Minden eddiginél nagyobb szavuk van a gépkocsivezetőknek mostanság, ezért az MAN TG-család megújításakor a járművezetők kényeztetése állt a középpontban. Persze az üzemeltetőknek is kedveskedtek a müncheni gyártó szakemberei.
Éppen húsz évvel ezelőtt mutatkozott be az MAN TG-családja, amely alapjaiban megújult elődjeihez képest. Azóta a legjelentősebbnek számító korszerűsítést hajtotta végre most az oroszlános gyártó a tehergépkocsi-családján. Erről beszélnek a következő tények is: 12 millió munkaórányi fejlesztés, négymillió tesztkilométer, 2,8 millió sornyi szoftverkód, 22 ezer új cikkszám, 2100 résztvevő munkatárs, valamint a fejlesztésbe bevont 700 gépkocsivezető és 300 ügyfél. De még szebben beszélnek maguk a járművek!
Élesen új megjelenés
A fülkék nem alapjaikban újak, azonban szerkezetileg is módosultak annyiban, hogy már a 2021-ben életbe lépő törésbiztonsági előírásoknak is megfelelnek, miközben akár háromszáz kilogrammal könnyebbek elődeiknél. Kívülről viszont gyökeresen megújultak. Még az oldalfalak ablakvonalait is átalakították, míg a TG-család fülkéi védjegyének számító öt oldalsó hullámos merevítőbordát három keskenyebb, de karakteresebb él váltotta fel. A kilincseket is átformálták, az ajtókra pedig egy légterelő idom került, hogy kevésbé koszolódjanak az oldalfalak, főként a kilincsek környékén.
Szokás szerint szemből a leglátványosabb a változás, a lökhárító, az orrpanel, a hűtőmaszk és a fényszórók teljesen megújultak, méghozzá nem nehéz belelátni az új márkaarculatba a mai Audi személyautók stílusát. Persze nem teljesen öncélú a dizájn, például hatékonyabban terelődik a levegő a hűtőnyílások felé, valamint csökkent a légellenállás a kisebb tüzelőanyag-fogyasztás érdekében. Ehhez a vadonatúj, karcsúbb oldalsó tükörházak is hozzájárulnak, ráadásul a tükröket kicsit hátrébb költöztették, így javult a kilátás az A oszlopok környékén. Ennek különösen nagy hasznát vettük a menetpróbán, amikor Bilbao belvárosából szűk utakon, motorosok, kerékpárosok és gyalogosok között evickéltünk ki az autópályára. Visszapillantó kamerákat azonban furcsa módon még opcióként sem kínál a TG-család, holott nemcsak a Mercedes-Benz Actroshoz, hanem már az MAN és a NEOPLAN távolsági buszokhoz is elérhető ez a korszerű és praktikus megoldás.
Szintén a biztonságot fokozzák a vadonatúj elülső lámpatestek, amelyek mindegyik TG-típus esetében teljesen LED-es kivitelben is rendelhetők, a kanyarfényszóróktól a távolsági fényszórókig. Ezek körülbelül másfélszer nagyobb fényerejűek, mint a halogének, negyedével hosszabban bevilágítják az utat és a szem számára kellemesebb színhőmérsékletűek. Újdonság továbbá a sárvédőívekre rendelhető, krómozott MAN logóval ellátott oldalsó irányjelző. A terepes tehergépkocsik orrán pedig fontos újítás a három részből álló acél lökhárító.
A „bejáratot” is újratervezték az MAN szakemberei, ezáltal könnyebb és biztonságosabb a be-, illetve kiszállás. Az ajtók 89 fokos szögig kitárhatók, valamint a második alsó fellépő is az alvázhoz csatlakozik, nem a fülkéhez, így szélesebb a felülete. Ezenkívül végig lépcsőszerű az extrafelszerelésként megvilágítással ellátható fellépők kialakítása. Egyébként sok be- és kiszállás megtakarítható az MAN zseniális, egyedülálló találmányának köszönhetően. Az MAN EasyControl lényege, hogy az ajtóburkolat alsó részén négy kapcsolót helyeznek el, amelyek kívülről, a jármű mellett állva is könnyen elérhetők. Ezekre a kapcsolókra pedig egyedi igény szerint sokféle funkció vezérlése felprogramozható a vészvillogótól a munkalámpákon át a központi zárig.
Nyolc változat ezer feladatra
Az új TG-család nem kevesebb mint nyolc moduláris felépítésű fülkét kínál. Hosszú távú fuvarozáshoz a GX, a GM és a GN az ideális, amelyek közül az alacsony motorsátornak köszönhetően még a GM kivitelben is 1,87 méter a belmagasság, míg a GX-ben 2,07 méter. A keskenyebb FM kisebb tömegű és kompaktabb felépítésű például tömegérzékeny silós vagy tartányos alkalmazásokhoz, azonban kellően hosszú és magas ahhoz, hogy kényelmes életteret nyújtson. Minden bizonnyal az NN fülkét választják majd leggyakrabban a TGS ügyfelei, hiszen billencsekhez vagy betonkeverőkhöz ez a legmegfelelőbb. Ez bőséges tárolóhelyet kínál az ülések mögött, míg az oldalfalára fellépő, a tetejére pedig kapaszkodókorlát rendelhető, hogy a járművezető könnyedén rápillanthasson a rakományra. Míg a TGL és a TGM esetében a kompakt és alacsonyan elhelyezkedő CC változat lehet a legnépszerűbb. A DN duplafülkében akár heten is utazhatnak, hátsó üléspadja alatt pedig tágas tárolóhely kínálkozik.
