Azt már tudjuk, hogy a távlati tervek igazán látványosak és valóban a jövőbe mutatnak, ám vajon milyen út vezet odáig? Az első lépések jónak tűnnek, ugyanis tavalyi évben harmadával, 620 ezer darabra növelte meg az eladásait a francia gyártó – a kínai piacra történő nyitásnak köszönhetően. Meg szeretnék duplázni a globális piaci részesedésüket 2022-ig, ehhez az eladásokat 40 százalékkal kell gyarapítaniuk. Csoportszinten elsővé kívánnak válni a 3,5 tonna alatti kategóriában, a saját elmondásuk szerint a dél-amerikai piacon már most is elsők, valamint a villanymotoros haszonjárművek terén is vezető pozícióban állnak. Ezt szeretnék továbbra is megőrizni, ezért a pickupok kivételével mindegyik típusukat villamosítják. Ezek alapján akár egy Trafic Z.E. is várható valamikor, ám a 2021-re ígért új elektromos kishaszonjármű valószínűleg inkább a 2007 óta szolgáló második generációs Kangoo jövő év végén érkező utódja.
A Renault Tech saját felépítményező a közvetlenül a gyárakban kialakított műhelyeiben többek között szabványos felépítmények felszerelését végzi, például raktérburkolatokat és polcrendszereket épít be
Addig azonban idén ősszel érkeznek a hazai piacra a legfrissebb újdonságok, a kisebb Trafic Phase II és a nagyobb Master Phase III. A termékek újdonságait már részletesen ismertettük, ám attól igazán a feladatára szabott egy haszonjármű, hogy nemcsak a jármű, hanem a felépítménye is az adott felhasználáshoz megfelelő. A Renault világszerte 400 jóváhagyott felépítményezővel dolgozik együtt, e helyi szolgáltatók kínálata közvetlenül a márkakereskedéseken keresztül rendelhető meg. A tavalyi évben értékesített 118 176 darab Master közül több mint 45 ezer (vagyis 38 százalék) egyedi felépítményt vagy átalakítást kapott. Az egyedi felépítmények döntő többsége építőipari felhasználásra készül, a népszerűségi listán ezt a dobozos és hűtődobozos kialakítások, majd a személyszállító alkalmazások követik. A típusfrissítés kapcsán alaposabban megszemlélhettünk több különböző gyári felépítményt is.
Két üléssoros Trafic furgon
A Snoeks cég építette be a második üléssort, tolta el a válaszfalat. Így 1819 milliméter hosszú, négy köbméter térfogatú raktér marad a Trafic hátuljában
A két üléssoros Trafic utas- és rakterében összesen 1040 kilogrammnyi brigád és áru szállítható. A nehezebben megközelíthető helyekre is eljuthat a Proclain Vehicles részlegesen önzáró differenciálműve jóvoltából, amely a nyomaték 25 százalékát képes átirányítani a jobban tapadó első kerékre. A szabad hasmagasságot 15 milliméterrel megnövelték, és alsó védőelemeket helyeztek el a motor, a váltó, valamint a tüzelőanyag- és fékvezetékek alatt.
Trafic műhelykocsi
A műhelykocsi a Renault Tech gyári felépítményező munkája, akik a Storevan cég bútorait építették be
A fémpolcok három gumírozott polcfelülettel és két kihúzható fiókkal segítik a rendszerezést és a biztonságos szállítást. A fa munkapad fémlábakon áll, a munkafelület alatt két polcot és két fiókot alakítottak ki. Bal oldalon előtte ruhásszekrényt és háromszintes polcot találunk. A masszív belső elemek együttes tömege nem éri el a kétszáz kilogrammot
Trafic gyermekmentő
A Traficból épített gyermekmentő vezetőfülkéjében egy digitális vezérlőpanelről kezelhetők a megkülönböztető jelzések
A betegellátó teret hő- és hangszigetelés óvja, külön fűtő- és légkondicionáló rendszer gondoskodik a megfelelő mikroklímáról. A szükséges berendezések 230 voltos és 12 voltos csatlakozókról működtethetők, több helyen is tartókat alakítottak ki az oxigénpalack számára, valamint a mennyezet alatt az infúzió rögzítésére szolgáló sín található. A bejutást motoros fellépő segíti, a jobb oldali tolóajtónál egy hárompontos biztonsági övvel felszerelt ülést helyeztek el, mögötte egy kis pad lapul a jobb hátsó kerékdobon.
