik. Hamarosan életbe lépnek az ENSZ-EGB 58. számú rendelet harmadik módosításának jóval szigorúbb követelményei a 3,5 tonnánál nagyobb össztömegű tehergépkocsik és pótkocsik hátsó aláfutásgátlóival szemben.
Valamint 2019 év végén egy hatalmas egységcsomagot is elfogadott az Európai Parlament és a Tanács. Az általános biztonsági rendeletként emlegetett szabályozás az aktuális évtizedünkre szabott követelményeket fogja össze, így már például a járművek kibertámadás elleni védelme is szerepel közöttük. A kishaszonjárművek 2022 közepétől nem kaphatnak típusengedélyt, ha nem felelnek meg a frontális, hátsó, oldalsó és oszloppal való ütközésbiztonsági előírásoknak. Az abroncsnyomás-ellenőrző (1) már régóta ismert biztonságnövelő és fogyasztáscsökkentő rendszer. Előírják majd, hogy a hátramenetet (2) a jármű mögötti területet figyelő parkolószenzorokkal vagy kamerákkal biztosítsák. Egységes interfészt alkottak az alkoholzárakhoz, és az ilyen berendezések számára kialakított előkészítést is elvárják majd (3). Az intelligens sebességszabályozó (4) a helyzethez igazított és megfelelő visszajelzéssel segíti a járművezetőt az útviszonyoknak megfelelő sebesség tartásában. E kötelező berendezéseknél fontos lesz, hogy a jelenlegi opcionális rendszereknél kevesebb fals adatot nyújtsanak, különben csak idegesíteni fogják a vezetőt. A vészfékjelzés (5) a féklámpák villogtatásával hatékonyan jelzi a mögöttes forgalom számára a kockázatos helyzetet erős fékezéskor, illetve a blokkolásgátló vagy a menetstabilizáló működésbe lépésekor. Az éberségfigyelő (6) felismeri a fáradtságot például a jármű cikázásából, bemenetként használható erre a sávtartó kamerája vagy a kormánykerék kezelése is. A rendszer későbbi fejlettebb változata (7) már annak észlelését is megköveteli, ha a vezető nem a vezetésre figyel.
A 3,5 tonna össztömeget meghaladó járművek sávelhagyásra figyelmeztető rendszerét (8) a kishaszonjárművek esetében aktív sávtartóként (9) veszik fel a követelmények közé. Érdekes, hogy bár ott nem követelmény, az elektromos kormányrásegítők jóvoltából ez sok nehézhaszonjármű-gyártónál megjelent már az extralistán. A nagyoknál már szintén évek óta alapvető automatikus vészfékrendszert (10) a kishaszonjárműveknél is elvárják majd. A városban többet előforduló kicsiknél majd a védtelen úthasználókat is észlelnie kell ezeknek (11). A gyalogosokkal és kerékpárosokkal való ütközés előrejelzése a mostanában terjedő jobb oldali holttérfigyelő rendszereket (12) takarja, amelyek felfedik az ott „megbújó” védtelen közlekedőket például jobbra kanyarodáskor. Szintén a városi biztonságot fokozzák majd a közvetlen kilátásra (13) vonatkozó kötelező szabványok. Az eseményadat-rögzítő (14) a repülőgépek feketedobozához hasonlóan automatikusan naplózza a releváns paramétereket a baleset előtti, alatti és utáni időszakból.
Haszonjárművek kötelező biztonsági felszerelései | ||
---|---|---|
Jellemző | Kishaszonjármű | 3,5 tonna fölötti tgk. és busz |
1–6 | 2022 | 2022 |
7 | 2024 | 2024 |
8 | – | 2013 |
9 | 2022 | – |
10 | 2022 | 2013 |
11 | 2024 | – |
12 | – | 2022 |
13 | – | 2026 |
14 | 2022 | 2026 |
Nem is kérdés, hogy a károsanyag-kibocsátás csökkentését szolgáló műszaki megoldásokhoz hasonlóan ezek is szépen hizlalják majd a járművek árcéduláján szereplő összeget. Azokkal együtt ezt is nekünk, fogyasztóknak kell majd megfizetnünk a szállítások és azon keresztül a termékek árának növekedésében. Ám ez az ára annak, hogy tisztább és biztonságosabb jövőben szeretnénk élni.