Hirdetés:

Újra dübörögnek a repülős nyaralások, hozományukként pedig fellendült a személyszállító kisbuszok piaca is. Nem csoda hát, hogy ezekből a járművekből is kezdenek beszivárogni a prémiumkivitelek a keresleti és kínálati oldalra is. Új csúcstámadó érkezett?

Komoly kihívója akadt a piacot tekintélyükkel uraló háromágú csillagosoknak a Lexus LM személyében. Azt mondanám, gatyát felkötni, Stuttgart! Ahogy azt az L betű jelzi, az új típus zászlóshajóként szerepel a márka kínálatában. Úgy, mint az LS limuzin, az LC kupé és kabrió vagy az Európán kívüli piacokon elérhető legnagyobb SUV, az LX. Más gyártóktól eltérően azonban ez az újdonság nem egy szép burkolatokkal elfedett rakterű, ülésekkel és extrákkal teleszórt haszonjármű. Ez egy személyszállításra született luxusmodell, amely sosem fog raklapokat cipelni. Miért is tenné, amikor erre ott a konszern palettáján a franciáktól „megvásárolt” és átöltöztetett Toyota Proace. Az LM a konszern saját GA-K platformjára épül. Az egész jármű a vezető és főként az utasok kényelmét szolgálja, a japán csúcsmodelleknél megszokott fényűzéssel és műszaki megoldásokkal.

Kicsit maradi

Joggal várhatnánk a teljesen elektromos vagy konnektoros hibrid meghajtást és a végtelen méretű akkucsomagot, de a Lexus és a Toyota mérnökei még mindig inkább a „klasszikus” hibridre esküsznek. Európába ezért az LM 350h modell érkezik, amiben egy 2,5 literes, négyhengeres benzinmotor és egy villanymotor kettőse dolgozik. A hibrid rendszer maximális teljesítménye 184 kilowatt és 239 newtonméter. A nyomatékot egy elektronikus összkerékhajtási rendszer osztja ki alapvetően az első tengelyre, de igény szerint akár 80 százalékot is a hátsóra küldhet. Ugyanez az erőforrás található meg a legfrissebb NX és RX modellekben is. Ezeket volt szerencsém próbálni, valóban lendületes, erőteljes, könnyen kiismerhető és kezelhető hajtáslánc ez. Feltételezem, hogy az LM esetében a formából adódó homlokfelület és a nagyobb tömeg biztosan ront majd valamelyest a fogyasztási értékeken.

Hétüléses kivitelt is kínál a gyártó. Hozzá kell tenni halkan azonban azt is, hogy ez a kivitel már sokkal szűkösebb légkört teremt, hiszen sok üres tér veszik oda a funkcionalitás jegyében

Maradnánk, ha lehet

A japánok rendkívül büszkék a vendégszeretetükre és emberközpontúságukra, ezt a hozzáállást érvényesítették az LM fejlesztése során is. Az eredmény meggyőző. A belsőtér gyakorlatilag olyan, mint egy elegáns társalgó, amit pihenésre és munkakörnyezetnek egyaránt használhatnak az utasok. Az egész belsőteret körbelengi a minimalizmus és az ergonómia szemlélete, törekedtek mindent úgy kialakítani, hogy az a legegyszerűbben kezelhető és a legjobb minőséget, élményt nyújtó részlet legyen. Erről árulkodik, mit is beszélek, erről üvölt a válaszfal alsó részében elhelyezett 48 col képátlójú óriás képernyő és a hozzá tartozó Mark Levinson térhangzású audiorendszer. Továbbá a kifejezetten mobiltelefonokéra emlékeztető kezelőfelületek, amelyeken egyetlen gombnyomással szabályozható a hőmérséklet, a levegőminőség, de még a fények is. Ugyanerre a felületre tükrözhetők az okoseszközök is. Rengeteget tesz hozzá a prémiumülések kényelméhez és tartásához a GA-K platformnak köszönhető merev és alacsonyabb tömegközéppontú karosszéria. Ennek köszönhetően ugyanis egy hagyományos, magasabbra épített kisbuszhoz képest kevésbé dől meg a jármű menet közben.

A válaszfal még a gigantikus monitor nélkül is megér néhány betűt, hiszen az üvege a magánszféra megőrzése érdekében zárható és lesötétíthető. A burkolatok anyaghasználata a gyártótól megszokott prémiumminőségű, kialakításukban a tradicionális japán kézművesipari eljárások jegyei és stílusa rejtőznek. A hátsó sorban egy elegáns mennyezeti konzol is helyet kapott, amin keresztül vezérelhetők a motoros oldalajtók és apróbb tárgyak elhelyezésére szolgáló rekeszek is megtalálhatók. Két oldalára a térérzet további növelése érdekében tetőablakok kerültek.

Modern kényelem

Bár az LM főleg az utasok kényelmére koncentrál, azért nem feledkeztek meg a vezetőről és a biztonságról sem. A fő kezelőszerveket, a műszeregységet és az információforrásokat úgy helyezték el, hogy a vezető a lehető legkisebb szem és kézmozdulatokkal dolgozhasson. Természetesen a technikai finomságok elöl sem érnek véget, madártávlati nézet segíti a manőverezést és digitális belső visszapillantó biztosítja a megfelelő hátsó kilátást. Apropó kilátás, felmérések bizonyítják, hogy az autóban utazók közérzete nagy mértékben romolhat, ha nem érzékelik megfelelően a mellettük folyamatosan mozgásban lévő teret. Emiatt külön gondot fordítottak a megfelelő kilátásra. Mind az utasok, mind a vezető hatalmas ablakokon keresztül tekinthet ki környezetére. A vezetői segédrendszerekből a konszern legfrissebb csomagja áll rendelkezésre – gyakorlatilag minden, amit a Lexus jelenleg kínál.

Kérdés nem fér hozzá, hogy szó nem érheti a ház elejét! Ám a fókuszban mégis egyértelműen a válaszfal mögötti terület állt

A jármű több olyan funkcióval és kiegészítővel rendelkezik, amivel előtte kisbusz még sosem. Például hátsó üléssorról aktiválható hangvezérléses infotainment-rendszer működik a fedélzeten. Egy új vezetési mód is érkezett, amely az utasok kényelmét helyezi előtérbe a sportosság vagy a takarékosság helyett. A nyomatékleadás és a fékszabályozás módosításával tovább finomítja a gyorsításokból és lassításokból adódó karosszériamozgásokat, rándulásokat. Természetesen adaptív felfüggesztéssel is biztosítják a zökkenőmentes utazást a tervezők. Sőt, még a hátsó üléseket mozgató motor is megakadályozza a test előrecsúszását fékezéskor. A márkára jellemző csendes utasteret a szokásosnál is több szigeteléssel, még kisebb hézagokkal és aktív zajszűréssel fejelték meg. Ezek alapján úgy tűnik, hogy a japánok átvették a vezetést a személyszállító kisbuszok prémiumkategóriájában. Reméljük, ezzel kellő ösztönzést biztosítottak a többi gyártó számára, hogy méltó választ adjanak az új kihívóra!

Kisebb, tizenhét colos öntött vagy nagyobb, 19 colos kovácsolt ötvözetből készült keréktárcsákkal kelleti majd magát