A csúszásgátló padló könnyen mosható, a hordágy berakását vezetősín és szabványos rögzítőpontok könnyítik meg
Sok feltűnő szín, valamint ismert mesefigurák jellemzik a belsőt, ezzel igyekeztek oldani az apró páciensek feszültségét
Trafic hűtőfurgon
A hűtőfurgont az ECP építette, különlegessége, hogy a hűtőrendszere a jármű motorjától függetlenül, akkumulátorról működik
Szigetelésnek 75 milliméter vastag poliuretán habot építettek a szendvicspanelekbe, azokat élelmiszeripari felhasználásra megfelelő minőségű, antibakteriális poliészter burkolat borítja. A padló a megrendelő igényeinek megfelelően alumínium vagy poliészter. A LED-technikájú belső világítás minimális fogyasztásáról gondoskodik a jelenlétérzékelő – a mozgásérzékelőnél is érzékenyebb szenzor, amely az egészen apró mozdulatokat is észleli. Az önálló hűtőrendszer könnyű és kompakt lítiumion-akkumulátora az elektromos hálózatról tölthető. Mindössze 110 kilogramm a tömege, így a 0–12 Celsius-fokos hőmérsékletet biztosító raktérben 760 kilogramm áru szállítható.
Hosszú életű belső berendezés: a szigetelés szükség esetén teljesen szétszedhető és átépíthető egy másik járműbe
Billenőplatós Trafic padlóváz
A TIB Carrosserie alumínium billenőplatója 2700 milliméter hosszú és 1980 milliméter széles. A látványosabb megjelenés érdekében a karosszéria színére fényezték
A billenőplatót mozgató hidraulikus munkahenger a fülkéből vezérelhető, a megemelt felépítmény kitámasztható – első a biztonság. A rakodás megkönnyítésére az oldalfalak lehajthatók és levehetők, a hátsó lámpák épségére rács vigyáz.
A Trafic fülke-padlóváz kivitelének minden apró zugát kihasználják: a kerékjáratok előtt méretes rekeszekbe pakolhatunk
A könnyű plató mindössze 350 kilogramm, így 700 kilogramm a terhelhetőség
A következő években egyre fontosabbá váló telematika terén is kidolgozott saját szolgáltatásokat a márka, ám ezekről egyelőre még csak papíron olvashattuk. Így nem tudjuk, hogy az egyszerű adattovábbításnál képes-e többre
Dobozos Master
A hátsókerék-hajtású Master alvázára egy 20 köbméteres dobozos felépítményt építettek, a kedvező légellenállást szolgálja a méretes légterelő a fülke tetején
A kétszárnyú hátsó ajtó mögött a raktér hossza 4100, szélessége 2130, magassága pedig 2200 milliméter. A négy milliméter vastag poliészter oldalfalak függőleges alumíniumerősítéseket kaptak. A padló 15 milliméter vastag és csúszásgátló bevonatot kapott, az oldalfalak alsó részét pedig alumíniumszegély védi. A tájékozódást napközben fényáteresztő poliészter tető, sötétben pedig LED-technikájú belső világítás segíti. A doboz tömege 580 kilogramm, így a jármű terhelhetősége 970 kilogramm.
Kifejezetten egy költöztetőcégnek készült: két körbefutó sín könnyíti meg a rögzítést, a három oldalon körbefutó párnázott, puha felületű gerendák óvják a szállított bútorokat
Platós Master
A Renault Tech szabványos platója 3900 milliméter hosszú és 2100 milliméter széles, erre akár hét Euro raklap is elférne, ám ez a példány inkább kertésznek állt
Egy elsőkerék-hajtású alvázra épül, a plató szerkezete és homlokfala galvanizált acél. Az eredetileg 400 milliméter magas lehajtható oldalfalak pedig anodizált alumíniumból készültek. Ám ezekre egy fix, perforált acélkeretet, 810 milliméteres oldalsó magasításokat épített a Kollé. Az akár 1250 kilogramm terhelhetőségű Master így remek például zöldhulladék szállítására.
Billenőplatós, duplafülkés Master
A duplafülke hátsó üléssorában mind a négy helyhez jár fejtámla és biztonsági öv, de a középső két ülésen csak kétpontos az öv
A könnyű és erős plató lehajtható oldalfalai alumíniumból készülnek, vagyis nem rozsdásodnak. Ez a kivitel egyszerűen rendelhető és gyorsan elkészül, hiszen a felépítményt a Renault Tech szereli fel közvetlenül a gyárban.
