Jelentős hatást gyakorolt a koronavírus-járvány miatt Európában kialakult helyzet a magyar haszonjárműpiacra is. Jól látható ennek eredménye az új haszongépjárművek forgalomba helyezési adatain. Azonban már javuló tendencia figyelhető meg.
Idén márciusban a koronavírus-járvány miatt néhány hét leforgása alatt teljesen a feje tetejére állt, pontosabban leállt az európai haszonjárműipar. A gyárak bezártak, a termelés megszakadt, a dolgozókat kényszerszabadságra küldték, az ügyfelek a rendelések jó részét visszamondták és a közúti fuvarozás is vészüzemmódba kapcsolt. Akkor még csak találgatni lehetett, hogy vajon meddig tart és milyen piaci, illetve gazdasági következményekkel jár majd ez az állapot.
Szerencsére nem a legborúsabb és legpesszimistább forgatókönyvek valósultak meg. Egyrészt Európa legnagyobb részén, beleértve hazánkat is, sikerült viszonylag hamar megfékezni és visszaszorítani a koronavírus terjedését, másrészt az iparág szereplői néhány hét alatt meghozták a szükséges óvintézkedéseket. Új biztonsági szabályokat vezettek be, átszervezték a munkafolyamatokat, átalakították a munkahelyeket, illetve a munkaállomásokat és felkészültek az újraindulásra. Így május-június folyamán a legtöbb vállalatnál újraindult a termelés, még ha csökkentett kapacitással is, és visszatérhettek az emberek a munkahelyükre. Közben Európa-szerte fokozatosan újraindult az élet, megnyíltak a határok, éledezni kezdett a turizmus és a kereskedelem, ezzel együtt pedig a fuvarozás is elkezdhette növelni a fordulatszámát. Mindez már az üzemeltetők járműrendelési kedvét is kezdi visszahozni.
Lássuk hát, hogy számokban kifejezve mekkora csapást mért a koronavírus-járvány tavasszal a magyarországi haszongépjármű-piacra!
Kishaszonjárművek
A legkisebb, azaz 2,5 tonna össztömeg alatti kategória forgalomba helyezési adatai közel 27 százalékos visszaesést mutatnak. A ranglista élén továbbra is a Dacia áll a Dokker típussal. Az Opel látványosan növelte a részesedését, míg a Renault jelentősen veszített az övéből. A 2,5–3,5 tonnás kishaszonjárművek piaca nem egészen húsz százalékkal gyengült. A korábbi évek gyakorlatához hasonlóan toronymagasan vezet a Ford, a furgonok körében a Transit, a pickupok szegmensében pedig a Ranger típussal.
2,5 tonnáig
2,5 tonnáig | ||
---|---|---|
2019. I. f.év db (piacrész %) | 2020. I. f.év db (piacrész %) | |
Citroën | 203 (6,2) | 177 (7,4) |
C3 Van | 43 (1,3) | 30 (1,3) |
C4 Van | 2 (0,1) | 0 (0,0) |
Berlingo | 158 (4,8) | 147 (6,1) |
Dacia | 862 (26,3) | 521 (21,7) | Duster Van | 34 (1,0) | 32 (1,3) |
Dokker Van | 828 (25,3) | 489 (20,4) |
Fiat | 464 (14,2) | 265 (11,0) |
Panda Van | 3 (0,1) | 15 (0,6) |
Fiorino Van | 142 (4,3) | 70 (2,9) |
Doblò Cargo | 319 (9,7) | 180 (7,5) |
Ford | 546 (16,7) | 464 (19,3) |
Fiesta Van | 29 (0,9) | 85 (3,5) |
Transit Courier | 263 (8,0) | 163 (6,8) |
