Túl a koronavírus-járvány első hullámán aktuálisak az olyan kérdések, hogy az egyes márkákat mennyire súlyosan érintette a járványhelyzet, milyen intézkedéseket hoztak vagy milyen várakozásokkal tekintenek a közeljövőbe.
Világszerte jelentős hatást gyakorolt a koronavírus-járvány első hulláma a haszonjárműipar szereplőire, azaz a gyártókra és az értékesítési, illetve szervizhálózatukra egyaránt. Azonban ahány ház, annyi szokás. Nem mindenkit érintett egyformán erősen a hirtelen kialakult helyzet, és nem is ugyanúgy reagáltak az egyes gyártók, illetve importőrök. Ennek feltérképezésére megkerestük egy kérdéssorral a magyar haszonjármű-importőröket. Cikksorozatunk első részében a nehéz-tehergépkocsik, autóbuszok és pótkocsik gyártóinak hazai képviseleteitől kapott válaszok alapján nyújtunk piaci körképet.
Credobus
Hazánk meghatározó buszgyártója a Credobus, az autóbuszokat készítő Kravtex-Kühne cégcsoport a társadalmi felelősségvállalás terén tűnt ki a járványhelyzetben. A vállalat ugyanis 15 millió forinttal járult hozzá a győri Petz Aladár Megyei Oktatókórház alkalmazottainak bérkiegészítéséhez. A cégcsoport emellett lélegeztetőgépek vásárlását is támogatta a mosonmagyaróvári Karolina Kórház számára a járvány felfutási szakaszában. A Kravtex-Kühne egyébként rendkívüli higiéniai intézkedések bevezetésével az elmúlt hónapokban is folytatta az autóbuszgyártást. Jelenleg pedig már arra összpontosít a gyártó, hogy kivegye a részét a gazdaság újraindításából. Ennek keretében megőrzi a mosonmagyaróvári és győri munkahelyeket, magyar beszállítóitól pedig nem egy esetben előre rendel. Emellett töretlenül folytatja a több mint kétmilliárd forint értékű beruházási programját és az új csuklós autóbusz fejlesztését.
EvoBus
Sok más európai gyártóhoz hasonlóan a Mercedes-Benz és Setra autóbuszokat szárnyai alá fogó EvoBus GmbH is időszakosan leállította a munkálatokat valamennyi üzemében, illetve átütemezte a járművek gyártását. A vírus terjedésének megakadályozása és a munkatársak egészségének védelme érdekében például a törökországi gyárban március 23. és április 20. között szünetelt a termelés. A piac elsősorban a magánszektor jelentős visszaesése miatt gyengült, ugyanis a távolsági autóbuszokat üzemeltető cégek megrendelői a járványhelyzet miatt visszamondták a buszos kül- és belföldi utazásokat. Ennek eredményeként például hazánkban rengeteg távolsági autóbuszt kivontak a forgalomból. Így a jövő évre is a távolsági, illetve turistabuszok rendeléseinek számottevő megcsappanásával tervez az importőr.
A közösségi közlekedés szolgáltatóinál folyamatos a működés, azonban ott a tenderek döntenek a beszerzésekről, nem az akut igények. Az EvoBus Hungária Kft. tavasszal biztosította munkatársai számára az otthoni munkavégzés lehetőségét. Az utazások és személyes találkozások helyett továbbra is online megbeszéléseket, konferenciákat és előadásokat tartanak az EvoBus GmbH szervezetén belül – tájékoztatta lapunkat Uray Dóra, az EvoBus Hungária Kft. ügyvezető igazgatója.
Ford Trucks
A Ford Trucks gyára Törökországban működik. Természetesen a járványhelyzet hatására számottevően csökkent a kereslet a török teherautók iránt is. Azonban gyorsan erőre kapott újból a hazai piac, így tavasszal csak egészen rövid időre kellett leállítani a termelést. A szokásos biztonsági intézkedéseket persze itt is meghozták, az irodai munkatársak fele mindig otthonról dolgozott, a többiek gyáron belüli mozgását pedig vonalkódos rendszerrel ellenőrizték. A Ford Trucks hálózata szintén jól vizsgázott, mindvégig rugalmas és hatékony támogatást nyújtott az ügyfeleknek. Nem kivétel ez alól Magyarország sem, ahol a Delta-Truck Kft. a szokásos biztonsági intézkedések bevezetése mellett teljes nyitvatartási idővel működött.
