Hirdetés:

Habár a tengerentúli járműgyártás történelmében a buldogfülkés vontatókat többször próbálták elfogadtatni, egyiket sem övezte siker. Még az európai márkáknak is be kellett látnia, hogy Amerikában kizárólag csőrös teherautóval válhatnak sikeressé.

Több mint hat év intenzív munka előzte meg a Volvo Trucks új zászlóshajójának érkezését. Elmondásuk szerint teljesen fehér lapról kezdtek a fejlesztéshez, az eredményt szemlélve ez nem csupán a túlbuzgó marketingosztály költői túlzása – a teherautó kilencven százaléka valóban teljesen új. Ideje volt a vérfrissítésnek, hiszen az elődöt, ugyan többszöri ráncfelvarrással, de mégiscsak 28 éve gyártják! Persze a tengerentúlon ez nem számít különösebben szokatlannak, hiszen a legendás Kenworth W900 például 1961 óta, azaz 63 esztendeje szolgál fáradhatatlanul! Ráadásul mai napig az amerikai gyártó egyik legsikeresebb modelljének számít. A Volvo VN első és eddigi egyetlen generációját immár három évtizede, 1996-ban mutatták be. Mind közül talán az a legnagyobb érdeme, hogy neki sikerült szalonképessé varázsolnia az automatizált sebességváltót. Ami nagy szó Amerikában, hiszen ne feledjük, hogy amíg a személyautóknál már évtizedek óta tarolnak az automatikus sebességváltók, addig a nehéz-teherautóknál szinte egyedülállónak számított a manuálisok uralma. A hivatásos jenki sofőrök álmukból felriasztva is a váltó recsegése nélkül kapcsolták a fokozatokat.

A krómozottnak látszó felületekkel sem takarékoskodott a Volvo Trucks a VNL 860 csúcsmodellnél

Csőrös széltoló

Illetve ma már pont, hogy nem, hiszen a 2007-ben bevezetett I-Shift is közrejátszott abban, hogy mára a manuális váltók kivesztek a közúti vontatókból odaát is. Ugyanis immár a takarékosság az úr, ezért az új VNL fejlesztése párhuzamosan zajlott a Volvo SuperTruck 2 tanulmánnyal. Így nem meglepő, hogy a menetszél minden korábbi csőrös Volvo teherautónál lágyabban simogatja a karosszériát. A jobb kilátást biztosító, immár ragasztott szélvédő, a szűkebbre vett illesztések, a hátsó tengelyek közötti külső burkolat, a kerekek dísztárcsái, valamint a vontató és pótkocsi közötti távolság csökkentésével jelentősen mérséklődtek azok a turbulenciák, amik hátrányosan hatnak a szerelvény légellenállására, ezáltal fogyasztására. Mindez az optimalizált hajtáslánccal együtt akár tízszázalékos tüzelőanyag-megtakarítást is eredményezhet. Az átdolgozott D13-as dízelmotor 302 és 373 kilowatt (411–507 lóerő) között négy teljesítményszinttel dobogtatja meg az amerikai sofőrök nem is annyira szőrös szívét. Nem nevezhetők hervadtnak a legnagyobb forgatónyomatékok sem, amelyek 2373 és 2644 newtonméter között, három lépcsőben csavargatják a hajtáslánc bajuszát.

A Volvo D13 az egyik legjobb, legkiforrottabb, legtakarékosabb erőforrás, ami egy nehéz-teherautóba kerülhet

Az I-Shift automatizált sebességváltó pedig harminc százalékkal gyorsabb fokozatváltásokkal segíti a sebesség fokozását, valamint a lendület megtartását. Ebben segítségére siet az I-Torque szoftver is, ami mindig ideális tartományban tartja az erőforrás teljesítményét, forgatónyomatékát, valamint a sebességváltó fokozatát. Ez a kedvezőbb fogyasztás mellett a menetteljesítményekre is pozitív hatást gyakorol. Az új feláras hátsó légrugózás a menetkomfort mellett jelentősen hozzájárul a stabilitáshoz, valamint terheléstől függetlenül állandó szinten tartja a járműszerelvény magasságát. Továbbá három beállítással segíti a be-, illetve kirakodást.

Szinte törékenynek tűnik a VNL 300 a legkisebb nappali fülkével

Fokozták a teljesítmény-visszanyerő turbina (turbo compound) hatékonyságát, valamint teljesen átdolgozták a kipufogógáz-utánkezelő rendszert. A részecskeszűrő immár 1 014 000, igen több mint egymillió kilométeres karbantartási ciklussal büszkélkedhet. Ezek után szinte elenyészőnek tűnik, hogy a rendszer tömegét 34 kilogrammal sikerült csökkenteni, pedig az majdnem egy fél DIN-járművezetőnek (Német Szabványügyi Intézet) felel meg. Habár minden bizonnyal egy átlagos amerikai sofőr nem 75 kilogrammot nyom a latba. Meghosszabbították néhány komponens szervizintervallumát is, miközben ügyeltek rá, hogy az „együttműködő” alkatrészek is lehetőleg egyenként cserélhetők legyenek. Ezzel éves szinten jelentős összeget, akár húszezer dollárt is megspórolhat tulajdonosának az új Volvo VNL, ami az Újvilágban gyakori tulajdonos-üzemeltetők, azaz egyjárműves fuvarozók számára különösen fontos szempont. Ez még akkor is szép összeg, ha életszerűen ennek legfeljebb a fele realizálható.