Transit Connect | 254 (7,8) | 216 (9,0) |
Lada 4×4 Pack | 28 (0,9) | 1 (0,0) |
Mercedes-Benz Citan | 36 (1,1) | 24 (1,0) |
Opel | 199 (6,1) | 364 (15,2) |
Corsa Van | 10 (0,3) | 0 (0,0) |
Combo | 189 (5,8) | 364 (15,2) |
Peugeot | 246 (7,5) | 219 (9,1) |
208 Van | 56 (1,7) | 80 (3,3) |
Partner | 190 (5,8) | 139 (5,8) |
Piaggio Porter | 0 (0,0) | 9 (0,4) |
Renault | 372 (11,4) | 82 (3,4) |
Clio Sociéte | 176 (5,4) | 0 (0,0) |
Kangoo Express | 196 (6,0) | 82 (3,4) |
SsangYong Musso Van | 2 (0,1) | 0 (0,0) |
Volkswagen Caddy | 316 (9,7) | 273 (11,4) |
Összesen | 3272 | 2399 −26,7% |
2,51–3,5 tonnáig
2,51–3,5 tonnáig | ||
---|---|---|
2019. I. f.év db (piacrész %) | 2020. I. f.év db (piacrész %) | |
Caselani Type-H | 0 (0,0) | 1 (0,0) |
Citroën | 612 (6,4) | 391 (5,1) |
Jumpy | 251 (2,6) | 52 (0,7) |
Jumper | 361 (3,7) | 339 (4,4) |
Fiat | 827 (8,6) | 921 (11,9) |
Fullback | 4 (0,0) | 0 (0,0) |
Talento | 35 (0,4) | 26 (0,3) |
Ducato | 788 (8,2) | 895 (11,6) |
Ford | 3529 (36,7) | 2857 (36,9) |
Ranger | 1505 (15,6) | 1221 (15,8) |
Transit Custom | 556 (5,8) | 481 (6,2) |
Transit | 1468 (15,2) | 1155 (14,9) |
Giotti Victoria Gladiator | 0 (0,0) | 1 (0,0) |
Goupil G4 | 0 (0,0) | 1 (0,0) |
Hyundai H350 | 20 (0,2) | 0 (0,0) |
Isuzu | 234 (2,4) | 99 (1,3) |
D-MAX | 216 (2,2) | 73 (0,9) |
N-sorozat | 18 (0,2) | 26 (0,3) |
IVECO Daily | 169 (1,8) | 127 (1,6) |
MAN TGE | 42 (0,4) | 46 (0,6) |
Mercedes-Benz | 290 (3,0) | 311 (4,0) |
X-osztály | 78 (0,8) | 77 (1,0) |
Vito | 49 (0,5) | 49 (0,6) |
Sprinter | 163 (1,7) | 185 (2,4) |
Mitsubishi L200 | 86 (0,9) | 159 (2,1) |
Nissan | 496 (5,2) | 171 (2,2) |
Navara | 413 (4,3) | 118 (1,5) |
NV200 | 21 (0,2) | 1 (0,0) |
E-NV200 | 35 (0,4) | 29 (0,4) |
Cabstar | 27 (0,3) | 23 (0,3) |
Opel | 330 (3,4) | 423 (5,5) |
Vivaro | 212 (2,2) | 243 (3,1) |
Movano | 118 (1,2) | 180 (2,3) |
Paragan | 0 (0,0) | 1 (0,0) |
Peugeot | 550 (5,7) | 374 (4,8) |
Expert | 71 (0,7) | 53 (0,7) |
Boxer | 479 (5,0) | 321 (4,1) |
Ram 1500 | 1 (0,0) | 0 (0,0) |
Renault (Trucks) | 907 (9,4) | 678 (8,8) |
Trafic | 172 (1,8) | 102 (1,3) |
Master | 734 (7,6) | 569 (7,4) |
Maxity | 1 (0,0) | 7 (0,1) |
SsangYong Musso Grand | 0 (0,0) | 23 (0,3) |
Toyota | 734 (7,6) | 813 (10,5) |
Proace City | 0 (0,0) | 52 (0,7) |
Hilux | 572 (5,9) | 656 (8,5) |
Proace | 162 (1,7) | 105 (1,4) |
UAZ | 12 (0,1) | 6 (0,1) |
Patriot Pickup | 2 (0,0) | 0 (0,0) |
Van | 10 (0,1) | 6 (0,1) |
Volkswagen | 789 (8,2) | 336 (4,3) |
Amarok | 103 (1,1) | 50 (0,6) |
T6 | 443 (4,6) | 104 (1,3) |
Crafter | 243 (2,5) | 182 (2,4) |
Összesen | 9628 | 7739 −19,6% |
Középkategória
A középkategóriában éppen a felére csökkent a forgalomba helyezések száma. A 3,51–5,0 tonna össztömegű járművek szegmensében a Mercedes-Benz Sprinter került az élre, az 5,01–10,0 tonnásoknál szokás szerint az IVECO Daily viszi a prímet, míg a 10,01–15,0 tonnások körében az MAN TGL az irányadó.
