Hirdetés:

Téli üzemmódban rójuk az utakat, alkalmazkodva a helyzethez. A már 30 éves ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottság kampánya például a látni és látszani problémakörre fókuszál ennek kapcsán. De ehhez szorosan kapcsolódik egy másik téma is!

Ez pedig a választott sebesség. Ugyanis nem elég, ha relatíve jól látunk előre, vagy látszunk kiválóan bármilyen irányból! Az adott belátható távolságon belül csak akkor van esély a hatékony cselekvésre, ha a féktávolság ennél kisebb. Ezt meg lehet közelíteni abból az irányból is, hogy már sokszor átéltünk akár extrém helyzeteket is. Nem méricskélünk, nem számoljuk az út melletti jelzőbójákat, egyszerűen érezzük a biztonságos távolságot. Az igazán tudatos, felelősségteljes járművezető nagy ráhagyással előzi meg a bajt, mások meg borotvaélen táncolva vállalják a kockázatot. S az egy dolog, hogy utóbbiak önmagukra is veszélyesek, de ott a sok vétlen autós, aki aztán áldozattá válva kérdezi, hogy miért? Tehát a tudatosság, benne a tudás, a felkészültség, és a felelősség azok az emberi tényezők, amelyekre ilyenkor hatni kell. Sokféle megközelítés létezik. Ilyenkor olvashatunk téligumi-teszteket, meg összeállítást arról, hogy mi minden legyen az autóban, ha elakadnánk. Én most teszek egy kísérletet arra, hogy a számok felől megközelítve késztessem gondolkodásra az olvasót.

Lakott terület

Az 50 kilométer/óra sebességhez tartozó féktávolság 5-8 m/s2 elérhető lassulással 25-32 méter. Ebben benne van a reakcióidő (1 másodperc) alatt megtett út is. Ebben a kategóriában a legrövidebb utat kiváló fékrendszerrel és jó gumikkal, tiszta aszfalton, nyári körülmények mellett érjük el. Majd belépnek a kedvezőtlen tényezők, a poros vagy nedves, agyonfoltozott útfelület, a kopott silány minőségű gumi, de még így is relatíve fékezhető a járművünk. A látótávolság is ritkán csökken ez alá. Akkor kezdődnek az igazi problémák, ha a tapadás 3 m/s2 vagy kisebb például letaposott havas útfelületen. Itt már duplázódik, triplázódik a fékút és hosszú másodpercekig imádkozhatunk, hogy ne legyen baj. A képen látható legkisebb elérhető lassulást például egy ónos eső során kapjuk „ajándékba”, ez az az állapot, amikor gyalogosan is kihívás az autó mellett lépkedni. Ilyenkor 110 métert és 15 másodpercet kell valahogy túlélni. Így szó szerint bármi előfordulhat.

Féktávolság 50 kilométer/óra kezdeti sebesség esetén a lassulás függvényében

Lakott területen kívül

A 90 kilométer/óra sebességhez tartozó féktávolság 5-8 m/s2 elérhető lassulással 61-85 méter. És az igazi problémák itt is a csökkent tapadású úton jelentkeznek hangsúlyosan. Már kicsit kisebb lassulásnál is 100 méteres féktávolságnál járunk! Ekkora vagy kisebb látótávolság novembertől márciusig simán benne van a pakliban. Azaz itt lép be a láthatóság, mint tényező. Akár 10 másodpercig is eltarthat, hogy irányíthatatlanul csúszunk, sodródunk. Tényleg csak szerencse kérdése, mi lesz a vége.

Féktávolság 90 kilométer/óra kezdeti sebesség esetén a lassulás függvényében

Tudom, hogy nehéz a döntést meghozni, de van az a helyzet, amikor nincs más megoldás: most félreállok a következő parkolóban és várok. Majdcsak felszáll a köd vagy elhalad mellettem a sószóró…

Írásunk az ORFK-OBB együttműködésével készült: Országos Balesetmegelőzési Bizottság

Előző cikkHatékony partneri együttműködés
Következő cikkHiányzók és érdekességek
Már az óvodában is törött kisautó lehetett volna a jelem. De oda nem jártam, viszont apám ZISZ teherautójában gyakran imitáltam a vezetést. Közlekedésmérnökként érkeztem a szakmába, a Hungarocamionhoz. Az itt megismert balesetelemzés mitikus világa elcsábított, szakmérnöki diplomával 30 éve igazságügyi műszaki szakértő vagyok. Az utóbbi két évtizedben európai zsűrik tagjaként részt vehetek az év autóbusza, teherautója és kishaszonjárműve kiválasztásában.