Egyszerűbben teljesítették a környezetvédelmi előírásokat a nehéz-haszonjárművek az elmúlt tíz évben. A nagy lökettérfogatú dízel erőforrások kipufogógáz-utánkezelését megoldani egyszerűbb feladatnak bizonyult, mint a személyautókét.
Ennek oka egészen prózai. A tehergépjárművek, de még akár a munkagépek is gyorsan bemelegítik a kibocsátás csökkentéséért felelős komponenseket. Ez azért kulcsfontosságú, mert ezek csak az üzemi hőfokot elérve végzik hatékonyan a feladatukat. Ráadásul a tehergépkocsik, autóbuszok és a munkagépek a működési sajátosságaiból adódóan adott napon belül szinte mindig üzemmeleg az erőforrás és a hozzá kapcsolódó részegységek.
Csak akkor marad tiszta, ha karbantartjuk
Ezzel együtt természetesen ezeknek az alkatrészeknek is van élettartama, sőt olyan részegységek is vannak, amelyeket időszakos karbantartások során cserélni kell. A Bosch, mint a járműgyártók egyik legtapasztaltabb beszállítója, néhány éve átfogó választékot biztosít a kipufogógáz-utánkezelés területén is. A Denoxtronic névre keresztelt program a diagnosztizáláshoz szükséges eszközöket, valamint az alkatrészeket is magába foglalja. Sőt, ha egészen pontosan akarunk fogalmazni, akkor a Bosch a munkafolyamatokban is segít, hiszen a különböző részegységek szerelését részletes leírásokkal és ábrákkal is támogatják.
A vállalat már az 1924-ben gyártott első dízelmotoros teherautó megalkotásában is aktív szerepet vállalt. Erre egészen biztosan kevesen emlékeznek, a Denoxtronic márkanév megjelenésére viszont már annál többen. A kipufogógáz-utánkezelő rendszer első változata 2005-ben, vagyis éppen 20 éve mutatkozott be. 2008-tól kishaszonjárművekhez, 2009-től pedig munkagépekhez is elérhető a vizes karbamidoldatot (AdBlue) befecskendező rendszer. amely magában foglalja az SCR-katalizátort is. A motorból távozó nitrogén-oxidokat vízzé és nitrogénné alakítva ártalmatlanítja azokat.
Mindent egy helyről – a legjobb minőségben
A Bosch szervizprogramja a teljes rendszer minden elemére kiterjed. Legyen szó egyes részegységek vagy teljes alrendszerek cseréjéről, a kapcsolódó szoftverekről, eszközökről vagy leírásokról – az ügyfelek vagy a technológiát kereső műhelyek mindent egy helyről szerezhetnek be. Ez szükséges is, hiszen világszerte már több mint 18 millió ilyen rendszerrel szerelt haszongépjármű és munkagép került forgalomba az elmúlt 20 évben.
Diagnosztizálás helyben
A Bosch rendszerének egyik legnagyobb előnye, hogy nem feltétlenül szükséges az időigényes szétszereléssel kezdeni a hibakeresést. A Denoxtronic tesztdoboz és a kompatibilis, tehergépjárművekhez fejlesztett KTS diagnosztika párosának köszönhetően a hibafeltárást a rendszer megbontása nélkül elvégezhetjük. Sőt, nemcsak a Bosch speciális tesztjeit, hanem a járműgyártó saját folyamatait is támogatja. Így nem szükséges több eszköz egyidejű használata, speciális dízelmotoros ismeret vagy berendezés sem.
A tesztdobozzal könnyedén azonosíthatjuk a szivárgásokat, a nyomásvesztéssel járó problémákat, az adagolási mennyiségek állapotát. Akár építőipari vagy mezőgazdasági munkagépről, tehergépjárműről vagy speciális terepjárókról beszélünk, az alábbi gyártók termékei egészen biztosan diagnosztizálhatók vele: Case IH, CAT, CNH Industrial, Cummins, DAF, Deutz, FAW, Hino, Isuzu, IVECO, John Deere, New Holland, Nissan, Renault, Temsa, UD Trucks, Volkswagen és Volvo Trucks.
Nem csak egyben javítható
Tápmodul, adagolómodul, vezérlőegység vagy szűrők: ezzel a megoldással minden hibás komponenst külön azonosíthatunk és cserélhetünk. A Bosch így támogatja az üzemeltetőket a kibocsátási szabványok betartásában. Mindezt ráadásul hosszú élettartammal – a bevált robusztus technikának köszönhetően.
Ha pedig valamit cserélni kell, akkor az újragyártott alkatrészeket kínáló eXchange program a megoldás. A csereprogramba integrált alkatrészek ugyanazzal a garanciával rendelkeznek, mint a Bosch új termékei. Bizonyos alkatrészek így, felújítva is elérhetők – még gazdaságosabbá téve a javítás folyamatát.
Rendszeres szűrőcsere – kevesebb javítás
A vizes karbamidoldat, vagyis az AdBlue-adalék minősége meglehetősen változó. Ráadásul a környezeti hőingadozásra is érzékeny. Az AdBlue hidegben, –10 Celsius-fok alatt kikristályosodhat, hiszen a desztillált víz is megfagy. Az AdBlue-rendszer alkatrészeit alapvetően úgy fejlesztik, hogy ez ne okozzon problémát, ugyanakkor emiatt és az egyéb kicsapódási problémák miatt is fontosak a szűrők és azok cseréje. Ezek az alkatrészek akadályozzák meg, hogy a szilárd részecskék eljussanak a befecskendezők belsejébe.
A speciálisan impregnált Bosch szűrőkben mikroporózus szűrőközeg védi az alkatrészeket, a nagy szűrőfelület miatt pedig részecsketartó képessége is kiváló. Kémiailag ellenáll az AdBlue alkotórészeinek és fagytűrő képessége is kiemelkedő.
Legyen szó magáról a szűrőről, esetleg előszűrőről, leeresztő csavarról, tömítéskészletről, szűrőburkolatról vagy kompenzáló elemről, a Bosch alkatrészei kiemelkedő minőséget képviselnek.
Regenerálj hatékonyan
A hosszú és gondtalan működésnek szintén fontos része a regenerálás. A legtöbb esetben ezt egy speciális befecskendező végzi, amely a kipufogórendszerben kap helyet. A Bosch Departronic névvel fémjelzett termékei karbantartásmentesek és hatékony tüzelőanyag-adagolást tesznek lehetővé.
Akár az oxidációs katalizátort vagy a részecskeszűrő előtti egységet említjük, a befecskendezési mennyiség és a befecskendezési idő optimalizálásával hatékony regenerálást biztosít.
A kapcsolódó szenzoroknak köszönhetően ezt nemcsak a KTS eszközökön láthatjuk, hanem a jármű használata közben is érzékelhetjük. Akár lambdaszondát, akár kipufogógázhőmérséklet-vagy differenciálnyomás-érzékelőt, esetleg részecskeszenzort keresünk, a Bosch termékek minősége vitathatatlan. A megbízhatóság és a teljesítmény mellett ezeknek a termékeknek kiemelkedő a korrózióállósága is.
A Bosch tehát teljes portfóliót kínál ezen a téren. Olyannyira, hogy ha valaki most gondolkozik műhelye kialakításán, akkor akár Denoxtronic munkaasztalt is vásárolhat a diagnosztikai eszközök és alkatrészek mellé. Sőt, a használat sem jelenthet gondot, hiszen a német cég speciális oktatási programja segít a javításhoz szükséges ismeretek elsajátításában is.
További információkért keresd fel a weboldalt!

