Alapvető formája – amelynek magyar nevét is köszönheti – nem változott az elmúlt 5-6 ezer évben. Ám a kerék funkcionalitását újra és újra továbbfejlesztette az emberiség, és a példák alapján még közel sem ért véget ez a folyamat. A Michelin levegő nélküli, mégis kényelmes és tartós abroncsok sorozatgyártását készíti elő, a Continental pedig a féktárcsát integrálta a keréktárcsába. A Hankook az elmúlt bő egy évben két számunkra is érdekes tanulmánnyal képviseltette magát a kerékújításban. A dél-koreai abroncsgyártó koncepciói a Royal College of Art művészeti egyetem hallgatói pályázatán születtek a 2035-ös évre készülve. A HLS-23 és a Hexonic több egy ötletviharban elhangzó jó ötletnél, ezt mindkettő már több kitüntetéssel is bizonyította.
A HLS-23 egy teljesen önműködő logisztikai rendszer helytakarékos alapköve
A HLS-23 kifejezetten logisztikai rendszerekhez készült, különlegességét az adja, hogy egyetlen kerék is már egy önálló és önjáró egységet képez. A modul a két párhuzamos futófelület jóvoltából nem dől el, sőt az oldalankénti hajtás nyomán akár egyhelyben is képes megfordulni. Négy (vagy több) ilyen modul önállóan elgurul a felvételre váró áruhoz, megemelik azt és a többi társukra is odafigyelve leszállítják. A méretes szállítóeszközöket kiváltó rendkívül helytakarékos automatizálási megoldás ez, amely segíthet úrrá lenni a folyamatosan növekvő mennyiségű internetes vásárlások jelentette nyomáson.
Egyel nagyobban gondolkodott a Hexonic alkotója: kifejezetten az önvezető, megosztott járművekhez tervezte a Hexonic abroncsot. Vagyis megálmodója szerint ilyen kerülhetne a svájci ötletgyár cserefelépítményes gépei alá, ezen gördülhetne a franciák moduláris városi vonatja. Sőt, még a stuttgarti önjáró okarina és Anna saját tárgyalóbusza is ilyen abroncsokkal tapogathatná ki az előtte álló útszakaszt.
A Hexonic adaptív futófelülete rendkívüli lehetőségeket kínál
Szó szerint kitapogatja, ugyanis a Hexonic hét érzékelővel figyeli többek között a tapadást, az útburkolat hőmérsékletét és az útfelület minőségét. Alaphelyzetben a lehető legjobb gazdaságosságra és kényelemre hangolt az abroncs, ám a mért adatok alapján valós időben módosítja a saját futófelületét. Csapadékot észlelve szétnyitja egyébként rejtett mintaárkait a víz elvezetéséhez. Csökkenő tapadás esetén vagy a kanyarban megnövekvő oldalirányú erők felvételéhez pedig aktivizálja, kinyújtja a mintablokkokat.