Hirdetés:

Gombamód szaporodnak a korábban ismeretlen gyártók elektromos haszonjárművei. Mindegyik legalább olyan rendíthetetlen meggyőződéssel tűzte zászlajára földünk megmentését, mint egyszeri szépségkirálynők a világbékét. Íme pár a legígéretesebbek közül.

Arrival L500

Nem csupán egy „egyszerű” elektromos haszonjárművet alkottak a 2015-ben alapított londoni székhelyű Arrival mérnökei, hanem egy valóban fenntarthatót. Ezért nagy hangsúlyt fektettek arra, hogy az 52-es ökológiai lábnyommal rendelkező gigaüzemek helyett kis, regionális mikrogyárakban állítsák elő járműveiket. Ezek így nemcsak lokális munkahelyeket, hanem közösséget is teremtenek – és a járművek közelebb kerülhetnek végfelhasználóikhoz. Továbbá az sem elhanyagolható szempont, hogy a kisebb beruházási költségeket igénylő kisüzemekkel az előállítási költségek is mérsékeltebbek maradhatnak.

Puritán praktikum, kompozit karosszériaelemek, fenntartható konstrukció és várhatóan hosszú élettartam jellemzi az Arrival L500 furgont

Tudatosan nem költöttek sokat a formára, ami önmagában is az egyszerűséget kommunikálja. Ráadásul az alumíniumvázra illesztett, anyagukban színezett és újrahasznosítható kompozit elemek nemcsak könnyűek, hanem elég jól bírják a gyűrődést és az urbánus harci sérüléseket is. Abban az esetben, ha mégis törnének, egy-egy karosszériaelem legyártása alig 24 percet vesz igénybe, így nincs szükség a raktározásukra. Sőt, egy egyszerű műhely is könnyedén a helyére illeszti, ragasztja azokat. A gyártó megállapodott európai és amerikai flottaüzemeltetőkkel, valamint alkatrész és szervizpartnerekkel, amelyek között a Bridgestone és a ZF is szerepel. Így a leendő Arrival-tulajdonosok 21 ezer szakműhely és hatvanezer mobilszerviz közül választhatnak elektromos járműveik karbantartására és javítására.

Az IAA Transportation 2022 nemzetközi haszonjármű-kiállításon bemutatott elsőkerék-hajtású Arrival L500 furgon 13 köbméteres rakterében, 1560 kilogramm rakomány teheti meg az utolsó kilométereit. Három akkumulátorkapacitás közül lehet választani, a legnagyobb legfeljebb 350 kilométeres hatótávot biztosít a puritán jármű számára. Váltakozó árammal 22 kilowattos, egyenárammal jelenleg még ismeretlen teljesítmény mellett tölthetők. Ezek összességében szerényebb paraméterek, mint amit két esztendővel korábban ígértek nekünk. Egyértelműen nem kiemelkedő képességeivel szeretne kitűnni az Arrival, inkább az átgondolt, praktikus konstrukciójával, hosszú élettartamával és kis fenntartási költségeivel. Az eredeti tervek szerint mostanra be kellett volna indulnia a gyártásnak. Annál is inkább, mivel a UPS már tízezer járműre, valamint opcionálisan további ugyanennyire adott megbízást az Arrival részére. Sőt, a világ egyik legnagyobb flottakezelője, a LeasePlan is leadta háromezer darabos megrendelését.


REE

Szürreális fordulékonyságával és gyorsulásával garantáltan meglepetéseket okoz majd a belvárosi forgatagban a REE P7-B

Olyan alacsony padlómagasságú platformot fejlesztett az angol REE Automotive Ltd., ami gyermekkorom lemezárugyári játékautóira emlékeztet. Persze ez önmagában még nem lenne szenzáció, hiszen az elektromos járműveknél ez viszonylag könnyen megvalósítható. Azonban a tisztán elektronikus vezérlés, az összkerék-kormányzás és összkerékhajtás kiemelik a szürkeségből a P7 platformot. Maga a gördülő padlóváz a sarkokba kitolt kerékjárati ívek kivételével teljesen sík – és olyan letisztult, hogy szinte teljesen szabad kezet biztosít a karosszálók számára. Kis biztatással a halacska óvodás csoport gyermekei is gyönyörű haszonjárművet terveznének rá a délutáni foglalkozáson. Több mint száz szabadalmi oltalommal védett újítást sűrítettek a hajtást, fékrendszert, kormányzást és kettős keresztlengőkaros felfüggesztést magába foglaló REEcorner egységekbe. Ezek teljesen egyformák, függetlenül attól, hogy a jármű elején, hátulján, jobb vagy bal oldalán kaptak helyet. Így drasztikusan lecsökkent az alkatrészek száma, ráadásul meghibásodás esetén kevesebb, mint egy óra alatt kicserélhetők.

Az átgondolt konstrukciónak köszönhetően egyszerűen a felhasználók igényeihez igazíthatók és méretezhetők a platformok. A REE jelenleg az amerikai 1–6. (0–11 793 kilogramm) méretosztályban szorgoskodó járműtervezők számára biztosít gördülő alapokat. A P7 a 4,5–8,9 tonna össztömegű ligában játszik, legfeljebb 3630 kilogramm terhelhetőség és 36 köbméteres raktérfogat mellett. A platformra tervezett jármű 6,2-8,7 méter hosszú, 1,8-2,4 méter széles, valamint 2,0-3,5 méter magas lehet. A négy REEcorner egyenként 100 kilowatt teljesítménnyel és 136 newtonméter forgatónyomatékkal kecsegtet. Ezek legfeljebb 145 kilowattórás akkumulátorokból táplálkozhatnak, így a hatótáv elérheti a 322 kilométert. Az 50-50 százalékos tömegelosztásnak köszönhetően hátul sincs szükség ikerabroncsokra. Szenzációs a fordulókör hatméteres átmérője! Azért, hogy másoknak is kedvet csináljanak, bemutatták a hármas méretosztályban versenyző, 6350 kilogramm össztömegű és legfeljebb 1996 kilogrammal terhelhető P7-B furgont is. Ez többek között az 58 centiméteres padlómagasságnak köszönhetően 23 köbméteres raktérfogatot rejteget. A 241 kilométeres hatótáv csak akkor reális, ha nem használják ki a 400 kilowatt csúcsteljesítménnyel elérhető fürgeséget. Ígéretük szerint a teljes birtoklási költség terén is megelőzik a konkurenciát. Ha hihetünk a szóbeszédnek, még idén beindul a sorozatgyártása.

