Hirdetés:

Kívül-belül megújította, valamint korszerű kényelmi és biztonsági funkciókkal, illetve berendezésekkel ruházta fel a Volvo Trucks a járműértékesítésének több mint kétharmadát adó FM, FMX, FH és FH16 típust. Sőt, az FM és az FMX vadonatúj fülkéket is kapott.

Miután a Volvo Trucks 2012-ben szerkezetileg is vadonatúj fülkecsaláddal újította meg a sikeres FH és FH16 típust, 2013-ban az FM és az FMX csak egy ráncfelvarráson esett át, vagyis a régi fülkéket csupán optikailag közelítették az új arculathoz. Most azonban ez a két jármű is vadonatúj vezetőfülkékkel újult meg, amelyek az FH, illetve az FH16 fülkéinek modulárisan kisebb változatai. Ennek apropóján pedig a svéd gyártó mind a négy típust számos ponton korszerűsítette, hogy lépést tartsanak a versenytársakkal, illetve még jobban kiszolgálják a gépkocsivezetők egyre magasabb szintű igényeit. Ez utóbbira mostanság minden eddiginél nagyobb hangsúlyt fektetnek a gyártók, hiszen Európa-szerte egyre égetőbb probléma a sofőrhiány.

Ha rövid összefoglalóra vágysz, a négy típus újdonságait összefoglaló videókat itt találod:
Toronyóra lánccal

A két kisebb típus új fülkéjét előrevetítő tanulmányokat itt találod:
Nyíltan rejtjeleznek

Egy család, egy arculat

Első pillantásra látszik, hogy az FM fülkéi egy alomból valók az FH fülkéivel, csak alacsonyabban helyezkednek el

Első ránézésre is látszik, hogy az FM és az FMX tényleg az FH, illetve az FH16 fülkéit kapta meg alacsonyabbra süllyesztve, illetve adott esetben alacsonytetős és rövid változatban. Így ezek előnyeit mostantól a két kisebb típus vezetői is élvezhetik, vagyis a meredekebb A oszlopok, a karcsúbb tükörházak és a mélyebb oldalsó ablakvonalak miatti jobb kilátást, valamint a tágasabb belsőteret. Továbbá ezekkel a fülkékkel a tehergépkocsik légellenállása is csökkent. Mind a négy típuson egységesen újak a V formájú, opcionálisan LED-es fényszórók, a ködfényszórók, a lökhárító, az orrpanel a nagyobb emblémával és az ajtók alsó részén elhelyezett irányjelzők. Az FMX orrán sérülés esetén könnyen cserélhetők a masszív lökhárító szegmensei, valamint újak a csúszásgátló fellépők, az FH16-oson pedig új stíluselem a hatalmas, krómozott hűtőmaszk függőleges rácsozása.

Korszerűbb munkakörnyezet


A vezetőállást illetően az FM és az FMX a nagyobb testvéreikhez képest némileg eltérő műszerfalat kapott, ám az FH és az FH16 műszerfalát is finomították. Közös újdonságuk viszont a 12 colos, nagy felbontású, színes, teljesen digitális műszerpanel, amelyen a járművezetők könnyedén leolvashatják az éppen fontos információkat, valamint az adott vezetési helyzettől függően, illetve az egyéni ízlésüknek megfelelően négy különböző képernyőnézet közül választhatnak. A vezető figyelmét kevésbé elvonó műszeregység a későbbiekben frissíthető.

Sajnos ennél jobb képet nem adott ki a gyártó az új, 12 colos, digitális műszerpanelről, de annyi azért látszik, hogy az aktuális vezetési idő, a menetadatok az átlagos tüzelőanyag-fogyasztással együtt, a vezetéstámogató rendszerek beállításai és információi, az audiorendszer adatai, valamint a főbb üzemelési adatok mind egyszerre és könnyen leolvashatók

A középkonzolra opcionálisan egy kilenccolos kijelző kerülhet az információs és szórakoztatórendszer, a navigáció és a flottamenedzsment-rendszer adatainak, valamint a kamerák képének megjelenítéséhez. Ennek menüje a kormánykerék gombjaival, hangvezérléssel vagy közvetlenül a könnyen elérhető érintőkijelzőn keresztül is használható.

A középkonzol kilenccolos kijelzőjének menüje nemcsak a kormánykerék gombjaival, hanem hangvezérléssel vagy közvetlenül a könnyen elérhető érintőkijelzőn keresztül is használható

Ezenkívül az FM-ben és az FMX-ben is megjelent a piacon még mindig egyedülálló, kétcsuklós kormányoszlop, amelynek köszönhetően külön a kormánykerék egészen meredek szögbe állítható. Az FMX egy új vezérlőpanelt is kapott, amelyről a járművezető egy forgókapcsoló segítségével, mindig a megfelelő sorrendben kapcsolhatja be és ki a differenciálzárakat, erről pedig azonnal visszajelzést is kap a műszerpanelen. Az FH és az FH16 műszerfalán újdonság a rögzített italtartó és a mozgásérzékelős megvilágítással ellátott, nyitott tárolóhely.

Még élhetőbb tér

A fülkék még kényelmesebb életteret kínálnak, a képen az FH belsőtere látható

Az FM és az FMX esetében a teljesen új fülkék kényelmesebb életteret is nyújtanak a gépkocsivezetőknek. Ezek ugyanis akár egy köbméterrel is nagyobb teret kínálnak elődeiknél, és már a nappali fülke is összesen 800 liternyi tárolóhellyel áll a személyzet rendelkezésére. A hálóhelyes változatokban magasabban helyezkedik el a fekhely, amely alatt ezáltal még tágasabb rekeszek sorakoznak. Sőt, felső hátfali tárolórendszer is választható LED-es megvilágítással. A nappali fülkékben pedig egy új, 40 literes, belső világítással ellátott tárolórekesz került a hátfalra.