3,51–5 tonnáig
3,51–5 tonnáig | ||
---|---|---|
2019. I. f.év db (piacrész %) | 2020. I. f.év db (piacrész %) | |
Ford Transit | 5 (4,8) | 5 (10,2) |
MAN TGE | 1 (1,0) | 1 (2,0) |
Mercedes-Benz Sprinter | 35 (33,7) | 32 (65,3) |
Opel Movano | 0 (0,0) | 1 (2,0) |
Renault Master | 50 (48,1) | 10 (20,4) |
Volkswagen Crafter | 13 (12,5) | 0 (0,0) |
Összesen | 104 | 49 −52,9% |
5,01–10 tonnáig
5,01–10 tonnáig | ||
---|---|---|
2019. I. f.év db (piacrész %) | 2020. I. f.év db (piacrész %) | |
DAF LF | 3 (2,4) | 0 (0,0) |
Fuso Canter | 0 (0,0) | 1 (2,2) |
Isuzu N-sorozat | 39 (31,2) | 12 (26,7) |
IVECO | 65 (52,0) | 23 (51,1) |
Daily | 58 (46,4) | 17 (37,8) |
Eurocargo | 7 (5,6) | 6 (13,3) |
MAN | 4 (3,2) | 3 (6,7) |
TGE | 1 (0,8) | 0 (0,0) |
TGL | 3 (2,4) | 3 (6,7) |
Mercedes-Benz | 13 (10,4) | 5 (11,1) |
Sprinter | 7 (5,6) | 3 (6,7) |
Atego | 0 (0,0) | 2 (4,4) |
Unimog | 6 (4,8) | 0 (0,0) |
Volkswagen Crafter | 0 (0,0) | 1 (2,2) |
Összesen | 125 | 45 −64,0% |
10,01–15 tonnáig
10,01–15 tonnáig | ||
---|---|---|
2019. I. f.év db (piacrész %) | 2020. I. f.év db (piacrész %) | |
DAF LF | 12 (13,2) | 2 (3,0) |
Isuzu F-sorozat | 4 (4,4) | 1 (1,5) |
IVECO Eurocargo | 20 (22,0) | 11 (16,4) |
MAN | 31 (34,1) | 42 (62,7) |
TGL | 27 (29,7) | 41 (61,2) |
TGM | 4 (4,4) | 1 (1,5) |
Mercedes-Benz | 11 (12,1) | 8 (11,9) |
Atego | 10 (11,0) | 8 (11,9) |
Unimog | 1 (1,1) | 0 (0,0) |
Renault Trucks D | 13 (14,3) | 2 (3,0) |
Volvo FL | 0 (0,0) | 1 (1,5) |
Összesen | 91 | 67 −26,4% |
Nehézkategória
A nehézkategóriát sújtotta legerősebben a járványhelyzet, ugyanis itt több mint hatvan százalékkal zuhant az új járművek forgalomba helyezésének mennyisége. A DAF megtartotta vezető helyét, azonban igen szorosan felzárkózott mögé a Volvo Trucks, a képzeletbeli dobogó harmadik foka pedig a Scaniáé.
15 tonna fölött
15 tonna fölött | ||
---|---|---|
2019. I. f.év db (piacrész %) | 2020. I. f.év db (piacrész %) | |
DAF | 842 (26,9) | 276 (22,5) |
LF | 14 (0,4) | 2 (0,2) |
CF | 32 (1,0) | 8 (0,7) |
XF | 796 (25,4) | 266 (21,7) |
Demag | 0 (0,0) | 1 (0,1) |
Ford Trucks | 153 (4,9) | 57 (4,6) |
Cargo | 103 (3,3) | 17 (1,4) |
F-Max | 50 (1,6) | 40 (3,3) |
IVECO | 164 (5,2) | 24 (2,0) |
Eurocargo | 9 (0,3) | 4 (0,3) |
Stralis/S-Way | 93 (3,0) | 10 (0,8) |
Trakker | 62 (2,0) | 10 (0,8) |
Kamaz | 0 (0,0) | 0 (0,0) |
Komondor | 0 (0,0) | 3 (0,2) |
MAN | 329 (10,5) | 149 (12,1) |
TGM | 57 (1,8) | 33 (2,7) |
TGS | 95 (3,0) | 42 (3,4) |
TGX | 177 (5,6) | 74 (6,0) |
Mercedes-Benz | 313 (10,0) | 104 (8,5) |
Atego | 4 (0,1) | 9 (0,7) |
Unimog | 0 (0,0) | 0 (0,0) |
Actros | 225 (7,2) | 67 (5,5) |
Arocs | 84 (2,7) | 28 (2,3) |
Rába H14-H25 | 24 (0,8) | 0 (0,0) |
Renault Trucks | 277 (8,8) | 139 (11,3) |
D | 44 (1,4) | 12 (1,0) |
C | 42 (1,3) | 2 (0,2) |
T | 174 (5,6) | 121 (9,9) |
K | 17 (0,5) | 4 (0,3) |
Scania | 629 (20,1) | 209 (17,0) |
P-széria | 27 (0,9) | 16 (1,3) |
G-széria | 46 (1,5) | 6 (0,5) |
R-széria | 386 (12,3) | 127 (10,3) |
S-széria | 170 (5,4) | 60 (4,9) |
Tatra T | 5 (0,2) | 2 (0,2) |
Volvo Trucks | 396 (12,6) | 264 (21,5) |
FL | 1 (0,0) | 1 (0,1) |
FE | 2 (0,1) | 0 (0,0) |
FM/FMX | 32 (1,0) | 27 (2,2) |
FH | 361 (11,5) | 236 (19,2) |
FH16 | 2 (0,1) | 0 (0,0) |
Összesen | 3134 | 1228 −60,8% |
Autóbuszok
Az autóbuszok piaca közel tíz százalékkal húzta szorosabbra a nadrágszíjat a tavalyi első félévhez képest. Az idei első hat hónapban a Credobus uralta a forgalomba helyezéseket, ezt követte a Mercedes-Benz és a Ford.
