Hazánk legnagyobb autóbuszgyártója, a magyar tulajdonú Kravtex-Kühne Csoport jelenleg ötszáz főt foglalkoztat, termékei, a Credo buszok pedig a hazai közforgalmú, helyközi személyszállítást végző járműpark mintegy húsz százalékát teszik ki.
A Credo buszok elsősorban annak köszönhetik piaci sikerüket, hogy könnyűszerkezetű vázfelépítésük, illetve 19,5 colos kerékmérethez tervezett futóműveik révén átlagosan egy tonnával könnyebbek hagyományos felépítésű versenytársaiknál, ezáltal kedvezőbb a tüzelőanyag-fogyasztásuk, a hosszú távú üzemeltetési költségeik és a károsanyag-kibocsátásuk. Mindezekhez az előnyökhöz a korszerű, csúcstechnikát képviselő részegységekből álló hajtáslánc is hozzájárul.
A 12,7 méter hosszú, kéttengelyes busz jobb oldalán három kétszárnyú bolygóajtó segíti a gyors utascserét
Nagyobb kapacitás
Ez jellemzi az alacsonybelépésű Econell városi típust is, amelynek most elkészült a minden eddiginél nagyobb, 12,76 méter hosszú változata. A Credo Econell 13 CiTY tehát lényegesen hosszabb a szokványos szóló városi buszoknál, ami nagyobb utaskapacitást tesz lehetővé, miközben a kéttengelyes jármű szűkebb belvárosi útvonalakon is még megfelelően manőverezhető a gyártó információi szerint. A három kétszárnyú, befelé nyíló bolygóajtón keresztül megközelíthető, korszerű megjelenésű utastérben ezáltal akár 114 fő is utazhat. Ezt persze nemcsak a nagyobb tér, hanem a jármű rendkívül nagy hasznos teherbírása is lehetővé teszi, ami a megszokottnál jóval kisebb saját tömeg mellett is 18 tonna megengedett legnagyobb össztömegnek köszönhető. Ez egyébként többek között az optimalizált Rába futóművek érdeme is.
Ráadásul a 114 utas közül 37-en ülve utazhatnak, ami nemcsak a szokványos, 12 méteres szóló buszokhoz képest kiemelkedő, hanem még egyes csuklós buszok ülésszámát is meghaladja. Csúcsidőn kívül akár minden utas találhat ülőhelyet magának a világos, tágas, ízléses berendezésű belsőtérben.
Az utastér hátsó részének padlószintje sem túl magas, így ez a terület két kis lépéssel, kényelmesen megközelíthető
Nagyobb kényelem
Az utastér további fontos jellemzője, hogy a második ajtó mögötti padlószint is csupán 800 milliméter magas, így két kényelmes lépcsőfokon át megközelíthető. A 19,5 colos keréktárcsák miatti kisebb átmérőjű kerekeknek köszönhetően a kerékjárati dobok is a szokásosnál kisebbek, azaz kevesebb helyet vesznek el az utastérből. A dobogók is viszonylag alacsonyak, ezért a beülési magasság is mindenhol kényelmes. Az utastér bal oldalán pedig egy négy méter hosszú peront alakítottak ki, ami sok állóhelyet kínálva csúcsidőben hatékonyan csökkentheti a zsúfoltság érzetét, valamint babakocsi, illetve kerekesszék elhelyezését is lehetővé teszi.
Jól mutatja a modell korszerűségét, hogy az alapfelszereltség része a 30 kilowatt teljesítményű légkondicionáló, a kiegészítő fűtés, az elektronikus menetstabilizáló, a hővédő üvegezés, a tolatássegítő kamera és az MP3-lejátszós rádió, míg extraként utastájékoztató rendszer, zártláncú belső kamerarendszer és Wi-Fi internetkapcsolat is rendelhető.
A Credo Econell 13 CiTY tehát nemcsak több utast szállíthat, mint a hagyományos felépítésű, 12 méter körüli hosszúságú buszok, hanem sok esetben még komfortosabb utazási körülményeket is nyújthat.
A Credo Econell 13 CiTY 114 fős utaskapacitásával akár kisebb kihasználtságú csuklós buszokat is kiválthat
Nagyszabású tesztelés
Az egyedi dekorációjú tesztbusz március végén, a győri közösségi közlekedésben kezdte meg próbaüzemét az ÉNYKK Északnyugat-magyarországi Közlekedési Központ Zrt. és a mosonmagyaróvári-győri gyártó együttműködésében. A teszt során azt is vizsgálják, hogy az új busz milyen lehetőségeket kínál a forgalomszervezés optimalizálására, például a rosszabb kihasználtságú csuklós buszok kiváltására. Ezenkívül a cégcsoport szeretné az utazóközönséget és a járművezetőket is aktívan bevonni a jármű tesztelésébe. Ehhez létrehozott egy online felületet (www.credobus.hu/teszt), ahol az érdeklődők a busszal kapcsolatos tartalmakat tölthetnek le, és online kérdőív kitöltésével értékelhetik a busz tulajdonságait.
A Kravtex-Kühne Csoport nagy várakozásokkal tekint a Credo Econell 13 CiTY piaci elterjedése elé, hiszen ez a jármű segíthet optimalizálni a települések közösségi közlekedésének költségeit, kényelmes és biztonságos, a mai kor igényeinek is megfelelő utazási körülményeket nyújt az utasoknak, valamint a rosszabb kihasználtságú csuklós buszoknak is ideális alternatívája lehet.
A Credo Econell 13 CiTY főbb műszaki adatai | |
---|---|
Méretek/tömegek | |
Hosszúság (mm): | 12 760 |
Szélesség (mm): | 2525 |
Magasság (mm): | 3100 |
Tengelytávolság (mm): | 6900 |
Ajtóképlet: | 2-2-2 |
Ülőhelyek száma: | 37+1 |
Összes férőhely száma: | 114+1 |
Legnagyobb megengedett össztömeg (kg): | 18 000 |
Hajtáslánc | |
Motor típusa: | FPT NEF 6 Euro 6 |
Összlökettérfogat (l): | 6,7 |
Legnagyobb teljesítmény (kW(LE)): | 210(286) |
Legnagyobb nyomaték (Nm): | 1000 |
Sebességváltó típusa: | ZF EcoLife 6AP 1000B |
Kormánymű: | RBL C500V |
Első futómű: | Rába A-605 |
Hátsó futómű: | Rába A-309 |