Nem kellet sokáig várni, hogy másokat is megihlessen a REE P7 platform. A legendás Grumman LLV postásautókkal azonosított Morgan Olson, az EAVX, valamint a REE együttműködéséből született a futurisztikus Proxima furgon


Volta Zero

Szerényen gróf Alessandro Giuseppe Antonio Anastasio Volta olasz fizikus, az elektromos áram úttörője a svéd Volta Trucks keresztapja. Korábban a legelső, alapjaiban elektromosnak tervezett, 16 tonna össztömegű urbánus teherautójuk Zero elnevezését is többnyire üdítőitalokra pingálva láthattuk. Együtt mégis ütősen hangzanak: Volta Zero! Ritkán adódik egy autóipari mérnök életében, ezúttal mégis szinte hófehér lapot rögzíthettek a rajzasztalra, hiszen nem kellett a dízelmotort a fülke alá tuszkolni. Ennek megfelelően a tervezők elengedték a fantáziájukat és sokkal alacsonyabbra, valamint középre helyezték a Zero járművezetőjét.

Rászolgált a panorámaablak kifejezésre a Zero szélvédője. A járművezető középen és az átlagosnál sokkal alacsonyabbról szemlélheti a forgalmat

Az ő szeme elé a szélvédő és oldalablakok kialakítása révén egy 220 fokos panorámakép tárul, ami a kamerarendszer segítségével 360 fokra növekszik. Szemmagassága körülbelül 1,8 méteren pásztázza környezetét, ami jelentősen fokozza a biztonságot, hiszen a sofőr könnyedén felveheti a járókelőkkel a szemkontaktust. Ennek ellenére sem ajánlom csajozásra a verdát, mert az elvonja a járművezető figyelmét! A középre helyezett vezetőállás miatt kisebb az oszlopok holttere. Sokkal kényelmesebb a be- és kiszállás is, hiszen nem kell felmászni a fülkébe, elég csak besétálni.

A teljes erőátvitelt magába foglaló Meritor e-tengely felszabadította az alváz hossztartói közötti területet. Így oda rejthették az amerikai Proterra cég két- vagy három egységből álló, 150 vagy 225 kilowattos akkumulátorait. Ezek tíz esztendőre vetítve négyezer töltési ciklust a kapacitás jelentős csökkenése nélkül teljesítenek. A Zero hatótávja 150-200 kilométer, ami legtöbbször bőven elegendő a belvárosi fuvarfeladatokhoz. A 16 tonna össztömegű Zero a kisebb akkucsomaggal 7650, a naggyal pedig 7150 kilogramm terhet vehet a hátára. Az árunak 37,7 köbméter teret biztosít hátul, tehát könnyedén elbánik akár 16 euroraklappal is. Igény esetén közel ekkora térfogatú hűtős felépítménnyel is kérhető, amelyet teljesen elektromos aggregátok hűtenek optimális temperatúrára. Ez a változat kizárólag a nagyobb kapacitású akkumulátorokkal érhető el, terhelhetősége hat tonna. Hagyományos alvázas konstrukciója révén a Volta Zero külső méretei nem nagyon térnek el a dízelmotoros haszonjárművektől. Azonban azoknál kilencven százalékkal kevesebb mechanikus alkatrésszel rendelkezik. Ez jelentősen kihat a megbízhatóságára, valamint kis üzemeltetési költségeire.

A hűtős 37 köbméteres rakterében 16 euroraklap élelem utazhat az éhes belvárosiak kedvenc csemegeboltjai felé

Eleinte csupán Londonra és Párizsra koncentráltak, azonban mostanra kiterjesztették a tervezett forgalmazást Európa legnagyobb városaira, miközben előkészítik az amerikai piacot is. Eddig több mint ötven ügyfél adott le előrendelést, hozzávetőleg 6500 darab Zero teherautóra. Ezek közül kiemelkedik a Petit Forestier ezer, valamint a DB Schenker közel 1500 járműves megrendelése. A 16 és 18 tonnás verzió már most is rendelhető, a 7,5, valamint a 12 tonnás kiviteleken még dolgoznak. Hamarosan elkezdődik a sorozatgyártás a Steyr Automotive felső-ausztriai üzemében, ahonnan már 2022 szeptemberében kigördültek a legelső, még előszériás prototípusok. A Volta évente 25 ezer példányt szeretne értékesíteni a Zero különböző változataiból, így a közeljövőben több észak-amerikai gyártási helyszín is besegít majd az osztrákoknak.


Álljunk meg egy szóra! Hiszen ennyit mindenképp megérdemel az európai piacra szánt, 4,25 tonna össztömegű és 1,85 tonna terhelhetőségű, e-tengellyel felvértezett, elsőkerék-hajtású CityFreighter CF1, amely 20 köbméteres raktérfogattal büszkélkedhet