Habár egy számítógépes szimulátorban tartotta világpremierjét a ráncfelvarrott Renault Trucks T, C és K, nem bagatellizálható el a megújulásuk, hiszen az nagyon is valós előnyöket és értékeket nyújtott a francia triónak.
Majdnem minden európai tehergépkocsi-gyártó többé-kevésbé megújította a nehézkategóriás járműveit az elmúlt két-három évben, és bizony a Renault Trucks távolsági T, könnyűterepes/közúti C és nehézterepes K típusára is ráfért már egy alaposabb ráncfelvarrás a nyolc évvel ezelőtti megjelenésük óta. Kívülről még ma sem tűnik elavultnak a francia gyártó három legnagyobb típusa, így a fazonjukon éppen csak egy kicsit igazítottak. Keskenyebbre vették a fényszórókat, valamint méhsejtmintázatú hűtőrácsot vezettek be.
Még nagyobb kényelemben
A fülkék belsőterében viszont már bátrabban garázdálkodtak a fejlesztők. Sok panaszt kapott az évek során a nehézkesen és nem kellően nagy tartományban állítható kormányoszlop, többek között a mi tesztjeinkben is. Ezért most egy új, három irányban állítható kormányoszlopot kapott a T, a C és a K, a volán pedig egy lábkapcsolóval helyezhető könnyedén a kívánt pozícióba. Míg a gyújtáskapcsolót indítógomb váltotta fel.
A Renault Trucks egy új fejlesztésű, moduláris üléscsaládot is bevezetett, amely az állítási lehetőségek és az opciók még szélesebb választékát kínálja. Az üléshuzatok új szövetei a gyártó ígérete szerint tartósabban elviselik a sok ki- és beszállással járó igénybevételt.
Tárolóhelyekből sohasem lehet elég egy nehéz-tehergépkocsiban, ezért a francia fejlesztők megalkottak a műszerfalra egy könnyen elérhető táblagép- és okostelefon-tartót, valamint egy A4-es dokumentumokat is befogadó fiókot. Az utasoldalon a két új tárolórekesz együttes kapacitása hét liter. Míg a különféle készülékek két USB-C csatlakozón keresztül is tölthetők.
Több új, praktikus tárolóhelyet kapott a műszerfal és már nyomógombbal indítható a motor
Egy fülkében a járművezetők számára kulcskérdés a fekhely kényelme is. Ezért a Renault Trucks lakberendezői 13 százalékkal megnövelték a Serenity matrac vastagságát, amelybe kétszerannyi rugót építenek az optimális megtámasztás érdekében. Mivel a matrac különáll a fekhely alapjától, gumis lepedő is ráhúzható. Sőt, extrafelszerelésként mosható, memóriahabos fedőmatrac is rendelkezésre áll. Persze a fekhely közelében is elhelyeztek még két USB C-típusú csatlakozót, hiszen a járművezetők egyre több elektromos készüléket visznek magukkal. A jobb hangzású audioberendezés pedig a francia Focal vállalattól érkezik.
Fokozott biztonság
A kényelem mellett persze a biztonság sem elhanyagolható szempont. Ezért a Renault Trucks T és C mostantól szériában LED-es világítóberendezésekkel készül. Az ajtók belső oldalán pedig LED-es fényforrások világítják meg a küszöbök környékét a még biztonságosabb be- és kiszállás érdekében. Az extrafelszerelések sorában megjelent egy belső mechanikus biztonsági ajtózár, különféle kamerák és mozgásérzékelők, valamint a gyalogosokra és kerékpárosokra remek rálátást biztosító alsó ablak az ajtókon. Továbbá a rögzítőfék automatikusan aktiválódik, ha a járművezető elhagyja a fülkét.
Több új biztonsági rendszer is megjelent a kínálatban
Gazdaságosabb üzemeltetés
A fokozott kényelem és biztonság elsősorban a járművezetők örömére szolgál, ám a Renault Trucks szakemberei természetesen az üzemeltetőkre is gondoltak. A kisebb tüzelőanyag-fogyasztás érdekében javították a fülke aerodinamikáját a hűtőrács környékén, a kerékjárati íveknél pedig toldatokkal optimalizálták a légáramlást. Szintén a járművek étvágyának mérséklését szolgálja a domborzathoz előrelátóan igazodó sebességszabályzó, vagyis az Optivision továbbfejlesztett változata, illetve a sebességtartó kétféle választható vezetési módja. Régóta adós a Renault Trucks a műszerfalon a vezetési stílus hatékonyságáról valós idejű visszajelzést nyújtó rendszerrel, most ezt is pótolta. Több gyártó után pedig immár a francia márka kínálatában is megjelent a dinamikus vitorlázás, azaz a Pulse and Glide funkció, amely szintén hozzájárul a tüzelőanyag-fogyasztás csökkentéséhez. Akárcsak az energiatakarékosság szempontjából A minősítésű gumiabroncsok, amelyeket alapfelszerelésként kap a T típus. Mindezek akár három százalékot is lefaraghatnak a gázolajfogyasztásból.
Intelligensebb szolgáltatások
Az üzemelés gazdaságosságát a tüzelőanyag-fogyasztáson kívül nagyban befolyásolja az állásidők mértéke is, amelynek csökkentéséhez kiváló lehetőséget nyújtanak a korszerű, hálózatba kapcsolhatóságon alapuló szolgáltatások. Ilyen a Renault Trucks újdonsága, az Excellence Predict is, amely a jármű üzemelési paramétereit folyamatosan figyelve előre tájékoztatást nyújt egy esetleges meghibásodás kockázatáról. Továbbá ez a szolgáltatás egy rugalmas karbantartási ütemtervet is kínál, amely igazodik a jármű tényleges használatához, illetve figyelemmel kíséri a főbb kopó-fogyó alkatrészek állapotát. Sőt, a szervizműveleteket lehetőség szerint egy időpontra ütemezi az állásidő minimalizálása érdekében. A távolról elvégezhető diagnosztikának, szoftverfrissítéseknek és beállításoknak köszönhetően pedig sok esetben nem is szükséges bevinni a járművet a szervizbe. Olajat cserélni persze még nem lehet az éteren keresztül, de a 13 literes, Euro VI-os motorok esetében ennek intervalluma már akár 150 ezer kilométer vagy 18 hónap is lehet, ami szintén mérsékli az üzemeltetési költségeket.
Online világpremier
A Renault Trucks T, C és K megújulásának további különlegessége pedig az, hogy Európában elsőként a népszerű Euro Truck Simulator 2 számítógépes játékban tartották a premierjüket. Külön meglepő ez, ha hozzávesszük, hogy a T típus csak a bemutatása után hat évvel, 2019 szeptemberében került be először a szimulátorba. A tengerentúlon korábban látunk már hasonló bemutatót, ezek a lépések jól mutatják, hogy a tehergépkocsi-gyártóknak mennyire fontos platformot jelentenek ezek a játékok. Számos példa említhető ugyanis arra, hogy fiatalok éppen egy kamionszimulátor hatására szerezték meg a „CE” kategóriás vezetői engedélyüket, és csaptak fel tehergépkocsi-vezetőnek. Így lesz a valóságból játék, majd a játékból valóság.