Hirdetés:

Ha a magyarországi járműipart nézzük, nehéz megkerülhetetlenebb szereplőt találni a Bosch-csoportnál. Nemrég egy maréknyi nemzetközi újságíró mellett nekünk is lehetőségünk nyílt megnézni a cégcsoport új budapesti fejlesztési központját.

Helyezzük gyorsan kontextusba a magyarországi cégcsoportot: az ország legnagyobb ipari munkáltatójáról beszélünk. Több mint 18 000 munkavállaló dolgozik jelenleg a cégnél. Gépjárműalkatrészeket gyártanak Miskolcon, Hatvanban és Makláron, kéziszerszámokat szintén Miskolcon, valamint elektromos kerékpárok alkatrészeit Hatvanban és Miskolcon. Az összeszerelés mellett azonban a mérnöki munka is jelentős a vállalatnál, hiszen Budapesten működik a Németországon kívüli legnagyobb fejlesztési központjuk. Emellett pedig több vidéki telephelyen is foglalkoznak termékfejlesztéssel. Nem először jártunk az új fővárosi komplexumban, viszont most először nézhettük meg a laborokat, a tesztpályákat. Sőt, még a csoport magyarországi és regionális vezetőjével is beszélgethettünk.

A nap konklúziója, hogy szakmabeliként egyetlen nap nagyon kevés ahhoz, hogy megismerjük, mennyi mindennel foglalkoznak a Bosch mérnökei Magyarországon. Persze érdekes volt látni a laborokat, a tesztpályákat – amik a Bosch Budapest Innovációs Kampusz részeként készültek el – és a telephelyek képviselőivel is érdekes volt beszélgetni. Mégis az embernek az az érzése támadt, hogy rengeteg dolgot nem látunk át. Ennek nem az volt az oka, hogy nem akarták megmutatni! Sokkal inkább az állt a háttérben, hogy egyetlen nap nagyon kevés ehhez. Ezért is örültünk annak, amikor a délutáni prezentációk után beszélgethettünk dr. Szászi Istvánnal, aki a Bosch-csoport vezetője Magyarországon és az Adria régióban, illetve a Budapesti Fejlesztési Központ vezetője is egyben.

Szászi István végigjárta az újságírókkal a szervezett túrát, és türelmesen válaszolt a bemutatók közben felmerülő kérdésekre. A mérnök végzettségű szakember tökéletesen hozza a korábbi vezetők boschos korrektségét, ezzel együtt nyíltan beszélgetett velünk a haszonjárműipar és általában az iparág aktuális kérdéseiről. Külön kiemelte, hogy mivel tavaly a Bosch értékesítette részvénycsomagját a Knorr-Bremse vállalatnak, a nehéz-tehergépkocsik kapcsán csak korlátozottan tud nyilatkozni. Azt azonban ő is realitásnak nevezte, hogy a négyes szintű önvezetés valóban az autópályákon és tehergépjárműveknél terjedjen el először. Mint mondta, ezeket a körülményeket gyakorlatilag már a mai rendszerek is tudják kezelni, így sokkal inkább a jogi szabályozás hiánya miatt nincs előrelépés ezen a téren.

Kihagyhatatlan kérdés volt a kínai gyártók térnyerése és annak következménye is. Szászi István beszállítói oldalról sokkal inkább lehetőséget lát ebben, mint komoly veszélyt. Azt viszont ő is megerősítette, hogy az európai járműgyártók egészen új helyzetben találták magukat a kínai konkurencia megjelenésével. Mint mondta, a megszokott kényelemes és alapos tervezés és tesztelés nehezen vagy egyáltalán nem tartható a kínai munkamódszerekkel szemben. Így gyártói oldalról sokkal jobban kell támaszkodni a beszállítókra és új fejlesztési módszereket is ki kell dolgozniuk. Akinek ez nem sikerül, annak a léte is veszélybe kerülhet, de ahogy felhívta rá a figyelmet, ez az átrendeződés már évek óta látszik a piacon és még közel sincs vége.

Íme, 2026 legjobb haszongépjárművei
Hírek

Íme, 2026 legjobb haszongépjárművei

Díjazták a lyoni Solutrans kiállításon az év kishaszonjárművét, az év pickupját, az év teherautóját és az év teherautó-innovációját is. Nem meglepő módon a villanymotoros modellek taroltak, a Bosch pedig egy hálózatba kapcsolt megoldással győzött.

Fékjavítás és fékalkatrészek: minden, amit tudni akarsz: Ezt ne szereld otthon!
Technika

Fékjavítás és fékalkatrészek: minden, amit tudni akarsz: Ezt ne szereld otthon!

Sokan vannak, akik szeretik otthon javítani a saját járművüket. Különösen igaz ez azokra, akik munkaeszközként használják, így például a kishaszonjármű-tulajdonosokra. Azonban míg egy pollenszűrő vagy ablaktörlő cseréje rutinfeladat, a fékberendezés javítása komoly szakértelmet és eszközarzenált kíván – különösen a hibrid és elektromos járműveknél.

Amikor a tiszta kilátás mindent megér
Technika

Amikor a tiszta kilátás mindent megér

Haszonjárműveknél különösen fontos a jármű műszaki állapota. Egyrészt azért, mert egy műszaki meghibásodás nemcsak kellemetlen, hanem biztosan veszteséget is termel. Másrészt azért, mert a legegyszerűbb alkatrész is komoly veszélyforrás lehet.

Tiszta légzés teherautóknak és munkagépeknek
Technika

Tiszta légzés teherautóknak és munkagépeknek

Egyszerűbben teljesítették a környezetvédelmi előírásokat a nehéz-haszonjárművek az elmúlt tíz évben. A nagy lökettérfogatú dízel erőforrások kipufogógáz-utánkezelését megoldani egyszerűbb feladatnak bizonyult, mint a személyautókét.

Preventív akkumulátorcsere
Technika

Preventív akkumulátorcsere

Azzal talán nem mondunk nagy újdonságot, hogy a tél első hidegebb napjaiban hirtelen megnő a gépjármű-akkumulátorok iránti kereslet a forgalmazóknál. A szükség nagy úr, mégis érdemes odafigyelni, hogy jól válasszunk!