Megérkezett a Nagy Víz túloldalán évtizedek óta hallatlanul kedvelt platós Ford F-150 üzleti, hivatásszerű felhasználásra tervezett elektromos kivitele – a benzinesekéhez mérhető praktikummal, hatótávval, és ami a legmeghökkentőbb, árral!
Európa és Kína az elektromobilitás élharcosai, de mindeddig csak félszívvel követte őket a legautósabb kontinens, Amerika. Annál nagyobb a jelzésértéke, hogy villámként ütött be az Amerikai Egyesült Államok legnépszerűbb járműkategóriájába a Ford négy évtizede piacvezető F-150 pickupjának villamosított kivitele, a Lightning. Mennydörgős mennykő, sóhajthatnak fel a vetélytársak, ez aztán agyoncsap néhány sztereotípiát, amelyekkel idáig takaróztunk. Bizonyítja, hogy egy villanyautó nem kötelezően sokkal célszerűtlenebb és drágább a hagyományos hajtásúaknál, hanem igazi kihívójuk lehet. A Ford F-150 Lightning modell 2022 elején jelenik meg az ország 644 kijelölt márkakereskedőjénél, az alaptípushoz hasonlóan európai exportról egyelőre nincs szó.
Üzleti felhasználóknak
Az elektromos változatokat üzleti, professzionális és kormányzati felhasználóknak is szánja a Ford, a kisvállalkozóktól flottaüzemeltetőkig. Tudva, hogy e csoportokat nem lehet meghatni lírai udvarlással, nagyon ráment az ütős vételárra, a csekély üzemeltetési költségre, a rendelkezésre állásra és az üzemeltetést megkönnyítő online segítségre. Például az amerikai benzinárakat is figyelembe véve kiszámította, hogy 160 ezer kilométeren 40 százalékkal csökkennek a fenntartási költségek az eddigi modellekéhez képest.
Ami a listaárat illeti, jól kihasználta a hasonlóságokat, illetve azonosságokat az alapként szolgáló pickup műszaki jellemzőivel és karosszériájával. Ugyanezekből a vezetőülésekből, kormánykerekekből és ablakemelőgombokból évente 800 ezer példányt rendelnek – ekkora tételekben nagyon kedvező beszállítói árakon vásárolnak, és ezeket a megtakarításokat továbbadják vevőiknek. Rendkívül sok alkatrész közös a benzinmotoros és az elektromos változatokban. Ez nemcsak a gyártást egyszerűsíti, hanem a karbantartást, és a tulajdonos átszokását is az elektromos korszakra.
A Ford F-150 Lightning csak duplafülkésként, a legrövidebb platóval és összkerékhajtással elérhető, ami szintén lényegesen egyszerűsíti a gyártást. Az ilyen specifikációjú benzines alapváltozatai a 40-45 ezer dolláros sávba esnek. Ezzel szemben a Lightning Pro munkaeszköznek szánt alapkivitele negyvenbe kerül, már a szövetségi vagy állami kedvezmények nélkül is! A közepes XLT felszereltség 53-tól indul, a fullextrás Platinum pedig kilencvennél. De az már nem igásló, hanem a parádés hintó paripája, egyértelműen luxuscikk.
Drasztikus a különbség a jómunkás- és nagypolgári kivitelek belseje között. Mindegy, melyiket választjuk, a Lightning valamennyi funkciója megjeleníthető a képernyőn, többek között a jármű aktuális terhelése is
Kitartó távfutó
Teljesítményben éppenséggel nincs hiány, inkább azt mondhatjuk, hogy szédületes. Az első és hátsó villanymotoros járműre, standard lítiumion-akkuval 313 kilowatt csúcsteljesítményt, 1051 newtonmétert, 907 kilogramm teherbírást és a vontatási csomaggal 3,5 tonnás utánfutó-vontatási képességet adnak meg. Akinek ez is kevés lenne, annak van 414 kilowattos változat is, ugyanakkora nyomatékkal, az akár 4,5 tonnát is húzhat maga mögött.