A bizonytalan gazdasági környezetben az üzemeltetők a kedvezőbb ár-érték arányú termékek felé fordultak, így hazánkban a Ford Trucks a jelentősen gyengülő piacon növelni tudta a részesedését. Az idei első hét hónapban 5,25 százalékos piacrészt szerzett a márka a tavalyi 4,1 százalékkal szemben. Továbbá a járműbérlés iránt is nőtt az igény, ami szintén erősítette a cégcsoporthoz tartozó Viarent helyzetét. A Delta-Truck ezenkívül a Benalu, a Kögel, a Lamberet és a Mega pótkocsik magyarországi képviseletét is ellátja. Ezzel a négy márkával megőrizték az összesített részesedést a pótkocsik januártól július végéig ötven százalékkal zsugorodott piacán. Ugyanakkor az is megfigyelhető, hogy a függönyponyvás modellekkel szemben előtérbe kerültek a speciálisabb, főként a hűtős pótkocsik. Továbbá itt is nőtt a járműbérlés aránya a lízing ellenében – nyilatkozta Gőgh Ferenc, a Delta-Truck Kft. cégvezetője.
IVECO
Az IVECO és az IVECO BUS európai gyártóbázisai kis időbeli eltolódással a járvány felfutásával nagyjából egyszerre zártak be március közepén, majd a termelés közel két hónapig állt. Emellett a gyártó támogatta a sürgősségi kiszállításokat és az egészségügyi ellátórendszert. A piaci visszaesés mértéke szegmensenként eltérő. Márciusban a kishaszonjárművek terén még szépen alakultak az importőr forgalomba helyezési számai, azonban a nehéz-tehergépjárműveknél 50-75 százalékos csökkenést tapasztaltak. A kishaszonjárművek kategóriájában némi késéssel, április és május hónapban mutatkozott a forgalomba helyezések elmaradása. Ennek elsődleges oka az volt, hogy minden öt értékesített IVECO Daily járműből négy fülke-alvázas kivitel, és ezek a felépítményezőknél a kijárási korlátozások idején nem készültek el. Hasonló okokból a buszok átadása is jócskán megcsúszott, ugyanakkor az előírt távolságtartás a munkásszállító eszközöknél a járatszám növekedését eredményezte, emiatt több új Crossway Line megrendelés is született.
Központi szinten a termelés leállítása mellett a legnagyobb kihívást az irodai alkalmazottak otthoni munkavégzése feltételeinek megteremtése jelentette a termelési programot és big data volumenű adatmennyiséget kezelő integrált rendszerek miatt. A magyarországi szervezetnél pedig bevezettek minden szükséges intézkedést. Az egyes márkaszervizek a tulajdonosok döntései szerint korlátozták vagy függesztették fel a működésüket. Az importőr ebbe nem szólhatott bele, de javaslatokat adott arra vonatkozóan, hogy a fuvareszközök szervizelése minél gördülékenyebben folyhasson. A közeljövő kilátásait illetően a kishaszonjárművek forgalomba helyezései stabilak, a buszos üzletág pedig várakozások felett teljesít. Azonban a nehéz-tehergépkocsik kategóriájában erős lépéshátrányt jelent, hogy a járványhelyzet elmosta az új generáció, az S-Way megfelelő piaci bevezetését. Az IVECO célja most az, hogy referencia értékesítési pontokat létesítsen. Rugalmas, hatékony, a változásokra gyorsan reagáló szervezetekre lesz szükség – közölte Zákány Zoltán, a Danube Truck Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója.
Scania
Világszerte jelen lévő vállalatként a Scania márkát is erősen érintette a világjárvány. Az első félévben 41 százalékkal csökkent a termelés volumene az előző év ugyanezen időszakához képest. Tavasszal a Scania összes gyára leállt néhány hétre, még Brazíliában is. Majd az újraindítás csökkentett kapacitással és szigorú intézkedések betartásával kezdődhetett el, például a munkatársak védőfelszereléseket kaptak és a két műszak nem találkozhatott egymással. A magyarországi importőri hálózat is meghozta a szükséges intézkedéseket. A griffes járművekhez ingyenes szolgáltatásként kínált ózongenerátoros fülkefertőtlenítést pedig a mentőszolgálat és a tűzoltóságok egyéb márkájú járműveihez is felajánlotta. A munkatársak lehetőség szerint otthonról dolgoztak, ám a kirendeltségek zavartalanul működtek a szigorú biztonsági előírások betartása mellett.
