Hirdetés:

Régi-új kategóriát teremhet a Hyundai legfrissebb típusa a tengerentúlon. Bár a tiszavirág-életű platós crossoverek két évtizede egyszer már megjelentek, a többcélú kalandjárművek ideje csak most érkezett el igazán.

Egy belső felmérés szerint az átlagos nagyvárosi szabadidőautó-vásárlók egyre többször vágynak aktív hétvégi kiruccanásokra. Változatos hobbijaik pedig különféle méretű felszereléseket is igényelnek, amelyek szállítása sok esetben túlmutat a hagyományos szabadidő-autók (SUV) csomagterének lehetőségein. Alternatív megoldásként az autógyártók éppen ezért kínálják előszeretettel az odaát közönségsikernek örvendő pickupokat. Azonban a platós amerikai kisteherautók nem éppen alkalmasak például a mindennapos belvárosi közlekedésre, inkább szabadabb környezetben mozognak otthonosan. A kétezres évek elején megjelent, majd négy év után hamvaiba hullt Subaru Baja alapötletét leporolva született meg ezt a most már talán valós piaci rést kiaknázó Hyundai Santa Cruz. Bár az SAV rövidítés használati joga a híres bajor prémiummárkát illeti, de a három betű jelentését némiképpen átalakítva mostantól sportos kalandjármű (Sport Adventure Vehicle) néven szerepel a szöuli gyártóóriás kínálatában.

Bevált alapokon

A kategóriahatárokat puhító platós motorválasztékát jelenleg egy 2,5 literes, négyhengeres, benzines erőforrás két változata alkotja. A 140 kilowatt (190 lóerő) teljesítményt és 245 newtonméter nyomatékot leadó szívómotorhoz egy fürge és hatékony nyolcfokozatú automatikus sebességváltó tartozik. A turbófeltöltéses modell esetében már 202 kilowatt (275 lóerő) teljesítmény és 420 newtonméter forgatónyomaték biztosít kellő lendületet. Az izmosabb variánshoz már egy kettős tengelykapcsolós automatizált sebességváltót párosítottak, amelynek a nyolc előremeneti fokozata a kormánykerékről is kapcsolható. Bár a kínálat elsőre egyhangúnak tűnik, egy május végén szárnyra kelt iparági pletyka szerint a Hyundai a jövőben jelentősen csökkenti a belső égésű motorral hajtott modelljei számát. Így hamarosan minden esély adott arra, hogy egy elektromos hajtású változat is feltűnjön a horizonton, amely újabb lendületet adhat a családi platósnak.

A HTRAC fedőnevű, továbbfejlesztett összkerékhajtás révén a Santa Cruz még az aszfalttól távolabb eső helyeken is magabiztosan kalandozhat. Az elektronikusan vezérelt nyomatékátirányítással és aktív nyomatékszabályozással felvértezett rendszer ugyanis széles tartományban felügyeli az egyenletes gyorsítást, a nagy sebességű kanyarvételeket, vagy éppen a domboldalon történő elindulást. Jó hír továbbá az utánfutók szerelmeseinek, hogy amíg az atmoszférikus egységgel szerelt kivitel vontatási kapacitása 1587 kilogramm, addig az extra lóerőkkel feltöltött testvére akár 2267 kilogrammnyi tömeget képes tartósan magával húzni. Az eddigi közvetlen konkurenseinél (Toyota Tacoma, Honda Ridgeline és Nissan Frontier) szerényebb méretei, rövidebb tengelytávja és túlnyúlásai, valamint helytakarékos kialakítása révén nyert, mindössze 12,2 méteres fordulóköre messze kiemelkedik a mezőnyből. Ez főleg a számos kihívást rejtegető városi manőverezések és parkolások során jelent behozhatatlan előnyt a többiekkel szemben.

Biztonsággal behálózva

A Santa Cruz a Hyundai SmartSense fantázianév alá tömörítve számos aktív vezetőtámogató megoldást kínál. A szolgáltatáscsomag részeként alapfelszereltség a gyalogosokat és kerékpárosokat is érzékelő ütközésmegelőző rendszer, a sávtartó asszisztens és az éberségfigyelő rendszer. Némi felárért cserébe már jelentősen bővül az elérhető hasznos és ötletes funkciók köre. A holttérjelző funkció például az irányjelző használatakor a látómezőből kieső oldalsó terület képét vetíti a műszeregységre. A tengerentúli szabályalkotók a mai napig érthetetlen módon ragaszkodnak a vezetőoldali síktükörhöz, ám ez használhatóbb visszapillantókkal is nagy segítség. A biztonságos kiszállást segítő asszisztens a megállást követően jelez, ha másik jármű közeledik hátulról, és akár a gyermekzár aktiválásával védi az éppen távozni kívánó hátsó utasokat. A holttérütközés-elkerülési asszisztens pedig a sávváltáskor és parkolás közben leselkedő veszélyhelyzetekre jelent biztos megoldást.

 Távoli felügyelet

A Santa Cruz nyolccolos érintőképernyőben kiteljesedő információs és szórakoztató rendszere kompatibilis az Android Auto és az Apple CarPlay képernyőtükrözési megoldásokkal. A navigációs rendszer osztott képernyős megjelenítést is kínál, a páratlan hangzásról pedig nyolc hangszórós prémiumhangrendszer gondoskodik. Az innovatív Hyundai Digital Key alkalmazás szó szerint egy digitális kulcs. Többek között biztosítja a jármű távoli vezérlését, azaz a felhasználók bezárhatják és kinyithatják a járművet, aktiválhatják a pánikgombot, és még a motort is beindíthatják. E megoldás leghasznosabb funkciója egyértelműen a szétszórt családfők biztos támasza, a virtuális slusszkulcs. A fizikai egységet nem igénylő rendszer segítségével akkor is életre kelthető a jármű a mobiltelefonnal, ha a kulcsok véletlenül otthon maradtak. Ráadásul a digitális jogosultság bármikor biztonságosan megosztható családtagok és barátok között. Mint ismeretes, a Hyundai emblémája szimbolikus jelentőségű. A kissé eltolt H-alakzatban eredetileg a két fél, azaz a vállalat és maga a vásárló jelenik meg, amint éppen kezet fognak. Az emelt hasmagasságú szabadidő-autóból kompakt kalandorrá avanzsált Santa Cruz alapötlete nem életképtelen, hiszen a Ford is most mutatta be saját járművét ugyanebben a kategóriában. A dél-koreai ajánlat kifinomult megoldásait tekintve szinte garantált, hogy a hazai konkurencia ellenére hamarosan az amerikai márkakereskedésekben is számos üzleti értelemben vett kézfogás történik majd.

Helyben, helyi igényekre tervezve – a Santa Cruz a Hyundai kaliforniai tervezőcsapatának munkája