A hátsókerék-hajtású alvázra épített billenőplató rendkívül könnyű, a megtakarítási megoldásai 120 kilogrammal növelik a terhelhetőséget
Hűtődobozos Master
A hűtődoboz belseje 3580 milliméter hosszú, 1890 milliméter széles és 1950 milliméter magas, azaz 13,19 köbméteres a bendő
Igyekeztek minimalizálni a hűtős tömegét, ezért elsőkerék-hajtású kivitelt választottak alapnak. A felépítmény oldalfalai poliészter külső burkolatot kaptak, a felépítmény homlokfala, alja és teteje pedig fehér alumíniumból készült. Viszont a fő funkció megfelelő ellátása érdekében tisztességes szigetelést kapott a doboz: a padló 105 milliméter vastag, a többi oldal pedig 82-83 milliméter. Ennek megfelelően összességében ez nem egy könnyű kivitel, a jármű üres tömege 2951 kilogramm, így a terhelhetőség csupán 549 kilogramm.
A Thermoking V300 Max hűtőaggregáttal felszerelt hűtődoboz erős és jól szigetelt, ám nem nagy terhelhetőségű, vagyis térfogatáruhoz tervezték
Csomagszállító Master furgon
A legerősebb, 180 lóerős motorral felszerelt elsőkerék-hajtású Masterből egy csomagszállító kivitelt épített a Renault Tech
A fülkében egy lehajtható kísérőülést alakítottak ki, ami jelentősen megkönnyíti az átjárást, a futár kényelmesen és biztonságosan szállhat ki a járda felöli oldalon
A raktérbe 166 centiméter magas és 52 centiméter széles zárható tolóajtón át juthat be, az átjárónál a fülke padlóját alumíniumburkolattal erősítették meg. A raktér esetében fa-, illetve polipropilén burkolatok védik az oldalfalakat és a kerékjáratokat. Az oldalajtón és a hátsón is kiegészítő zár védi a járműben szállított értékeket. A tolóajtó nyitásával automatikusan nyílik a motoros oldalsó fellépő, a raktérbe feljutást ezenkívül a típus új kapaszkodói segítik. Fontos megjegyezni, hogy a hátsó fellépő nem zavarja össze a hátsó parkolószenzorokat – az utólag felszerelt kiegészítőkkel és rendszerekkel szemben bizony ez is egy megfontolandó érv a gyári átalakítások mellett.
A kétszintes, lehajtható polcokból a jobb oldalon egy, a bal oldalon két egységet alakítottak ki. A polcok magas peremet kaptak, terhelhetőségük nyolcvan kilogramm/méter
Master minibusz
Az utasok biztonsága érdekében a típushoz elérhető összes vezetői segédrendszer – többek között automatikus vészfékrendszer, sávelhagyásra figyelmeztető rendszer, holttérfigyelő és hátsó parkolószenzorok – szerepel a minibusz felszereltségében
Egy elsőkerék-hajtású kivitelt választottak alapnak, az ugyanis kisebb belépési magasságot kínál
A 16+1 személyes kivitelbe a B oszloptól hátrafelé öt 2+1 üléses sort építettek, értelemszerűen a motoros fellépővel ellátott tolóajtónál nem találunk jobb oldali ülést. Az öt sor azt jelenti, hogy egészen a kétszárnyú hátsó ajtóig üléseket találunk, vagyis nincs csomagtér. Szintén újdonság a masszívabb padló, amelynek tartósságát alumínium védőélek fokozzák. Az utastér praktikumát és kényelmét csomagtartó polcok, hangszórók, egyénileg szabályozható légbefúvó nyílások, kiegészítő fűtés és elhúzható függönyök biztosítják.
Az új utasülések sötét kárpitozást kaptak és a korábbinál jobb oldaltartást kínálnak
Master Z.E. minibusz prototípusa
A 14+1 személyes prototípus ideális transzferbusz érzékeny területekre
Busznak a Gruau konvertálta, villanyossá pedig a furgonokat is átalakító Renault Vehicle Innovation
A 3,5 tonna megengedett össztömegű minibusz 255 kilogramm akkumulátort cipel, a gyártó elővárosi üzemben 120 kilométer hatótávot saccol az előzetes adatok alapján
A hátsó csomagtér, valamint a csomagtartó polcok gondoskodnak a praktikumról, a kényelemért pedig kartámaszos ülések és egyénileg szabályozható légbefúvók felelnek
Európa nyugati felén már kifejezetten kishaszonjárműves kereskedéseket is kiépítettek, amelyek a céges ügyfelekre specializálódnak, így például hosszabb nyitva tartású szervizt üzemeltetnek, gyors ajánlatkészítést és javítást ígérnek, valamint akár csereautót is fel tudnak kínálni