Egy töltéssel alapból 370 kilométer tehető meg, a kiterjesztett hatótávú kivitellel közel ötszáz (483). A statisztikák szerint a Ford F-150 felhasználóinak 95 százaléka naponta 280 kilométernél kevesebbet megy. Otthonra és flottákhoz 120 és 240 voltos, 32–80 amperes töltési opciókat kínálnak, ilyenkor 8–19 óra a falhoz láncoltság időtartama. Az akár 150 kilowattos gyorstöltéssel (15-ről 80 százalékra) az állásidő 41-44 percre rövidíthető, vagyis az ebédidő alatt a legénységgel együtt a Ford is feltankolható a délutáni munkavégzéshez.
Az Intelligent Range rendszer kiszámítja a tervezett utazás távolsága, terepviszonyai, a jármű- és az utánfutó terhelése, illetve az időjárás alapján a szükséges töltöttséget. Ha a menet közbeni lemerülés fenyegetne, akkor már eleve elkalauzolja az autót az Egyesült Államok mintegy 63 ezer nyilvános töltőpontja közül a legközelebbihez.
A Ford mindenesetre hangsúlyozza, hogy az erősebb, kiterjesztett hatótávú kisteherautójához alaptartozékként adott 80 amperes töltőállomás a dupla fedélzeti töltővel együtt mintegy nyolc órára csökkenti a konnektornál álldogálás időtartamát. Megéri ezzel tervezni, hiszen a kíméletes töltés jól hat a drága akku élettartamára.
Hasitasi az elejében
Eddig azt szoktuk meg, hogy a hibridek és elektromos járművek akkumulátortelepe a legjobb esetben nem vesz el hasznos helyet az utas- és csomag-, illetve raktérből. Ehhez képest nagy meglepetés felnyitni az F-150 Lightning „géptetejét”: 400 literes, kulturált burkolatú csomagtartó tárul fel, akárcsak egy személyautó poggyásztartója. A 180 kilogramm teherbírású tér vízzáró, de vízleeresztő nyílásának köszönhetően vízsugárral is kitakarítható. Erről a kocsiról elmondhatjuk, hogy az első lökhárítótól a hátsóig ér a hasznos tere! Ide lehet tenni a kényesebb holmikat, felszerelést. Például a helyszínre járó iparos kéziszerszámait, amelyek működtetésére bőségesen áll rendelkezésre többféle elektromos csatlakozó a fedélzeten. A csomagtér neve frunk, az angol front trunk, azaz elülső és csomagtartó szavak összevonásából. Mekkora előny a villanymotor kisebb helyigénye, miért nem használják ki mindegyik elektromos autóban?
Online segítségek
A flottaüzemeltetést lehetővé teszi és a költségeket megfékezi az alapfelszereltségként kínált modem állandó kapcsolata a kapcsolódó szolgáltatásokkal. Folytonosan láthatók olyan járműadatok, mint az aktuális teljesítményleadás, a pillanatnyi fogyasztás, a várható hatótáv és a töltési idő. A Ford Telematics és az EV Telematics képernyő segít kiképezni az embert az optimális vezetési stílusra, lehetőséget ad a klíma és a fűtés indulás előtti bekapcsolására, a kocsi előkondicionálására. Légzsákos balesetkor automatikusan értesíti a diszpécsert.
Nem túlzás?
Az elektromos hajtásra átállás célja a fenntarthatóság. Nem vitás, hogy helyi emisszió nélkül közlekedve javíthatnánk a levegő minőségét, és jó irányban tett lépésnek tekinthetjük a Ford F-150 Lightning piaci bevezetését. Ugyanakkor látnunk kell, hogy a pazar(ló) teljesítményű, kistafírozású autók tömeggyártása szög az élhető világ koporsójában. Tényleg kell 426 vagy 563 lóerőnek megfelelő mennyiségű villanyló egy családi vagy céges pickupba? Amerikában sajnos igen, különben nemigen vennék meg. A sikeres Ford F-sorozat megalapítója, az F-1 mindössze 71 kilowattal (95 lóerő) mozgatta az árut a farmról a piacra… Nagyon dicsérendő az F-150 Lightning versenyképes ára, ám folytatni kellene a szemléletváltást a józan önkorlátozás irányában is!