Egyedülállóak a világ autóiparában a Tatra tehergépkocsik. Most e speciális alapokra építettek egy 25 méter hosszú járművet, egy vasüzemnek. Ez a példa érzékelteti, hogy szinte bármilyen célra megfelel a sajátos, központi csővázas konstrukció.
Arról híres a cseh Tatra, hogy „nem lép egyszerre”, mintha „csak azért is” alapon konstruálna, és állhatatosan kitart egyéni elképzelései mellett. Kuriózumaival nem tartozik a piac nagyjai közé – 2020-ban például összesen 1186 járművet szállítottak ki. De annál több elismerést szerzett és szerez, méghozzá régóta, hiszen a világ legrégibb (1897 óta) folyamatosan dolgozó autógyártója. Egyik jellegzetességük az ugyan zajos és terjedelmes, de egy hibaforrást kiküszöbölő, éghajlati szélsőségeket elviselő léghűtéses motor. Elsőként jött ki áramvonalas szériagyártású személykocsikkal (1933), amelyeket Hanzelka és Zikmund földrészeket bejáró epikus utazásai tettek ismertté. Csökönyösen ragaszkodtak, még a felső kategóriában is a farmotorhoz. Mostani témánk szempontjából legfontosabb sajátságuk a gerinccsöves alváz, független kerékfelfüggesztésekkel. Voltak ilyen személyautóik is, ma már nincsenek, de a Tatra tehergépkocsik továbbra is ezt az irányzatot képviselik. Elképesztő terepjáró képességüket Dakar- és triálversenyeken aratott sikerek igazolják.
Most nem úttalan vidékek, akadályok leküzdésére építettek eszközt, hanem egy acélművön belül, teljesen sík, sima utakon mozgásra. Rakománya viszont rendkívüli, 24 métert meghaladó hosszúságú menetes acélrudak, amelyeket két technológiai folyamat között visznek át az öntödéből a hengerműbe. Az igény tavaly merült fel, amikor a multinacionális GFG Alliance-csoport Luxemburgból áthelyezte e termék előállítását, a hozzá szükséges berendezésekkel együtt, egy 90 millió cseh koronás beruházás keretében, a csehországi Liberty Ostrava üzemébe.
Hogyan oldják meg a belső anyagmozgatást a gyártelep két részlege között? Szinte magától adódott az ötlet, hogy a maximum 13,6 méteres rakományokra szánt Tatra teherautók központi csővázát újabb elemek betoldásával hosszabbítsák meg. A speciális jármű megtervezését és kivitelezését a Tatra járműveinek hagyományos kereskedője, a Partner-Ipex vállalat végezte el, Frenštát pod Radhoštěm városában.
A különleges, 25,3 méter teljes hosszúságú tehergépkocsi alvázát a TATRA Trucks cég küldte a székhelyéről, Kopřivnicéből. Egyetlen darab jármű építése nem a legnagyobb üzlet, mégis készségesen vállalták, mint újabb referenciát sajátos konstrukciójuk sokoldalúságára. Domboríthatott a Partner-Ipex is, mert míg a speciális projektek megvalósítása általában legalább egy évet vesz igénybe, ők tíz hónap alatt befejezték. Szép eredmény ez, hiszen munkájukat megnehezítette a járványhelyzet és az autóipar általános feszült helyzete is. Szerencsés körülménynek bizonyult, hogy semmit sem kellett külföldről beszerezni, minden szükséges alkatrészt Csehországból kaptak meg.
A márkatörténet leghosszabb tehergépkocsiját a legszebb hagyományoknak megfelelően, léghűtéses, nyolchengeres, 300 kilowattos (410 lóerős) motor hajtja, Allison automatikus váltóművön keresztül. A 14×8 hajtásképletű jármű hét légrugózású tengelye közül az első négy hajtott, az első kettő és az utolsó három kormányozott. Ezáltal százlábúsága ellenére is könnyen beveszi a kanyarokat az üzem belső úthálózatán és csarnokaiban. Vezetőhelyként a Tatra Force típus rövid fülkéjét módosították – olyan alacsonyra helyezték át, hogy elférjen az előrenyúló, sík rakfelület alatt. Egyébként a jármű mindenben megfelel a közúti közlekedés előfeltételeinek, bár nem tervezik, hogy valaha is elhagyná a vasüzem területét.
A Tatra megint nem lépett egyszerre, újból igazolva, hogy érdemes kitartani egy szokatlan, de több szempontból előnyös konstrukció mellett.