Teljesen újratervezték az I-Shift automatizált váltó vezetőülésre erősített karját

Az viszont már mind a négy típus fülkéire igaz, hogy az I-Shift automatizált váltó új, karcsúbb és ergonomikusabb kialakítású karjának köszönhetően könnyebb az átjárás a vezetőülésből a pihenőtérbe. Egyébként az új kar megvilágított fokozatválasztási ikonokkal, maga az I-Shift pedig új üzemmódokkal segíti a gépkocsivezetők munkáját. Továbbá hatékonyabb hő- és hangszigetelés gondoskodik a még jobb általános komfortérzetről, valamint a hatékonyabb pihenésről. Emellett az érzékelők segítségével vezérelt légkondicionáló berendezés aktívszenes szűrővel biztosítja a belsőtér tiszta levegőjét. Az FH és az FH16 fülkéinek belvilágába új színárnyalatok és kárpitok közül választhatnak az ügyfelek.

Élenjáró biztonság

Az FM terepes változata továbbra is FMX típusnév alatt szerepel a kínálatban, fülkéi szintén a moduláris család tagjai

A Volvo márka neve a kezdetektől fogva összeforrt a biztonsággal. Márpedig a név kötelez, így ismét számos újítással fokozódott az FM, az FMX, az FH és az FH16 biztonsága. A lejtmeneti sebességtartó automatika szükség esetén az üzemi fékeket is működésbe hozza, hogy lejtőn a kívánt értéknél jobban ne gyorsulhasson fel a jármű, míg az adaptív sebességtartó automatika immár nulla kilométer/óra sebességig működik. Mostantól minden új tehergépkocsin szériafelszerelés az elektronikusan vezérelt fékrendszer (EBS), és mind a négy típushoz rendelhető az elektrohidraulikus rásegítésű Volvo Dinamikus Kormányzás az aktív sávtartó funkcióval és stabilitássegéddel együtt. Ez utóbbi megcsúszás esetén enyhe ellenkormányzással segít irányban tartani a járművet. További újdonság a táblafelismerő rendszer, amely az előzési tilalmat, az út fajtáját és a sebességkorlátozást is kijelzi a műszerpanelen az út szélén észlelt közlekedési táblák alapján. Az utasoldalon a fülke sarkánál opcionálisan elhelyezett kamera pedig teljes körű képet ad a tehergépkocsi melletti területről a középkonzol kijelzőjén.


Mindemellett az FMX-hez egy új acél tetőszellőző is rendelhető, amely vészhelyzet esetén egy kar meghúzásával megfelelő vészkijáratot tesz szabaddá a tetőn. Az FH és az FH16 pedig egy iparági világújdonságot is kínál. Az adaptív távolsági fényszórók a LED-es fénysugár bizonyos részeit azonnal kitakarják, ha szembejövő érkezik vagy a tehergépkocsi utolér egy másik járművet, hogy ne vakítsa a többi közlekedőt. Ehhez az kell, hogy a rendszer által használt kamera és radar másik járművet észleljen a tehergépkocsi előtt vagy a kamera a teherautó körüli fényerő megváltozását érzékelje.

Műszaki újítások

Az FH16 orra ugyanúgy megújult, mint az FH-é, továbbá a krómozott hűtőmaszkja immár függőleges csíkozású

Mindemellett még néhány műszaki fejlesztésre is futotta a megújulásra szánt erőforrások keretéből. Mind a négy típus esetében megnövelték a hátsó kormányzott segédtengelyek kikormányzási szögét, ami javítja a járművek manőverezhetőségét, illetve csökkenti a gumiabroncsok kopását. Ezenkívül az FMX kínálatában újdonság a 38 tonna teherbírású kettős tengely, amely akár 150 tonna szerelvényössztömeget is lehetővé tesz. Míg a továbbfejlesztett, légrugós elülső felfüggesztés tengelyenként tíz tonna terhelhetőséget is biztosít. Ezek a megnövelt teherbírású elülső és hátsó tengelyek egyébként az FH16-oshoz is rendelhetők.

Rugalmas Arany

Az FH enyhe külső ráncfelvarráson esett át, leglátványosabb újdonságai a V formájú, extrafelszerelésként teljesen LED-es elülső lámpatestek

Az FM, FMX, FH és FH16 további lényeges újdonsága a rugalmas Arany szervizszerződés, vagyis a Volvo Flexi Gold Contract. Ez ugyanazért az előre jól tervezhető díjért ugyanazt a teljes körű fedezetet nyújtja a javításokra és a karbantartásokra, mint a már jól ismert Arany szerződés, a Volvo Gold Contract, azonban sokkal rugalmasabban igazodik a változó üzleti igényekhez. Ugyanis a havi díj változhat a becsült éves futásteljesítmény negyvenszázalékos rugalmassági tűrésének köszönhetően. Ezáltal a havi díj jobban igazodik a szezonális ingadozásokhoz vagy a fluktuációhoz. Ennek a megoldásnak a bevezetését a korszerű hálózatba kapcsolhatósági technológia tette lehetővé. A Volvo Flexi Gold Contract nevű rugalmas szervizszerződés kezdetben csak néhány kiválasztott piacon lesz elérhető, majd fokozatosan bevezetik a többi országban is.
Mindezeknek köszönhetően az FM és az FMX végre egy színvonalra került nagyobb testvéreivel, az FH és az FH16 típussal. Fülkéik pedig immár egyetlen moduláris család tagjai, ami a gyártónak éppúgy több előnyt jelent, mint az ügyfeleknek. Ráadásul eközben az FH és az FH16 is számos lényeges újítással gazdagodott.