Két tipp a biztonságosabb és egészségesebb autózásért
Az egyiket az orrunkkal érezzük, a másikat a szemünkkel látjuk, mégis elhanyagoljuk a cseréjüket. Az utastérszűrő, vagy ismertebb nevén pollenszűrő, ma már szinte minden autóban megtalálható.

Preventív akkumulátorcsere
Azzal talán nem mondunk nagy újdonságot, hogy a tél első hidegebb napjaiban hirtelen megnő a gépjármű-akkumulátorok iránti kereslet a forgalmazóknál. A szükség nagy úr, mégis érdemes odafigyelni, hogy jól válasszunk!

IAA Transportation 2024, 2. rész.: Így épülnek a holnap haszonjárművei
Gyere velünk egy gyors standbejárásra, nézzük végig, milyen trendeket láttunk az IAA Transportation 2024 kiállításon. Elárulom előre, hogy a hagyományos dízelmotorok jócskán háttérbe szorultak, a helyükön a villamosítás és az üzemanyagcella állt. Hannoveri beszámolónk második részében a beszállítók kínálatán keresztül tekintjük át, merre tart az iparág.

Újjászülető alkatrészek
Indítómotorok és generátorok újabb élete kezdődik a Bosch krakoveci gyárában Ukrajnában. Az eredeti termékspecifikációk szerint újragyártott alkatrészek értékalapú és fenntartható, minőségi javításokat biztosítanak.

Bosch Assistance: A biztonság már a használt járművekhez is jár
Eddig nem volt könnyű dolga azoknak a vállalkozásoknak, akik üzembiztos állapotban szerették volna tudni használt járműveiket. A hazai gépjárműállományt jól ismerő Bosch most úgy bővítette Bosch Assistance szolgáltatását, hogy mindenki nyugalomra lelhet.

ATLAS-L4 önvezető projekt: Irány az autópálya!
Újabb mérföldkőhöz, új területre érkezett az ATLAS-L4 projekt, amelynek keretében lépésről-lépésre valósággá válhat a vezető nélküli teherautó. A projekt célja a logisztikai központok közötti ingázás automatizálásával enyhíteni az ágazat kihívásait.














