Egy nem mindennapi szállítmány kalandos útját követhettük végig a közelmúltban. A Magyarországon eddig még nem látott paraméterekkel rendelkező Bosch gőzfejlesztő kazán Németországból érkezett a Mátrai Erőmű Zrt. visontai telephelyére.
Hirdetés:

Úgy általában is érdekesek a túlméretes fuvarfeladatok, hiszen minden ilyen szerelvénynek van valami különlegessége. Ez a mostani alkalom azonban rávilágított arra, miért nehéz megszervezni és irányítani egy ilyen fuvart. Pedig minden olyan könnyedén indult, hiszen a németországi gyárban egyszerűen egy szerelvényre emelték a 106,5 tonnás gőzfejlesztőt, hogy aztán alig több mint két óra alatt eljuttassák a Duna egyik csatornáján várakozó Tokaj 3 teherhajóhoz. Jól jellemzi a német és a magyar viszonyok különbségét, hogy az érvényes szabályozásoknak és építkezési szokásoknak köszönhetően a közúti szállítást végző szerelvény ott napközben megtehette valamivel több mint 100 kilométeres útját. A több tízmillió forintos fuvarfeladat megálmodói és kivitelezői akkor még nem is sejtették, hogy az igazi bonyodalmak ekkor kezdődnek.

 -

A németországi szakaszon egy Mercedes-Benz Actros SLT nehézvontató húzta a kazánt szállító szerelvényt

 -

A túlméretes enyhe kifejezés: 28 méter hosszú, több mint 6 méter magas és 4,7 méter széles a szerelvény

Vízi viszontagságok

Történt ugyanis, hogy a dunai csatorna Riedenburgnál lévő zsilipjének az indulás napján nekiütközött egy személyhajó, komolyan megrongálva azt. A szakemberek még a javítás várható idejét sem tudták megmondani, így teljesen bizonytalanná vált a további ütemterv. Pedig a BauTrans 2018 augusztusa óta dolgozott a pontos szállítási terven és ütemezésen. Közel tíz hónap munkája forgott kockán abban a pillanatban, tucatnyi előzetes engedély, megrendelt kiegészítő szolgáltatás és közel hetven (a projektben valamilyen formában részt vevő) ember várta a fejleményeket. A zsilipet végül ideiglenesen megjavították, így több mint egy héttel a tervezett időpont után, de elindult a Dunán Magyarország felé a teherhajó és vele a 11,7 méter hosszú, 4,5 méter széles és 5,1 méter magas kazán, hogy aztán itthon a lerakodás okozza a következő fejtörést.

 -

Centimétereken múlt

Magyarországon ugyanis jelenleg csak néhány cég rendelkezik olyan mélybölcsős pótkocsival, amely alkalmas volt a feladatra. A BauTrans végül partnerét, a Kárai Trans Kft.-t, és annak modulárisan szerelhető THP-Kesselbrücke szerelvényét választotta, amelyet több közös projekt miatt jól ismertek. A 660 lóerős Volvo FH16 által vontatott monstrum a Budapest 13. kerületében lévő kikötőben várta a Bosch kazánját, a daruzás közben azonban kiderült, akad egy kis probléma.

 -

A hajóról való átemelés kritikus pont volt, elsőre nem is sikerült, de a szakemberek készültek erre

Ezeknél a méreteknél ezt szó szerint kell venni, hiszen ilyen volumen esetében néhány centiméter valóban nem sok, de nagyjából ennyi híja volt, hogy a kazán elsőre beférjen a pótkocsi mélyágyas részébe. Azt tudták a szakemberek, hogy határeset lesz, azonban ilyen körülmények között nem lehetett megkockáztatni a beemelés közbeni sérülést. Mivel az országban nincs nagyobb ilyen jellegű tréler, így végül a megrendelő Kazantrade Kft. és a BauTrans Kft. szakemberei leszerelték az elektromos vezérlőket és az égőfejek alkatrészeinek egy részét. Ennek köszönhetően pedig alig két órával a tervezett időpont után elhelyezték a tűzpiros szerelvényen a monumentális rakományt.