Az importőr a tavaszi hónapokban több mint hetvenszázalékos visszaesést tapasztalt a rendelésállományában, az ügyféligények pedig a nemzetközi fuvarozás felől eltolódtak a belföldi felhasználás felé. Június óta viszont kedvező trend érvényesül, sőt a vállalat erősebb hónapokat zárt nyáron, mint a megelőző két év azonos időszakában. Ennek fennmaradására számítanak az év hátralévő részében is. Az elmúlt időszak egyik pozitív hatásaként a felszabaduló időt és erőforrást arra használta az importőr, hogy a belső folyamatait, rendszereit felülvizsgálja és a hiányosságokat kijavítsa – mondta el Márkus Miklós, a Scania Hungária Kft. értékesítési vezetője.
Schmitz Cargobull
Európa vezető pótkocsigyártója, a Schmitz Cargobull is jelentősen megérezte a koronavírus hatásait. A járványhelyzet csúcsán a szokásos volumen 35 százalékára zuhant vissza a termelése, éves szinten mintegy ötvenszázalékos visszaesésre számít a gyártó. A ponyvás modelleket előállító altenbergei üzemben két hétig állt a termelés, mert fertőzések léptek fel mindkét műszakban. A gyárakban elterjedt a rövidített munkaidő, a két műszak pedig nem találkozik egymással. A hazai szervezetnél bevezették a távmunkát, ám a márkaszervizek mindvégig szünet nélkül dolgoztak. A magyarországi importőr harminc százalékkal kevesebb forgalomba helyezésre számít az idei évben. Áprilistól eltekintve egy nyugodt nyári hónap szintjét mutatják a havi megrendeléseik. Bizonyos szegmensekben nem csökkent az eszközök iránti piaci igény, a használt pótkocsik kereslete pedig felélénkült. Az alkatrész-értékesítés terén nem várnak számottevő visszaesést. Az importőri szervezetnél elfogadottá vált a távmunka, ami a későbbiekben is kedvező hatással lehet a működési költségekre – magyarázta Gyöngyössy István, a Schmitz Cargobull Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója.
Renault Trucks
A francia márka gyártósorai március 18-án álltak le, majd április 25-től több lépcsőben, a biztonsági előírásokat szigorúan betartva indultak újra. A koronavírus-járvány és a gyárleállás már egy eleve csökkenő tendenciájú piac mellett érkezett, így az idén talpra állt Renault Trucks Magyarország életében is kezdeti megtorpanást okozott. Eleinte a rendelésállomány is elmaradt a tervezettől, ám az importőr hamar kiegyensúlyozta ezt. A cég mindvégig töretlenül folytatta ügyfelei támogatását úgy a szervizhálózat, mint az értékesítés oldaláról, a gyárbezárás ideje alatt pedig az európai készleteiről értékesített járműveket. Így a Renault Trucks Magyarország esetében a forgalomba helyezések száma nem mutat olyan mértékű csökkenést, mint a teljes piac. Emellett a francia központ számos akcióval támogatta a koronavírus elleni küzdelmet és a gépkocsivezetőket, például Renault Trucks büfékocsival, maszkokkal és a szervizpontokon ajándékcsomagokkal. A magyar szervezet egy Master kishaszonjárművet ajánlott fel a Magyar Vöröskeresztnek, ezzel segítve az adományok és védőfelszerelések eljuttatását a rászoruló családokhoz, illetve kórházakba. A gyárakban pedig többek között olyan intézkedéseket hoztak, mint az FFP2 maszkok, védőszemüveg és kesztyű biztosítása ott, ahol nem lehetett betartani a kellő távolságot, valamint különleges ültetési rend a személyszállító járműveken. Természetesen a magyarországi hálózatban is bevezettek minden elvárható biztonsági óvintézkedést. A munkatársak lehetőséget kaptak otthonról dolgozni, de ezzel végül is csak kevesen éltek, tekintettel arra, hogy a szerviz és az iroda egy napra sem állt le. A hazai importőr visszafogott várakozásokkal tekint 2021-re. Ugyanakkor megerősödött abban a nézetében, hogy az aktív, közvetlen és őszinte ügyfélkapcsolat az egyetlen megoldás a válságok hatékony kezelésére. Az importőr minden munkatársát sikeresen megőrizte – számolt be Tringer Zoltán, a Renault Trucks East Market ügyvezető igazgatója.
Kérdéseinkkel a DAF, a Fliegl, az MAN, a Knapen, a Kempf, a Mercedes-Benz, a Schwarzmüller, a VDL, a Volvo Trucks és a Volvo Buses hazai képviseletét is megkerestük, azonban tőlük nem érkezett érdemi válasz a megjelölt határidőig. Cikksorozatunk következő részében a kishaszonjárművek gyártóiról adunk majd hasonló áttekintést.