Rengetegen látták a jó szándékú rendőrségi videót, amely sajátos megfogalmazásban ad kapaszkodókat a gyalogosoknak arra, hogyan használják a kijelölt átkelőhelyet biztonságosabban. KRESZ-tudorok és közéleti személyek hada gerjedt éktelen haragra…
Úgy állították be a negatív kommentelők a rendőr – és kibővítve a teljes magyar rendőrség – szavait, mintha rá akarnák tolni a jogi felelősséget a gyalogosokra, amikor a zebrán elütik őket. Pedig ott nekik elsőbbségük van, s a ritka kivételektől eltekintve azzal csak a járművezetőknek van dolguk. Idézték is, hogy úgy kell azt megközelíteni, bla-bla-bla… Mintha ezeket bárki is megkérdőjelezte volna! Az elhangzottaknál nem kell többet belegondolni, hogy az ember megértse, mit is akart közölni a sokat látott helyszínelő, amikor kamerába mondta az ő hármas szabályát:
Tanulságos és megszívlelendő a videó üzenete! Az én olvasatomban a zebrán bekövetkezett gyalogosgázolások helyszínelése során látott szörnyűségek ösztönözhették a szakembert a megszólalásra. Elmondja, ő hogyan látja ezeknek a baleseteknek a hátterét. Van egy véleménye, ajánlása, hogyan lehetne ezeknek legalább egy részét megelőzni. Nem vádol senkit – főleg nem a zebrán elsőbbséggel rendelkező gyalogosokat. Nem akarja a KRESZ pontjait felülírni, csak a biztonságosabb közlekedés tippjeit szeretné elmondani.
Kedves gyalogosok! Akinek kedves az élete, az a saját érdekében a zebrára való lelépés előtt alaposan tájékozódjon! Mert hiába vannak privilégiumaink, könnyen lehet, hogy pont egy olyan járművezetővel találkozunk, akit ez nem érdekel. De az is lehet, hogy csak fáradt, esetleg mobilozik vagy a hátul rendetlenkedő gyerekek nevelésével küzd. Sajnos nagy az esély arra, hogy konkrétan nem látja, nem észleli a járókelőt. Jobb félni, mint megijedni, ezért inkább cselekedjünk elővigyázatosan!
Egy valós eset rekonstrukciója, ahol a körültekintés sokat segített volna. Sajnos szerkesztőségünk több tagjának is szó szerint a saját bőrén kellett megtapasztalnia, hogy az elméleti elsőbbség a gyakorlatban sokszor nem jelent semmit
Mindenki tudja, nincs olyan szabály, hogy gyalogosként le kell tudni olvasni egy jármű rendszámát, vagy azonosítani kell a vezető nemét. Azt viszont valahogyan meg kell tanulnia a gyalogosnak is – már kisgyermekkortól óriási a jelentősége, a felelőssége az oktatásnak, a családnak. Meg kell tanulni, hogyan mérhetjük fel egy közeledő jármű mozgásjellemzőit, sebességét, távolságát ahhoz, hogy eldöntsük, mennyire biztonságos az átkelés. A vezetővel való szemkontaktus meg maga lehet a biztos jel! Ha ez a gépkocsi látható lassításával is együtt jár, az már-már életbiztosítás. Úgy is feltehetnénk a kérdést, hogy mi a jobb? Egyik opcióval az áldozat a kórházba, ne adj’ Isten, a hullaházba, a járművezető meg a rácsok mögé kerül. Másik lehetőségként körültekintéssel, pár másodperc késedelemmel megúszhatjuk. Szerintem inkább a megkönnyebbült sóhaj útját válasszuk!
Írásunk az ORFK-OBB együttműködésével készült: Országos Balesetmegelőzési Bizottság
DAF teherautók menetpróbája: Segít takarékoskodni, ha hagyod
Kívülről egyetlen pici apró jelét mutatják annak, hogy megint vagy kilenc százalékkal takarékosabbá váltak a DAF XD, XF, XG és XG+ teherautói. Persze ehhez az is kell, hogy megrendeléskor ne mondjatok le az előnyöket biztosító felszerelésekről, valamint az, hogy használjad is azokat.
KiMAXolt újdonság
Rég volt már, amikor a Toyota ekkora méretű kishaszonjárművet kínált Magyarországon. Az új Proace Max nem finomkodik, rárúgja az ajtót a konkurenciára – teheti, mert mindene megvan ahhoz, hogy testvéreihez hasonló sikereket érjen el a nagyfiúk között.
Minibus Euro Test 2024 és Minibus of the Year 2025: Magyar versenyzővel Madridban
Első ízben indult egy magyar gyártó is a nagy európai minibuszteszten! A debreceni versenyző egyedüli dízelmotorosként az ára mellett egy másik nagy aduászt is tartogatott a tarsolyában.
Toyota Hilux teszt: Csak azért is megpróbáljuk legyőzni
Legendás nemcsak a pickupok között, hanem a járműgyártás egészét tekintve is a Toyota Hilux. Nagy teljesítményű dízelmotorral, automatikus váltóval és kényelmes belsővel kecsegtet, így jogosan merül fel a kérdés, hogy még mindig legyőzhetetlen?
Toyota Proace Van és Verso teszt: Így kell klónozni
Messze lekörözték ikertestvéreiket a hazai értékesítésekben a Toyota Proace Van és a Toyota Proace Verso modellek! A márka sikerének titkait elemző sorozatunkban ezúttal a közepes haszonjármű megújulásának részleteit vizsgáljuk meg közelebbről.
IAA Transportation 2024, 1. rész.: Sok kicsi sokra megy
Katasztrófaturisták itt láthatnak finoman fogalmazva is érdekes kezdeményezést Kínából, de legalább ugyanannyi lenyűgözően megdöbbentő újdonságot is ugyanonnan. Világpremierből, izgalmas koncepciókból is jutott az IAA Transportation 2024 kiállításra.