Hirdetés:

Évek óta tudjuk, hogy létezik az Irizar innovatív városi elektromos teherautója, s végre eljött az idő, hogy testközelből is megismerhessük. Egy rövid menetpróba tapasztalatai.

Sokan csak a lyoni Solutrans kiállításon találkoztak ezzel a szokatlan termékkel. Nem csoda tehát, hogy a standon hatalmas a tömeg, rengetegen kíváncsiak erre a kívülről nagyon fura járműre. Leginkább a vezetőfülke szúr szemet, az ember rácsodálkozik a méreteire és a buszos hatást keltő elejére. Ez utóbbin nem kell csodálkozni, egy eddig kizárólag az autóbuszgyártásban jeleskedő, nem mellesleg 132 éves történelemmel és jelentős nemzetközi jelenléttel büszkélkedő gyártó a spanyol Irizar. Aztán közelebbről már látszik, hogy ez nem egy hatalmas hálófülke, annak hátsó része egy lényegében eltakart, leválasztott motortér. Az Irizar ie truck nem kétségesen egy ígéretes jármű, a fenntartható és intelligens városok számára tervezett teherautó, kiváló energiahatékonyságot és optimális üzemeltetési költségeket ígér a gyártó.

Már mi is hírt adtunk a leginkább hulladékgyűjtő felépítménnyel elképzelt újdonságról, a főbb technikai adatokat is közöltük. Logikus lépést jelentett az elektromos autóbuszok közel egy évtizedes gyártási tapasztalataira alapozva előállni ezzel a konstrukcióval. Hiszen minden adott volt házon belül, csak egy kis fantáziát kellett belevinni. A sűrűn lakott városokban sikerre számíthat az akár tisztán akkumulátoros kivitelben is elérhető, igen kiválóan manőverezhető két- vagy háromtengelyes jármű. A fordulékonyságot a menetpróba alapján is dicsérhetem, a háromtengelyes változat hátsó tengelye is kormányozott, így hihetetlen könnyedséggel teljesítettem a kitűzött pályát.

De kezdjük az elején, a 37 centiméteres padlómagasság igazán kényelmes, egyetlen lábemeléssel beléphetünk a fülkébe, majd a sofőr még egyszer ennyit lép felfelé, s már ott is ül a helyén. A vezetőálláshoz egyébként csak ebből az irányból juthat el, a bal oldalon ugyanis nincs ajtó. Úgy gondolkodtak, hogy az szükségtelen. Ráadásul így nincs is veszély, mindenki csak a biztonságosabb, járda felőli oldal irányába mozoghat. Ugyanis első a biztonság, s ez az elv a jármű számos tulajdonságában megjelenik. Például abban, hogy a vezetőülés relatív alacsonyra került, és sok az üvegfelület – ennek köszönhetően a jármű környezete jól megfigyelhető, a holtterek áttekintését kamera segíti.

Az első körben utasként ültem a gyári tesztsofőr mellett, aki elmagyarázta, mi hogyan működik. Kicsit túlzásnak tűnt ez a felhajtás, viszont így legalább átéltem életem egyik legfurcsább utazását. Nem vagyok kicsi, de az utasülésből mindössze a vállam feletti rész lógott túl a szélvédő alsó vonalán, ami enyhe bezártságérzést is kölcsönzött. Négyen különben is kicsit sokan voltunk… Kívülről még érdekesebb csak az emberek fejét látni az utasoldalon. A vezetőülésből természetesen már csodás a kilátás. A műszerfal – meg az egész fülkebelső – finoman szólva is nélkülözi a formatervezés legkisebb jelét. Tudomásul kell venni, hogy ez munkaeszköz, a funkcionalitás az úr. Ezért az is igaz, hogy a kormány és az ahhoz képest jól elhelyezett kezelőszervek jól áttekinthető, logikus elrendezése mellett segítség nélkül is pillanatok alatt eligazodtam volna. Tisztán elektromos módban köröztünk, a villanyos hajtás minden pozitív tulajdonságát érzékelhettem. Jó dinamika, csendes üzem, precíz úttartás, nagyon rendben volt minden. Majd arra kértük a teherautó gazdáját, hogy indítsa be az FPT Cursor 8 hathengeres CNG-motort, hogy az mekkora „zajt csap”. Nem nagyot, egyébként is csak arra szolgál, hogy egy generátort meghajtva, áramot termelve töltse az akkumulátorokat, ha anélkül már nem jutna célba az autó. Erre pedig igazán ritkán lehet szükség, hiszen a 250 kilométeres tisztán elektromos hatótáv a 18 tonnás hasznos terhelés mellett egy ilyen konstrukciónál a napi használatban több mint elég. Különleges koncepciójának köszönhetően egy ufóhoz hasonlatosan szinte észrevétlenül – de legalábbis hangtalanul – „rabolhatja el” a hulladéktárolók tartalmát. Szerencsére utána nem kísérleteket folytat zsákmányával, hanem a szortírozó és gyűjtőtelepekre szállítja, hogy működésével és szolgáltatásával egyaránt egy jobb jövőt szolgáljon.