Újra feltalálta a kereket a Michelin? Nem egészen, csak majdnem. A kerék újradefiniálása inkább a Michelin egy másik találmányára igaz, mégpedig a keréktárcsát és a gumiabroncsot egyesítő Vision tanulmányra. Ám a Michelin Uptis abroncs sem előzmény nélküli, hiszen X-Tweel néven már bemutatták munkagépekhez, sőt, hazánkban is kapható.
A Michelin Uptis előnyeit azonban nem csupán egy szűk, speciális felhasználói réteg élvezheti majd, hanem mindenki. Ezt ugyanis a General Motors közreműködésével személyautókhoz sorozatéretté fejleszti a Michelin – és onnan már csak egy ugrás a kishaszonjárművek piaca. Az eddigi defekttűrő abroncsokkal egy defekt esetén is továbbmehettünk, azaz gond nélkül juthatunk el a javítóműhelyig. Az Uptis felépítését eredendően más koncepció szerint tervezték, ezért nem is történhet defekt, azaz a levegős gumiabroncsok minden hátrányától megszabadulunk. Valójában a fúvott és a tömör abroncsok előnyeit egyesíti. Ugyanolyan kényelmes, mint az előbbiek és ugyanúgy karbantartásmentes, mint a tömör abroncsok. A kényelem itt a menetkomfortra és a használatra egyaránt értendő, vagyis elfelejthetjük az abroncsnyomás-ellenőrzést, illetve az ennek elmulasztásából adódó károkat.
Nincs töltőlevegő, nincs defekt – ilyen egyszerű
A kényelem mellett a biztonság még inkább alapvető igény, és ebben ugyancsak az élen jár a Michelin Uptis. Ugyanis nagy sebességnél a defekt komoly balesethez vezethet, így a defekt lehetőségének kizárása számottevően fokozza a menetbiztonságot. Továbbá a Michelin újdonságának felhasználói előnyei mellett szintén lényegesek az üzemeltetési tényezők. Hiszen az elégtelen abroncsnyomás helytelen kopáshoz és az abroncs élettartamának csökkenéséhez vezet, magyarul gyakrabban válik esedékessé az abroncscsere, mint az olyan, terv szerint kopó abroncs esetében, mint a Michelin Uptis. Ezenkívül az elégtelen abroncsnyomás a tüzelőanyag-fogyasztást is hátrányosan befolyásolja a fúvott abroncsok esetében, ám mindezt elfelejthetjük a Michelin újdonságával.
Évente körülbelül 200 millió abroncsot cserélnek le sérülés vagy elégtelen abroncsnyomásból eredő okok miatt, tehát jóval a normál használat melletti elhasználódása előtt
Szintén jelentős tételként jelentkezhetnek a fúvott abroncsok sérüléseiből eredő károk javítási költségei – pláne akkor, ha csak gumicserével orvosolható a probléma –, ám az ilyen javítási kiadások egyszerűen megszűnnek a Michelin Uptis használói számára. Ráadásul a még nem kopott, csupán sérülés miatt cserélt abroncsok kezelése környezetvédelmi szempontból is plusz terhelést jelent, így örömteli, hogy e területen szintén előrelépést hoz a Michelin új terméke. Ugyancsak a környezeti terhelést mérsékli, hogy összességében kevesebb abroncs gyártása szükséges, már csak azért is, mert strapabíróbb, kevésbé sérülékeny az Uptis a fúvott abroncsokhoz képest.
A Michelin szerint az Uptis bevezetésével húsz százalékkal csökkenhet a sérülések miatt leselejtezett abroncsok mennyisége
A fenntartható fejlődés és ezáltal a jövőnk szempontjából elkerülhetetlen az olyan, kisebb mennyiségben és már csak emiatt is mérsékelt környezeti terheléssel járó termékekre váltás, mint a Michelin újdonsága. Különös tekintettel a járulékos előnyökre, hiszen az Uptis jóvoltából egyáltalán nincs szükség az autókban pótkerékre, sőt semmilyen egyéb, esetleg ugyancsak környezetkárosító póttermékre (például emelőre, autós levegősűrítőre, defektjavító szerekre stb.), amellyel a defekt utáni továbbhaladás biztosítható. Mindezen előnyök ismeretében csak azt sajnálhatjuk, hogy kereskedelmi forgalomban még nem kapható ez az abroncs. A Michelin és a GM éppen azért fogott össze, hogy mielőbb sorozatgyártásba kerülhessen az Uptis személyautókra – és ezzel együtt remélhetőleg kishaszonjárművekre – kifejlesztett változata. Ám a piaci bevezetést így is leghamarabb 2024-re ígérik, tehát addig fordítsunk kiemelt figyelmet az abroncsnyomásra!