Minden bizonnyal nem lesz szüksége helikopterre a szárnyaláshoz

Biztonsággal csörtető

Az új VNL típusra épülnek majd a Volvo Trucks amerikai piacra szánt jövőbeli elektromos, tüzelőanyagcellás, valamint megújuló üzemanyaggal üzemelő belső égésű erőforrásokkal felvértezett haszonjárművei. Nem kevesebbet várnak el az új generációtól, mint azt, hogy elérjék vele a nulla károsanyag-kibocsátást, valamint a teljesen önvezető változatoknál az ugyancsak zéró balesetet. Számos, a korábbiaknál is éberebb vezetéstámogató rendszer ügyel a Volvo-csoport védjegyének számító biztonságra. A Volvo Dinamikus Kormányzás nemcsak a könnyed manőverezésben segít, hanem a kontrollált tolatásnál, valamint a szerelvény sávtartásában is. A sávtartóasszisztens biztosan ellátja küldetését erős oldalszélben, alattomos nyomvályúban és süppedős útpadkán, de olyan vészhelyzetekben is, mint egy durrdefekt az első tengelyen. Kifejezetten a „puhatestűekre” kihegyezett a holttérfigyelő rendszer, ami jelzi a sofőrnek, ha a szerelvény előtt gyalogos vagy kerékpáros kóricál, és szükség esetén vészfékezést foganatosít. Amennyiben mégis bekövetkezik az elkerülhetetlen, jó tudni, hogy a nagyszilárdságú acélból konstruált fülke ütközésvédelme példás.

A Volvo VNL 840 a leghosszabb, de csupán középmagasabb fülkével kecsegtet

Az alváz elöl kiszélesített hossztartói megakadályozzák, hogy baleset esetén a motor a járművezető ölében landoljon, az erőforrást a fülke alá irányítják. A vezetőoldali légzsák nem most került a szériafelszereltség palettájához, az oldallégzsák azonban elsőbálozó az amerikai piacon. Ahogy az eCall automatikus segélyhívó rendszer is újdonságnak számít az amerikai masztodonok világában. Utóbbi garantáltan nem fut ki az energiából, hiszen az új VNL bevezette az észak-amerikai piac legelső 24 voltos elektromos rendszerét. Nem tévedés, hiszen arrafelé a nehéz-teherautók többsége 12 voltos fedélzeti feszültséggel szerénykedik. A fülke álló helyzeti légkondicionálását is az új 24 voltos elektromos hálózat akkumulátorai táplálják, hangtalanul és helyileg kibocsátásmentesen.

Nem kevesebb mint hat fülke közül választhatnak a csőrös Volvo leendő gazdái. A legkisebb VNL 300 nappali fülkét a 107 centiméter hosszú középmagas VNL 440, a hasonló magasságú, de 157 centiméteres VNL 640, valamint az ugyanilyen hosszú, de teljes magasságú VNL 660 követi. Aki a két legnagyobb, 188 centiméter hosszúságú középmagas VNL 840 és teljes magasságú VNL 860 fülkékben sem fér el, fuvarozzon inkább csuklós busszal!

Összesen hat, különböző hosszúságú és magasságú fülke közül választhat, aki a Volvo VNL mellett voksol

Új helyre költözik a Volvo
Háttér

Új helyre költözik a Volvo

Túlzás nélkül állíthatom, Magyarországon példa nélküli beruházást hozott tető alá Ecseren a Volvo Hungária Kft. Ez egyben azt is jelenti, hogy 25 évvel alapítása után költözik a XVII. kerületi Cinkotai úti bázisáról a svéd márka magyarországi importőre.

Volvo FM Low Entry: Urbánus lowrider
Bemutató

Volvo FM Low Entry: Urbánus lowrider

Bemutatta legelső, kizárólag elektromos hajtással elérhető teherautóját a Volvo Trucks. A nehézkategóriás Volvo FM Low Entry elsősorban városi környezetben tudja megcsillogtatni a képességeit. Még London belvárosába is behajthat majd, ha befér.

Egységben az erő!
Hírek

Egységben az erő!

Bármerre tekintünk, együttműködéseket látunk! Nincs miért csodálkozni, hiszen felgyorsult világunkban az egyre növekvő elvárásoknak és szigorodó előírásoknak egyre inkább csak úgy tudnak megfelelni a gyártók, ha összefognak és egyesítik erejüket, valamit szellemi tőkéjüket.

Volvo FH16: A világ tetején
Teszt

Volvo FH16: A világ tetején

Elektromos hajtás, üzemanyagcella, bioüzemanyag, a nagy kavalkádban a Volvo Trucks szakembereinek még arra is jutott figyelme, hogy visszahódítsák a legerősebb dízelmotor címét. Az új király a D17 erőforrás 780 lóerővel.

Szikrázó szépség
Hírek

Szikrázó szépség

Bemutatta legújabb elővárosi és helyközi villanybuszát a Volvo Buses.

Szükséges szikra
Háttér

Szükséges szikra

Különböző gazdasági ágazatokon átívelő összefogás kezdődött az Amerikai Egyesült Államokban a helyileg nulla károsanyag-kibocsátású járművek számára szükséges infrastruktúra minél gyorsabb kiépítésének elősegítésére.

Itt elmondhatod a véleményedet!