Autóbuszok
Autóbuszok | ||
---|---|---|
2019. I. f.év db (piacrész %) | 2020. I. f.év db (piacrész %) | |
BYD K7U | 0 (0,0) | 2 (0,7) |
Credobus | 36 (10,6) | 102 (33,2) |
Econell | 0 (0,0) | 50 (16,3) |
Inovell | 35 (10,3) | 52 (16,9) |
Optinell | 1 (0,3) | 0 (0,0) |
Currus Aries | 25 (7,4) | 0 (0,0) |
evopro Modulo | 2 (0,6) | 0 (0,0) |
Ford Transit | 5 (1,5) | 71 (23,1) |
Güleryüz | 3 (0,9) | 0 (0,0) |
Ikarus 125 | 0 (0,0) | 1 (0,3) |
ITK MB REFORM 500/501 LE | 0 (0,0) | 9 (2,9) |
IVECO | 14 (4,1) | 23 (7,5) |
Daily | 13 (3,8) | 15 (4,9) |
Crossway | 1 (0,3) | 8 (2,6) |
Lenco Bearcat | 0 (0,0) | 6 (2,0) |
MAN | 24 (7,1) | 2 (0,7) |
TGE | 3 (0,9) | 2 (0,7) |
Lion’s Intercity | 10 (2,9) | 0 (0,0) |
Lion’s Coach | 11 (3,2) | 0 (0,0) |
Mercedes-Benz | 64 (18,9) | 71 (23,1) |
Sprinter | 3 (0,9) | 3 (1,0) |
Atego | 2 (0,6) | 0 (0,0) |
Conecto | 55 (16,2) | 66 (21,5) |
Tourismo | 1 (0,3) | 0 (0,0) |
410 02 RHD | 3 (0,9) | 2 (0,7) |
Mercus MB Sprinter | 1 (0,3) | 1 (0,3) |
Neoplan Tourliner | 51 (15,0) | 1 (0,3) |
Otokar Sultan Mega | 0 (0,0) | 1 (0,3) |
Renault Master | 1 (0,3) | 0 (0,0) |
Scania | 2 (0,6) | 2 (0,7) |
Touring | 0 (0,0) | 1 (0,3) |
Irizar I6 | 2 (0,6) | 1 (0,3) |
Irizar I8 | 1 (0,2) | 0 (0,0) |
Setra | 108 (31,9) | 0 (0,0) |
S 415 LE Business | 100 (29,5) | 0 (0,0) |
S 515 HD | 2 (0,6) | 0 (0,0) |
S 516 HD | 4 (1,2) | 0 (0,0) |
S 431/531 DT | 2 (0,6) | 0 (0,0) |
Swimbus | 0 (0,0) | 1 (0,3) |
VDL Futura FHD2 | 3 (0,9) | 0 (0,0) |
Volvo Buses | 0 (0,0) | 14 (4,6) |
Aries | 0 (0,0) | 4 (1,3) |
8900 | 0 (0,0) | 10 (3,3) |
Összesen | 339 | 307 −9,4% |
Az idei év első féléveben összesen 11 834 új haszonjárművet helyeztek forgalomba hazánkban, a tavalyi év azonos időszaka 16 693 új járműnek osztott rendszámot, ami összességében 29,1 százalékos csökkenést jelent. A kishaszonjárművek teljes kategóriáját tekintve az áprilisi és májusi mélyrepülést követően júniusban már ismét az év első két hónapjának szintjére tért vissza a görbe. Míg a kicsiknél jellemzően készletről viszik a járműveket, addig a nagyoknál az egyedi specifikáció miatt rendelésre gyártják az eszközöket. Ezért bár a nehézkategória júniusban már enyhén növekedett, és ezzel megközelítette a januári teljesítményét, a tavaszi rendeléskiesések a következő hónapok eredményében még visszaköszönhetnek.
Adatok forrása: DATAHOUSE
A táblázatokban minden darabszám mellett az arra vonatkozó és egy tizedesig kerekített százalékérték áll, így az egyes piaci részesedések nem összeadhatók.