Hirdetés:

Fura szerzet a léghajó. A többi repülő szerkezettel ellentétben nem levegőben tartani nehéz, hanem a földön. Természetesen erre is létezik célszerszám, a Goodyear léghajójának szárnyalását egy különleges Mack Granite tartja kordában.

Már a brit tudósok is megállapították, hogy mindent a magyarok találtak fel. Sajnos ez nem teljesen fedi a valóságot, azonban a merev szerkezetű, kormányozható léghajóra igaz. A sors fintora, hogy legtöbbször nem feltalálójával, a keszthelyi születésű Schwarz Dáviddal azonosítják, hanem Zeppelin gróffal, akinek nevével híressé és hírhedté vált a léghajó. A merevítés nélküli léghajót (angolul blimp) pedig talán legtöbben az amerikai Goodyear gumiabroncsgyártóval kötjük össze. Leginkább nekik köszönhető, hogy a Hindenburg (Zeppelin LZ 129) tragédiája után életben tartották ezt a különleges közlekedési eszközt. Működését tekintve a blimp olyan, mint szülinapi zsúron a lufi, a hélium enyhe túlnyomása tartja feszesen. Azért csak enyhe, mert így az apró sérülések esetén sem jelentős a hélium szivárgása.

Egy léghajó különleges infrastruktúrát kíván, nemcsak katedrálisokat megszégyenítő hangárra van szüksége, hanem egy olyan biztos pontra is, ami a leszállását követően a földön tartja. Egy ilyen biztos pont a Goodyear alkalmazásában álló több mint 27 tonnás Mack Granite is. Ez árbócával nemcsak megengedi a léghajó 360 fokos vízszintes elfordulását, hanem egy 1-es kategóriájú hurrikán akár 145 kilométer/órás szélsebességével is dacol. Nem ez az első Mack a Goodyear flottájában, hiszen egy a mostanihoz nagyon hasonló mobil léghajórögzítő 2014 óta szolgálja az abroncsgyártót és egy háromtengelyes Granite is lencsevégre került már. Jó alomból választott a Goodyear – igaz, nem most ismerkedtek meg. Már az 1910-es években, a legelső haszonjárművek számára fejlesztett pneumatikus gumiabroncsaik tesztelésébe is bevonták a századfordulón alapított kultikus márkát. A Mack Trucks mellé száz esztendeje, 1921-ben szegődött az angol buldog. A hagyományosan robusztus járművek megihlették a popkultúrát is, hiszen az amerikaiak a masszív dolgokat elég gyakran a „built like a Mack Truck” kifejezéssel nyugtázzák.

A blimpek új védőangyalának 13 literes Mack MP8 (a Volvo D13 édestestvére) dízelmotorja a típus különböző változataiban akár 377 kilowattot (505 lóerő) és 2522 newtonméter forgatónyomatékot mozgósít. Az erőt ebben a modellben a kifejezetten kemény feladatokhoz tervezett Allison 4500 RDS hatfokozatú automatikus sebességváltóra bízták. A hátsó tengelyekre 11 R 22,5 méretű Goodyear Endurance LHD, az első keréktárcsákra pedig 425/65 R 22,5 méretű Goodyear G278 MSD gumiabroncsok kerültek. Szembeötlő a Mack Granite első tengelyeinek hidrosztatikus hajtása is. Nem kellett messzire menniük érte, nyilvánvalóan egyszerűen leemelték az egykori tulajdonosuk, a konszerntárs Renault Trucks polcáról. A felhasználás jellegét tekintve túlzónak tűnhetnek ezek a paraméterek, azonban biztosra akartak menni. A mobil árbócnak ugyanis nem csupán annyi a feladata, hogy a hozzárögzített léghajót lépésben, legfeljebb 5 kilométer/óra sebességgel a hangár előtti felszállópályára kikísérje, majd a repülést követően onnan visszavontassa. Ideiglenes kikötőként, viharban is tartania kell magát, ha a hangárban épp nincs hely a blimp számára.
Kontinensünkön egy, a tengerentúlon pedig három LZN07-101 léghajó vár a bevetésre. A Goodyear legutolsó saját gyártású blimpjét 2017-ben nyugdíjazta ez a sokkal modernebb típus, az immár félmerev szerkezetű, 75 méter hosszú, közel 20 méter széles és kilenctonnás Zeppelin NT. Ezzel tovább folytatódik a németek és a Hermész szárnyas sarujával tündöklő Goodyear közel száz esztendeje tartó, szoros együttműködése.

Az 1925-ben felreppenő Goodyear Pilgrim az első kereskedelmi célú, héliummal töltött, „puhatestű” léghajó, amit még egy szerényebb méretű jármű is meg tudott tartani