Hirdetés:

Alapjaiban változtatta meg vásárlási szokásainkat a jelenlegi egészségügyi vészhelyzet. A korábban csak lassacskán teret nyerő online piactér drasztikus felélénkülése meggyorsította a városi kiszállítások tisztázásának szükségességét.

Egyre több megoldandó feladatot okoznak majd az utolsó kilométeres kiszállítások. A tisztább levegőért a városok folyamatosan terjesztik és fokozatosan bővítik a korlátozott kibocsátási zónákat. Azokba csak a helyben megfelelően tisztán üzemelő járművek hajthatnak be, ami újabb lépésekre készteti az üzemeltetőket, és így a haszongépjármű-gyártókat. A Ford tavalyi, az Egyesült Királyságban és Németországban végzett felmérése alapján a vásárlók nem pusztán igénylik a fenntarthatóbb kiszállítást. Még felárat is fizetnének azért, ha a futárok elektromos meghajtású járművekkel hoznák házhoz az interneten megrendelt termékeket.

Nemcsak a tisztán elektromosak jelentik az egyedül üdvözítő megoldást, a hibrid kisteherautók is ugyanolyan fontosak. A Ford hálózatról is tölthető modelljei a korlátozott kibocsátású zónák elérésekor, a földrajzi kerítést átlépve automatikusan elektromos módra váltanak

Ez az értékes információ pedig a kedvezőbb fenntartási költségek mellett hosszú távon is enyhítheti a tisztán elektromos modellek borsos felárát a jóval szennyezőbb, dízelmotoros megfelelőjükhöz képest. A rendelkezésre álló töltőkapacitás pillanatnyi leterheltsége okán viszont többször csúszhat hiba a számításba, ennek pedig a késedelmes kézbesítés a leggyakoribb következménye. A megkérdezett nyugat-európai válaszadók közel fele azonban meglepő módon ezt is elfogadhatónak tartotta! Negyven százalékuk ugyanis egyáltalán nem bánná, ha emiatt érne később házhoz a csomag. A környezetet kevésbé terhelő üzemeltetést célzó első kezdeményezések Magyarországon is megjelentek, hiszen az egyik hazai csomagküldő vállalat már a gyakorlatban vizsgálja a tisztább kiszállítás lehetőségét. Néhány hónapja állítottak ugyanis tesztüzembe egy villanymotoros MAN eTGE modellt Budapesten és környékén. Jelenleg több mint 32 millió kisáruszállító jármű rója Európa útjait, ezért a fuvarozó ágazat ökológiai lábnyomának csökkentése kiemelt fontosságú. A fokozatosan növekvő klímavédelmi igényekre válaszolva a legnagyobb gyártók mellett már a startupcégek is folyamatosan bocsátják aszfaltra a nulla helyi károsanyag-kibocsátású modelljeiket. Ezek az új belépők is új lendületet adhatnak a többi márkának is, hogy még nagyobb hangsúlyt helyezzenek a fenntarthatóbb városi áruszállítás alapjainak megteremtésére.