Újabb világmegváltó városi logisztikai koncepciót álmodott meg a Rinspeed a fenntarthatóság és hatékonyság jegyében. A Müncheni Autószalonon debütált mobil csomagautomaták révén a jövő postaszolgálata lassan már a depók ajtaján kopogtat.
Ahogyan ötven évvel ezelőtt a mozgó ABC és néhány évtizede a mobilposta-szolgáltatás tette, úgy az új évszázadban a saját kerekein gördülő csomagpont is egy kurrens kihívására alapozza létjogosultságát. Azonban a megoldandó problémát ma már nem az alacsony lélekszámú települések vérkeringésbe való bekötése jelenti. Éppen ellenkezőleg, hiszen a vezérfonalat újabban a túlzsúfolt nagyvárosok jövőbeni környezetvédelmi törekvései biztosítják. Ezt csak fokozta a világjárvány, amelynek hatására a korábban öt százalék alatti éves növekedést mutató internetes kereskedelem hirtelen harminc százalékot meghaladó robbanást produkált jórészben az élelmiszerkiszállításoknak köszönhetően. A leggyorsabb működőképes megoldással pedig Svájc egyik legkreatívabb vállalata, a Rinspeed rukkolt elő, méghozzá egy újabb innovatív és hatékony tanulmány formájában.
Sarki fűszeres
Az automatizált utolsó kilométeres kiszállítások leggyengébb pontjának eddig maga az átadás pillanata bizonyult. A különleges rendeltetésű járművek ugyanis addig nem indulhattak tovább, amíg a címzett át nem vette küldeményét. Ezt a műveletet eddig még a speciális drónok vagy intelligens robotok sem tudták költséghatékonyan megoldani. A CitySnap most viszont egy olyan űrt pótolhat, amely a klasszikus csomagkézbesítés felgyorsítása mellett számos más alkalmazás lehetőségét is magában hordozza. Ilyen lehet például egy olyan mobil csomagpont, amely csak egy adott ideig parkol a közelben, hogy a címzettek a megadott idősávban néhány lépéssel elérjék azt. Emellett alkalmi elosztópontként is hatékonyan működhet a kerékpáros futárok számára, akiknek így szükségtelen naponta több alkalommal visszatekerniük a raktárbázisra az újabb csomagok felvételéhez és leadásához. De akár egészséges élelmiszereket árusító, szatócsbolt-kitelepülésként is funkcionálhat a legközelebbi utcasarkon – ebből is látszik, hogy a lehetséges ötletek és megoldások száma szinte végtelen. A korlátozott nyitvatartási idő, a nehézkes kiszállítások és csomagátvételi eljárások, valamint a végtelen és kellemetlen járműkaravánok a hozzájuk kapcsolódó környezeti és forgalmi terhelésekkel együtt mind a füstköddel együtt tűnhetnének el.
Cserebere, fogadom
A CitySnap középpontjában a légi szállítmányozás által ihletett gyors és hatékony csereszekrényrendszer áll, amely az elmúlt évtizedek során világszerte bizonyított minden időjárási helyzetben. A CitySnap kezdetben emberi segítséggel jut el a célpontjára, bár a sofőr feladata ekkor is csak a vezetésre korlátozódik. A mozgó csomagpontok ki- és bepakolása viszont már teljes mértékben automatizált, és mindössze néhány percig tart. A távlati tervek szerint egykor majd intelligens számítógépek és érzékelők veszik át az ember szerepét az akkorra teljesen önvezetővé váló járműben. A fülke-alváz alapot a nemrég bemutatott Fiat E-Ducato kishaszongépjármű adja. A tisztán elektromos modell 90 kilowatt teljesítménnyel és 280 newtonméter forgatónyomatékkal felvértezett villanymotorja tökéletesen alkalmas a fenntartható városi közlekedésre. A 47 kilowattóra kapacitású akkumulátorcsomag révén teljes feltöltéssel akár a 163 kilométeres hatótávolságot is elérheti, amely bőven lefedi a futárszolgálatok napi túratervét.
Közös jövő
A Rinspeed közösségteremtő ereje a korábbi típusokhoz hasonlóan most sem hagyott alább, a CitySnap fejlesztésébe ugyanis újra számos partnert bevontak. Az osztrák Keba vállalattól érkeznek az új felhasználási környezethez igazított, könnyített csomagautomaták, amelyeket egy mobilalkalmazás segítségével bárki egyszerűen használhat. Az amerikai Gentex Corporation kifinomult kamerarendszere felügyeli a csereszekrények hajszálpontos megközelítését, és digitális visszapillantójuk segíti a sofőröket a biztonságos városi manőverezésben. A mobil csomagautomaták egyébként olyan egyedi nanoszálas érzékelőkkel rendelkeznek, amelyek képesek a gyanús és veszélyes vegyi anyagok észlelésére is. A fülke harmonikus belső kialakítása a német Strähle+Hess munkáját dicséri, akik javarészt újrahasznosított és antibakteriális bevonatú anyagokat használtak. A jármű műszerfali paneljeit és lökhárítóit a Stratasys készítette 3D-nyomtatással.
Nem véletlenül fordult a mobilitás felé a korábbi évek-évtizedek különleges tanulmányautói után Frank M. Rinderknecht, a Rinspeed látnoki alapítója. Szerinte minden második szállítójármű feleslegessé válna a CitySnap használatával. A futárok hatékonyabban végezhetik munkájukat, hiszen csak a vezetés a feladatuk, a csomagautomatákat sem tölteniük, sem rakodniuk nem kell. Így összesen csomagonként 17 százalékkal csökken a munkaráfordítási igény, míg a szén-dioxid-kibocsátás hat százalékkal. Vagyis nemcsak kényelmesebb az ügyfélnek a kiszállítás, hanem olcsóbb és környezettudatosabb is. Ezek igencsak fontos szempontok egy olyan világban, amelyben háromezernél több csomagot adnak fel – másodpercenként! A CitySnap pont az új koncepció működőképességét hivatott igazolni, így a küldemények várva várt fenntarthatóbb és végletekig leegyszerűsített kézbesítése egyre közelebb kerül a megvalósításhoz.