Szó sincs állattani felfedezésről, csupán arról, hogy nemrég megnyílt a Schmitz Cargobull ausztráliai összeszerelő üzeme. Itt a helyi piac sajátosságainak megfelelő pótkocsik készülnek, persze az Európában jól bevált technológiák alkalmazásával.
Hirdetés:

Ma már világmárkának tekinthető az európai pótkocsipiac régóta meghatározó szereplője, a Schmitz Cargobull. Többek között Ausztráliában is egyre erősebb az elefántos gyártó jelenléte, elsősorban a hűtős felépítményeknek, illetve pótkocsiknak köszönhetően. Az Európában már jól ismert Ferroplast szendvicspanel ugyanis kiváló hőszigetelési tulajdonságával, kis tömegével és könnyű javíthatóságával Ausztráliában is felkeltette a piac érdeklődését. Olyannyira, hogy idén nyáron Melbourne külvárosában, Noble Parkban a Schmitz Cargobull megnyitotta első összeszerelő üzemét. Az új, korszerű, európai színvonalú létesítményben a litván gyárból érkező készletekből hűtős felépítményeket állítanak össze, amelyeket kezdetben a Krueger cég helyi gyártású alvázaira szerelnek fel. A kínálatban 22, 24 és 26 raklap kapacitású S.KO hűtős félpótkocsik egyaránt szerepelnek.

 -

Az ausztráliai üzemben ugyanolyan Ferroplast szendvicspanelekből készülnek a Schmitz Cargobull hűtős felépítmények, mint Európában

 

Kombinációk egy témára

Az ügyfelek számára tehát komplett járművek készülnek az új üzemben, méghozzá az ausztrál piacon elterjedt A és B típusú félpótkocsik, amelyekből B-double és egyéb kombinációjú óriásszerelvények, illetve országúti vonatok (road train) állíthatók össze. A Schmitz Cargobull A félpótkocsija a hagyományos európai, legfeljebb 13,6 méter hosszú, háromtengelyes félpótkocsi ausztrál testvére, míg a B félpótkocsija egy legfeljebb 12,54 méter hosszú, háromtengelyes félpótkocsi, amelynek raktere csak az első tengely vonaláig tart, mögötte egy vontatónyereg található az alvázon.

 -

A Krueger alváz és a Schmitz Cargobull hűtős felépítmény házasságából prémiumszínvonalú félpótkocsi születik

A B-double szerelvény úgy áll össze, hogy a nyerges vontatóhoz kapcsolódik a B félpótkocsi, ennek nyergéhez pedig az A félpótkocsi. Ennek előnye az európai, dollyval összekapcsolt óriásszerelvényekkel szemben a kevesebb csuklási pont miatti stabilabb egyenesfutás és könnyebb manőverezhetőség. Az A és a B félpótkocsik egyébként nagyon változatosan kombinálhatók egymással, így Ausztráliában elterjedtek még a két B és egy A félpótkocsiból álló B-triple, a két B-double egységből álló double-B-double, más néven BAB-quad és a két AB-egységből álló 2AB-quad szerelvények is. Ha legalább két A vagy két B és egy A félpótkocsiból áll az összeállítás, akkor már országúti vonatról beszélünk.

 

Meggyőző tapasztalatok
Az ausztrál Brett Marsh Transport fuvarozóvállalat már két Schmitz Cargobull mélyhűtős félpótkocsit is üzemeltet. Ezek 14,8 méter hosszú, négytengelyes, 38 tonna legnagyobb megengedett össztömegű, 28 raklap kapacitású járművek 14,5 méter belső hosszúsággal, oldalajtók nélkül, 7,2 tonna tengelyterhelésű targoncákra méretezett padlóval, LED-es belső világítással, BPW tengelyekkel és TKM hűtőaggregáttal, illetve két párologtatóval. Az üzemeltető tapasztalatai szerint a Schmitz Cargobull félpótkocsik kiválóan megfelelnek az ausztrál éghajlaton is, ahol az évszakok között akár 40 Celsius-fok hőmérsékletkülönbség is lehet. Javításuk sem jelent problémát, ugyanis már Ausztráliában is raktárról elérhetők a Ferroplast javítópanelek, amelyekkel egyszerűen, gyorsan cserélhetők a sérült részek. A járművek gyártási minősége, raktérkapacitása és hőszigetelő képessége pedig annyira meggyőzte a Brett Marsh Transport tulajdonosát, hogy egy héten belül megrendelte a második elefántos hűtős félpótkocsiját is.

 

Más dimenziók

Ennek megfelelően teljesen más méret- és össztömeghatárok érvényesek Ausztráliában. Érdekes módon a járművek legnagyobb megengedett szélessége csak 2,50 méter, míg Európában 2,55 méter, azonban a teljes magasságuk 4,3 méter is lehet, sőt, az élőállat- és a járműszállítók esetében 4,6 méter, míg az emeletes buszoknál 4,4 méter a határ. A pótkocsiknál és félpótkocsiknál a forgózsámoly középpontja, illetve a királycsapszeg és a jármű hátulja között 12,3 méternél nem lehet nagyobb a távolság. Amennyiben a félpótkocsit nem használják B-double szerelvényekben vagy országúti vonatokban, akkor 13,2 méter, hűtős félpótkocsik esetében pedig 13,6 méter is lehet ez a méret.

 -

A litván gyárból érkező készletekből szerelik össze a Melbourne melletti vadonatúj üzemben az ausztrál piac igényeire szabott hűtős felépítményeket

A fülke-alvázas tehergépkocsik legfeljebb 12,5 m hosszúak lehetnek, két tengellyel 15,0, hárommal 22,5, míg néggyel 27,5 tonna legnagyobb megengedett össztömeg mellett. A tehergépkocsiból és pótkocsiból álló szerelvények legfeljebb 19,0 méter hosszúak lehetnek, négy tengellyel 30,0, hattal vagy héttel 42,5 tonna össztömeggel. A normál nyerges szerelvények szintén maximum 19,0 méteresek lehetnek, öttengelyesként legfeljebb 39,0 és hattengelyesként 42,5 tonna össztömeggel. Innen következnek az igazi csemegék! A héttengelyes B-double szerelvények 19,0 méter legnagyobb hosszúság mellett 50,0 tonna össztömeggel is gurulhatnak, a nyolctengelyes B-double összeállítások viszont már 23,0 méteresek is lehetnek 59,0 tonna szerelvényössztömeg mellett, míg a kilenctengelyesek elérhetik a 25,0 métert és a 62,5 tonnát. Az országúti vonatokra pedig 53,5 méter és 119,0 tonna a korlátozás, de külön engedéllyel ennél sokkal nagyobb szerelvények is részt vehetnek a forgalomban. Az Európában több mint 125 év tapasztalatával rendelkező Schmitz Cargobull tehát ezen a különleges és izgalmas piacon épített ki most egy erős hídfőállást a Melbourne melletti új összeszerelő üzemével.

 -

Kolnhofer Bálint, a Schmitz Cargobull Australia ügyvezető igazgatója