Összesen több mint ezer jelentkező jutott be a holland gyártó próbatételének harminc országos selejtezőjébe, ahonnan a tizennyolc legjobb tehergépkocsi-vezető utazhatott el a Colmar-Berg-i fináléra. Hazánkat az olasz származású, de magyar állampolgárságú Bruti Terzo képviselte, aki végig magabiztosan teljesítette a feladatokat. A kontinensviadal célja nemcsak a legkiválóbb sofőr kiválasztása volt, hanem remek lehetőséget biztosított arra is, hogy motiválja az izgalmas szakma iránt érdeklődőket, enyhítve ezzel az egész ágazatot sújtó munkaerőhiányt.
A versenyzők a DAF valamennyi típusán bizonyíthatták tudásukat a döntő két napja alatt
Kapcsoltam
Az első pályán két különböző járműszerelvényt kellett szakszerűen összeakasztani tíz-tíz perc alatt, először egy félpótkocsit egy nyerges vontatóval, utána pedig egy fülke-alvázas teherautót egy pótkocsival. A bírák nemcsak a gyorsaságot és a precíz megoldást pontozták, hanem a szükséges ellenőrzések bemutatása is kötelező elem volt.
Mindent vagy semmit
A Napi ellenőrzések állomáson minden olyan művelet bemutatása jelentette a feladatot, amely egy képzeletbeli holland-spanyol útvonalon csak szükséges lehet. A műszaki állapot, a rakomány, a dokumentumok és az egyes országok jogi előírásainak való megfelelőség alapos vizsgálata mellett néhány rejtett hibát is meg kellett találni a teljes járműszerelvényen.
Az elméletben egyszerűnek tűnő Napi ellenőrzések feladat nehézségét igazolja, hogy a nyolc szándékos hibából a két legügyesebb versenyző is mindössze hatot fedezett fel
Terefere
Az indulók két szóbeli feladat során is megmutathatták kiváló kapcsolatteremtő képességüket. Az egyik szobában a személyes ambíciókról és a gépkocsivezető szakmáról tettek fel kérdéseket, a másik helyszínen pedig a szállítás során keletkezett kár rendezésére kellett megoldást találni egy hivatásos színész által eljátszott fuvarszervezőnek.
Szerencsekerék
Egyértelműen a Manőverezés bizonyult a legkeményebb a versenyszámnak a kétnapos rendezvényen, a DAF valamennyi típusa szerepelt az egyes szakaszokon. Először egy LF teherautóval kellett végigmenni egy szlalompályán, majd az XF kormánya mögött lehetett bemutatni, milyen a profi parkolás és rámpára tolatás. Az egytengelyes félpótkocsival felszerelt CF vontatóval mindenki számára nehéz volt az emelkedő körpályán időre való folyamatos tolatás, ráadásul a bójadöntésért és a korrigálásért egyaránt pontlevonás járt.
A manőverezés összetett pályaíve még a gyári tesztsofőröket is alaposan megizzasztotta a megszakítás nélküli tolatás közben
Ki mit tud?
A Driver Challenge írásbeli tesztje közel félszáz eldöntendő kérdésből állt, a válaszadásra mindössze fél óra állt rendelkezésre. A feladatsor tematikája a DAF vállalathoz és termékeihez, a gazdaságos vezetéshez, a gépkocsivezetők mindennapi munkájához szorosan kapcsolódó jogszabályi környezethez, valamint a rutinszerű napi járműellenőrzéshez kapcsolódott.
Gazdálkodj okosan!
A Gazdaságos vezetés keretein belül negyven percen keresztül kellett változatos luxemburgi közutakon haladni, körforgalmakkal tűzdelt városban, autópályán és a falvak közötti kanyargós utakon egyaránt. A zsűri menet közben többek között figyelte az átlagos tüzelőanyag-fogyasztást, valamint a szabályos haladást, és szakaszonként azt is külön értékelte, hogy a sofőr miként használja a DAF XF fejlett vezetéstámogató rendszereit.
A zsűri a fedélzeti számítógép adatai alapján pontozta a gazdaságos vezetést
Tippmix
Bónuszfeladatként valamennyi versenyzőnek meg kellett tippelnie, hogy a negyventonna összgördülőtömegű DAF CF szerelvény a pálya egyik fellocsolt szakaszán mekkora távon képes kilencven kilométer/óra sebességről teljesen megállni. Az eredmény mindenki számára megdöbbentő, 53,35 méter volt. Nem hiába, a helyes gumiválasztás és a kiváló jármű életet menthet.
Egy negyven tonnás DAF szerelvénynek mindössze 53,35 méterre van szüksége ahhoz, hogy kilencven kilométer/óra sebességről megálljon nedves útfelületen
Jutalomjáték
Az izgalmakban gazdag programsorozat végén összetett pontozással dőlt el, hogy ki a DAF járművezető versenyének legelső bajnoka. A megtisztelő cím 2019-ben a Belgiumból érkezett Peter Jacobsot, az Alders Bulk Logistics munkatársát illeti, aki a döntő során végig kiváló teljesítményt nyújtott. A dobogó második fokára a litván Nerijus Vitkauskas állhatott fel, a harmadik helyen pedig a cseh Miroslav Svoboda végzett. Utóbbi szó szerint megküzdött a bronzéremért, ugyanis az egyik feladat közben olyan szerencsétlenül lépett, hogy kifordult a bokája. Végül fájdalmat nem ismerve, némi jegelést és erőgyűjtést követően tovább folytatta a versengést. Ilyen egy igazi tehergépkocsi-vezető!
A fiatal belga versenyzőt a rendkívül erős mezőny miatt igencsak meglepte az elsőség, így könnyek között vehette át a fődíjat Harry Wolterstől, a DAF Trucks elnökétől
Nem csak férfiaknak |
---|
Habár a tizennyolc döntős között kizárólag férfiakkal találkozhattunk, mégis bőven került női résztvevő az elődöntőkbe, hiszen a versenyre vezetett márkától és nemtől függetlenül bárki jelentkezhetett. A legtöbb hölgyjelentkező egyébként a németországi selejtezőkben indult, és a zsűri két női tagja is innen érkezett. Amíg a Nürburgring királynőjeként híressé vált Sabine Schmitz a manőverezést ellenőrizte, addig Ellen Lohr a napi ellenőrzések állomását felügyelte. A DTM-futamgyőztes, Dakar-ralit és kamionversenyeket is megjárt versenyző a Rolling Tons kérdésére elmondta: „Kicsit csalódott voltam, hogy nem láttam női tehergépkocsi-vezetőket a döntőben, de megtudtam, hogy a szebbik nem képviselői is szép számmal jelentkeztek az országos válogatókba. Szívből remélem, hogy a következő évek versenyei során akár több hölggyel is találkozhatunk majd a fináléban. A lehetőség bárki számára adott”. Ellen Lohr Ellen Lohr bátran javasolja ezt a szakmát mindenkinek, aki kedveli ezt a folyamatosan vándorló életstílust és a közösséget, valamint szeret világot látni. „Habár meglehetősen kemény és nem éppen stresszmentes munka, de a végén mindenkit megfelelő módon jutalmaznak, és a vezető a legjobb tehergépkocsik kormánya mögött ülve a legújabb technológiájú járművekkel dolgozhat.” |