Gyökeresen megújította járműkínálatát a GAZ az elmúlt években. Vadonatúj középkategóriás járművük neves gyártók részegységeit alkalmazza sok korszerű megoldással társítva. Sőt, a korábbi felépítési módja is a múlté.
Idén év elején megkezdődött a GAZ Valdai Next sorozatgyártása, amelyhez az orosz gyártó csúcsszínvonalú berendezésekkel és megmunkálógépekkel korszerűsítette az üzemét. A vállalat összesen mintegy 1,4 milliárd rubelt (körülbelül 5,5 milliárd forint) fordított az új típus kifejlesztésére és előszériás gyártására.
Mivel a Valdai Next elsősorban városi elosztófuvarozásra született, a tervezők a távol-keleti iskola mintapéldányait vették alapul – a Toyota Dyna, a Nissan Cabstar típus vagy a nálunk is elérhető Isuzu Elf (P- és F-széria) szolgált mérceként. Ezeknél ugyanis a motor felett elhelyezett kompakt bulldogfülke a lehető legkisebb külső méretek mellett a lehető legnagyobb rakteret biztosítja, kiváló fordulékonysággal és remek kilátással társítva. Ennek megfelelően a GAZ a kínai Foton Motor haszonjárműgyártótól szerzi be a fülkét a Valdai Next típushoz, amely így a hagyományos felépítésű elődjénél nyolcszáz milliméterrel nagyobb felépítményhosszúságot tesz lehetővé. Ezáltal a 3310 és 4000 milliméter tengelytávolsággal készülő újdonságra gyárilag felépítményezve 4700, 5100 vagy akár 6100 milliméter hosszú plató is választható. Szintén gyári kivitelezésben rendelhető a jármű dobozos vagy hőszigetelt dobozos felépítményekkel is, amelyek 20–29 köbméteres rakterében 8–11 Euro-raklap is elhelyezhető. Később egyébként különlegesebb alkalmazású modellekkel is bővül majd a kínálat.
Ezekhez a méretekhez pedig kezdetben 6,7 tonna legnagyobb megengedett össztömeg társul, ami akár 3,8 tonna hasznos teherbírást is eredményezhet. Így a GAZ Valdai Next pontosan a GAZelle Next (4,6 tonna össztömeg, 2,2 tonna hasznos teherbírás) és a GAZon Next (8,7 tonna össztömeg, akár 5 tonna hasznos teherbírás) közé esik a kínálatban.
A Valdai Next másik meghatározó fődarabja, az erőforrása szintén egy világszínvonalú gyártótól érkezik. A 2,8 literes Cummins dízelmotor 96 kilowatt, azaz 130 lóerő legnagyobb teljesítményt és 353 newtonméter maximális nyomatékot szolgáltat. Hatékony üzemelését a GAZ saját, teljesen új fejlesztésű, hatfokozatú kézi sebességváltója támogatja. A biztonságos lassításról pedig minden keréken tárcsaféket alkalmazó légfékrendszer gondoskodik, elektronikus menetstabilizálóval és visszagurulás-gátlóval kiegészítve.
Az új generációs típus alváza a nagyszilárdságú acél használatának és a további keresztmerevítőknek köszönhetően harminc százalékkal erősebb az elődjéhez képest. A hajtott tengelye, első és hátsó felfüggesztései, fékrendszere, valamint kormányműve pedig a nagyobb és nehezebb GAZon Next 8.7 modelltől származnak, így kellő biztonsági tartalékokat és hosszabb élettartamot szavatolnak. Míg a járművezető kényelméről hatékony fűtés, motorosan állítható, illetve fűthető külső visszapillantó tükrök, LED-es belső világítás és sebességtartó gondoskodik. Extrafelszerelésként légkondicionáló, előmelegítő és tetőlégterelő is kérhető. Mindezek eredményeként a GAZ Valdai Next már akár az orosz piacon kívül is labdába rúghat.