A fülkék új jelöléseinek magyarázata | ||
---|---|---|
Első betű | Szélesség (mm) | Hosszúság (mm) |
C: kompakt | 2240 | 1620 |
N: rövid távú fuvarozás | 2240 | 1880 |
F: hosszú távú fuvarozás | 2240 | 2280 |
D: duplafülke | 2240 | 2790 |
G: nagyméretű fülke | 2440 | 2280 |
Második betű | Magasság (mm) | |
C: kompakt | 1645 | |
N: alacsony | 1737 | |
M: közepes | 2035 | |
X: magas | 2260 |
Luxusszálloda
A fülkék belsőtere gyökeresen megújult, nyomokban sem emlékeztet a korábbi TG-családéra. A rendkívül igényes anyaghasználatú és kivitelezésű, valóban prémiumszínvonalú belső környezet homokszínű vagy sötétszürke árnyalatokkal választható ízlés, illetve alkalmazási terület szerint, valamint krómozott díszítésekkel tehető még elegánsabbá. Az összes beltéri világítás állítható fényerejű LED-es kivitelben is kérhető, beleértve az éjszakai vezetéshez praktikus vörös hangulatvilágítást is.
A tervezők arról is gondoskodtak, hogy a járművezetők hatékonyan pihenhessenek a fülkében. Az alsó és a felső fekhely is hétzónás lécezett ágyrácsra helyezett, akár 110 milliméter vastag, szintén hétzónás komfortmatracból áll, az alsó ágy háttámlája pedig öt fokozatban dönthető például olvasáshoz, akárcsak a Volvo FH-ban. A szintén háttámlaként használható, felfüggesztett vékony matrac pedig a Renault Trucks T típusból ismerős. A fekhelyek körül tárolózsebek húzódnak a falakon, persze 12, illetve 24 voltos és USB-csatlakozókkal együtt, és mindkét fekhelyhez külön távvezérlő tartozik a kényelmi funkciók kezeléséhez az ablakemelőktől a világításokon át a rádióig. Az alsó távvezérlőn még egy színes, menürendszeres kijelző is segíti a rendkívül sok funkció egyszerű vezérlését. A szokásos lehetőségeken kívül még az akkumulátor töltöttségét és a vezetési, illetve pihenőidőket is ellenőrizheti ezen a kijelzőn a gépkocsivezető, tehát ez is egy élenjáró megoldásnak számít. A kétszáz centiméter hosszú és középen nyolcvan centiméter széles alsó fekhely gázteleszkópok segítségével könnyen felemelhető az alatta kínálkozó tágas rekeszek hozzáféréséhez. A felső fekhely is teljes értékűnek tekinthető, hiszen 197 centiméter hosszú és 72 centiméter széles.
Rend a lelke mindennek
A tágas fülkékben tárolóhelyekben sincs hiány. A GX kivitelben összesen 1148 liternyi tároló áll a járművezetők rendelkezésére, ám az egyedi megoldásokat nyújtó MAN Individual program extráival ez 1400 literre is bővíthető. Csupán a szélvédő feletti tárolók 355 liternyi teret kínálnak, a középső rekesz pedig redőnyös, mert a felhajtott fedél akadályozná a szabad mozgást. A műszerfal középkonzolján is polcok, állítható átmérőjű italtartók, illetve öblös fiókok várják a személyes holmikat. A fekhely alá rögzített vagy kihúzható hűtőrekesz is rendelhető. Végre teljesen eltüntették a tervezők a konzolokat a motorsátorról, így a két ülés között 0,87 négyzetméternyi tánctér szabadult fel. Sőt, a Vario kivitelű utasülés lapja felhajtható, még nagyobb mozgásteret biztosítva, illetve az egész ülés keresztbe fordítható. A Vario ülés egyedi megoldásaként pedig a háttámla felső része vízszintes helyzetbe ledöntve praktikus, a fekhelyről is elérhető asztalkaként szolgál. Emellett a műszerfalból is egy asztalka varázsolható elő az utas oldalán, a Scania teherautókéhoz hasonló módon.
A hátfali tárolón kívül a szélvédő feletti tárolórendszerben és a műszerfalon is elhelyeztek 12, illetve 24 voltos és USB-csatlakozókat. A fekhely alatti tároló jobb oldalára 230 voltos aljzat is rendelhető, amely olyan háztartási eszközök biztonságos használatát teszi lehetővé, mint a hajszárító, a vízforraló, a kávéfőző vagy éppen a televízió. Azonban nem kell félni az akkumulátorok leszívásától, a rendszer minden fogyasztót lekapcsol, ha a töltöttségi szint kritikusan lecsökken.
A beltéri jóléthez persze a külső körülményektől függetlenül kellemes klíma is hozzátartozik. Ezért áttervezték és optimálisan helyezték el a levegőbefúvókat szerte a fülkében, az álló helyzeti elektromos légkondicionáló pedig a motor járatása nélkül is akár 12 óráig üzemelhet. Nem mellékesen ez az új légkondicionáló körülbelül száz kilogrammal könnyebb az elődjénél.
Érdemes itt most megállni és kicsit emészteni ezt a sok újdonságot. Cikkünk második részében folytatjuk a friss TG-család ismertetését a műszerfal, a vezetéstámogató rendszerek, a hajtáslánc és az egyéb műszaki újítások, illetve szolgáltatások bemutatásával.