 -

Az indulás előtti pillanatok: az elhaladó autóbusz tökéletes viszonyítási alap, és jól megmutatja a szerelvény méreteit

Kikeveredés a fővárosból

Azt gondolhatnánk, ennyi bonyodalom éppen elegendő egy ilyen szállítás kapcsán, pedig az igazi kihívás csak innentől következett. Ami Németországban két óra volt, az Magyarországon két teljes éjszakát vett igénybe. Magassága miatt a 172 tonna össztömegű szerelvény nem használhatta a felüljárókkal tűzdelt autóutakat és autópályákat, ráadásul a belváros széléről kellett kimanőverezni vele. Ezzel együtt is ez volt a lehető legjobb alternatíva, hiszen ilyen méretű tárgyak daruzására szolgáló kikötőből sincs túl sok a Duna magyarországi szakaszán. Végül június 25-én kedden éjszaka egy kicsivel 11 óra után megérkezett a két főből álló rendőri különítmény, és elindult a szerelvény. A Váci úton átkelve Újpest felé vettük az irányt a helyenként akár tíz járműből álló konvojjal.

 -

 -

Helyenként valóban csak centimétereken múlott, hogy elfér-e a szerelvény

Közben számtalan utcasarok, kereszteződés, elektromos és telekommunikációs vezeték, vasúti átjáró, járdasziget, kerítés vagy parkoló autó nehezítette a mindvégig hajszálpontos szakemberek dolgát. A közel egyéves előkészítő munka eredménye itt mutatkozott meg, hiszen olyan útvonalat kellett találni, amely a lehető legkevesebb kellemetlenséget tartogatta. Az apróbb nem várt fejlemények ellenére a csapat nagyjából tartani tudta az időtervet, ami már csak azért is fontos volt, mert a lezárt villamospályákon mentesítő buszjáratot kellett indítani és kulcsfontosságú volt a vasúti átjárók elérése is a megadott időpontokra.

 -

Levegőben a vontató kerekei, az utolsó bonyolultabb budapesti helyszín után a Fóti úton hagyta el a szerelvény a fővárost

Sikeres célba érés

Fontos állomásként hajnali fél kettőre Fótra ért a szerelvény, ekkor lehetett kijelenteni, hogy túl vagyunk a nehezén, sokat azonban ezen az éjszakán már nem haladhattunk. A nappali pihenőt követően második éjszaka a hármas főúton a konvoj elérte Gyöngyöst, ahol faramuci módon a megvalósítható útvonal okán a 2×2 sávos 3-as főút használata helyett be kellett menni a városba, mert ott nem volt magasságkorlátozó felüljáró. Végül hajnalra Visontát is elérte a konvoj, ahol fény derült a hajós szállítás csúszásának egyetlen pozitívumára: az erőmű műszaki személyzetének volt ideje megoldani a szenet szállító szalag megemelését, mert az komoly akadályként tornyosult az eredeti menetrendben.

 -

Végül a kazán sikeresen megérkezett, és egy újabb daruzás után földet ért a Mátrai Erőmű Zrt. telephelyén. Igaz, egyelőre nem végleges helyén, mert a számára épülő kazánházat még nem fejezték be. És bár jó néhány váratlan kellemetlenség jött közbe, a fuvarfeladat tulajdonképpen hiba nélkül, a kényszerűségből módosított terveknek megfelelően végződött.

 -

Érdekesség, hogy a célba érést követő napon a BauTrans Kft. értesítést kapott a hajózási csatornát üzemeltető cégtől, amelyben közölték: újabb hajó ment neki a zsilipnek, így a teljes javítás mellett döntöttek, amelynek időtartama egyelőre meghatározhatatlan…

 -

Egy sikeres átkelés pillanatai: a kereszteződésben itt nemcsak a forgalomra és a kábelekre kellett figyelni, hanem a biztonságos áramtalanításra is