Zéró kipufogáshoz, kisebb zajhoz, élhetőbb városhoz több szükséges az elektromos járműveknél. Az alapoktól kell kezdeni és komplett kiszolgáló rendszert felállítani. E feladat egyedül nem megoldható, ezért a járműgyártók és partnereik ajánlanak holisztikus megoldásokat.
Együtt alakult ki ellátó infrastruktúrájával a mai tömeges motorizáció. Anno patikában lehetett benzint venni az automobilhoz, majd megjelentek és mára imponáló hálózatot alkotnak a benzinkutak, az olajfinomítókkal, csővezetékekkel és az elosztórendszerrel együtt. Ez egy teljes, műszakilag, gazdaságilag is egyensúlyban álló, olajozottan működő egész – de már megkondult felette a lélekharang.
Az e-mobilitással alapvetően más a helyzet: nincs idő kivárni, hogy az elektromos gépkocsik mindenféle szempontból legyőzzék a hagyományosakat, és spontán elterjedjenek. A klímavédelmi törekvésekkel összhangban, politikai döntések eredményeként bő egy évtizeden belül túlsúlyba kerül a gyártásuk, forgalomba állításuk. Tehát ennek megfelelő ütemben kell létrehozni nem csak töltési lehetőségüket, hanem annál sokkal többet. Egy átfogó koncepciót, amely összefogja a városvezetést, az energiaszolgáltatót, a közlekedési vállalatokat és a szállítási iparágat, valamint ezek ügyfeleit, a fuvaroztatókat és az utasokat. Persze nyilván nem jótékonykodás vezeti a cégeket, hanem érdek: aki egyszer az ő csomagjukat választja, tartósan és nagy arányban elkötelezi magát. Lássuk javaslataikat!
Az első probléma rögtön a specifikáció, amely minden eddiginél fontosabb és részletesebb. Bár a hídáttétel vagy a tüzelőanyag-tartályok űrtartalma eddig is meghatározó szempontot jelentett, ezentúl nagyon nem mindegy, mennyi akkumulátort cipelünk, milyen gyorstöltésre készítjük fel a munkaeszközt. A vezetékes töltőcsatlakozók szerencsére szabványosak, így abban például összefogtak a nagy gyártók: a Daimler Truck, a TRATON-csoport és a Volvo-csoport közös európai töltőhálózatot épít ki.
Az MAN ügyfeleinek a Transport Solutions könnyíti meg a fokozatos elindulást a villamosítás felé. Ők „360 fokos” konzultációt ígérnek, buszokra és teherautókra egyaránt. Tanácsokat adnak, hogy mennyit érdemes töltőrendszer telepítésére költeni egy adott pillanatban. Alaposan elemzik a jellemző feladatokat, adottságokat és igényeket, ez alapján átfogó, járműveket, töltőt, karbantartást és kapcsolódó szolgáltatásokat is tartalmazó megoldást kínálnak. Már száz flottaüzemeltetőt szolgálnak ki eMOBILE-PLAN rendszertervező szoftverükkel.
Partnereivel közös holisztikus ökoszisztémát vezetett be a Mercedes-Benz Trucks is, E-Mobility néven. Például segítenek, valamennyi érintett bevonásával, megtervezni, megvalósítani és üzemeltetni a fuvarvállalat igényeire szabott telephelyi töltőberendezést, mintegy a saját üzemanyagtöltő állomás kiváltására.
A Renault Trucks két év múlva mindegyik kategóriában kínál majd tisztán elektromos hajtást, a regionális nyerges vonatókat is beleértve. Ezek kapcsán minden lehetséges gondot levesz ügyfelei válláról, a legfontosabb nyugalmat talán az akkumulátorok kapacitására vállalt garanciájuk jelenti. Az anyacégüknél a buszok jóval előrelébb járnak a vasemblémás teherautóknál, a Volvo Buses komplett e-mobilitási megoldást kínál. Ebben szerepel többféle akkumulátoros, akár a megállókban áramszedővel tölthető busztípus, valamennyi fontos szolgáltatás, nyitott interfészes infrastruktúra és bevezetési elgondolások is. A zónakezeléssel a hibrid buszok automatikusan alkalmazkodnak az emissziós zónákhoz, behajtási tilalmakhoz, sebességlimitekhez. Összefoglalásuk a Volvo Turnkey használatra kész szerződés, amellyel azonnal, eltúlzott beruházás nélkül bele lehet vágni az elektromos városi buszok üzemeltetésébe, majd útvonalanként továbbfejleszteni azt.
Régóta tudjuk, hogy egyetlen jármű sem lehet jobb a mögötte álló szolgáltatásnál, de mostanában fokozott jelentőséget, kibővült jelentéstartalmat kap e megállapítás. Benzines és dízelmotoros gépkocsik üzemeltetéséhez a maga szükséges szintjén mindenki ért, de az elektromobilitásban még szinte mindenki laikus. Ezt a dilemmát oldja fel a gyártók átfogó háttértámogatása, hogy a zöldebb jövőbe zökkenőmentesen érkezhessünk meg.