Habár a pótkocsik fejlesztéseinél továbbra is a saját tömeg csökkentése és ezáltal a hasznos teherbírás növelése, valamint a rakományrögzítés, a ponyvakezelés és az egyéb műveletek gyorsítása, megkönnyítése, illetve biztonságának fokozása jelenti a fő csapásirányt, a gyártók standjain egyre több és fejlettebb intelligens rendszerrel, valamint telematikai funkcióval találkoztunk. Továbbá sok egyéb innovatív, ötletes részletmegoldást is felvonultattak a gyártók.
Az IAA kiállításon látott újdonságok itt olvashatók, köztük a pótkocsikat bemutató sorozatunk első része is.
Kögel
Kögel Cargo
Vezetjük a holnapot – ezzel a szlogennel és nyolc pótkocsival jelent meg a Kögel az IAA-n. A Novum generáció több tagja is felsorakozott a kiállításon: a rugalmas és robusztus Kögel Cargo alapkivitele csupán 5920 kilogrammot nyom, a hasznos teherbírásra optimalizált tekercsszállító Kögel Lightplus Coil 410 kilogrammal nagyobb teherbírású, mint az elődje, a nagytérfogatú Kögel Mega alapváltozatának saját tömege pedig csak 6130 kilogramm.
Kögel Cool – PurFerro quality
A részletekbe menően optimalizált Kögel Cool – PurFerro quality még egyszerűbb kezelhetőségével könnyíti meg a mindennapos munkát, a szárazdobozos Kögel Box Light pedig akár 730 kilogrammal is nagyobb hasznos teherbírást kínál a Kögel Box modellhez képest. A könnyű és rugalmas Kögel Port 45 Triplex konténerszállító alváz csak 4550 kilogrammot nyom, miközben elöl, középen és hátul is széthúzható.
Kögel Port 45 Triplex
A Kögel Lightplus pótkocsi mostantól 90 milliméteres alváznyakrésszel is készül a nagyobb belső magasság és a jelentősen kisebb tömeg érdekében. A Kögel Strong & Go felépítmény oldalsó ponyvatartó lécek nélkül is teljesíti a Daimler 9.5 rakományrögzítési szabványt és csak egy sor lécre van szüksége ládák szállításakor. A ponyvatartó léceket kiváltó, kis tömegű Kögel FastFix szövethevederek csupán 495 grammosak, és használatukkal gyorsan, könnyen, illetve biztonságosan rögzíthetők a rakományok. A Kögel EasyFix segítségével pedig gyorsan és könnyen rögzíthető a rolótető kinyitott állapotban. A Kögel új billenős pótkocsija az acél és az alumínium ügyes vegyítésével akár 430 kilogrammal is nagyobb terhelhetőséget biztosít a tisztán acélból készülő teknővel ellátott modellhez viszonyítva.
Kögel Tipper Trailer
A 2100 négyzetméteres standon persze a gyártó szolgáltatásait is megismerhették a látogatók a finanszírozástól a teljes körű szervizszolgáltatásokon át a telematikai rendszerig. Mindezekről egy külön cikkben számolunk be részletesebben.
Krone Box Liner
A Krone újdonságait tavaly már részletesen bemutattuk. Ezek alapján jól látszik, hogy a gyártó az utóbbi időben különösen nagy hangsúlyt fektetett a digitális megoldások, illetve szolgáltatások fejlesztésére.
Krone Cool Liner
Ilyen a Smart Birdview, vagyis a pótkocsiról madártávlati felülnézeti képet nyújtó rendszer, a Smart Capacity Management, amely egy okos kapacitáskezelő funkció a flotta jobb kihasználása érdekében, valamint a Smart Scan raktérfigyelő rendszer. A 2019-es Pótkocsi-innovációs díjjal kitüntetett Smart Track and Trace rendszer érzékelők használatával támogatja a be- és kirakodást, a szintén ezzel a díjjal kitüntetett Smart Trailer Check segítségével pedig digitális szemrevételezéssel átvizsgálható a pótkocsi indulás előtt. A saját abroncsnyomás-figyelő rendszer valós időben mutatja az egyes gumiabroncsok nyomását és hőmérsékletét a műszerfalon.
Krone Dry Liner
A szolgáltatásokat illetően a Krone már akár három évvel kibővíthető garanciát is kínál, a Claim Care alkalmazás a jármű adatainak és állapotának digitális továbbításával felgyorsítja a szervizigények kezelését, míg az új használtjármű-értékesítési weboldal nemzetközi szinten egyesíti az egyes telephelyek aktuális kínálatát. Persze maguk a termékek is mutattak újításokat. A Profi Liner TIR egy különleges vámzármegoldással ellátott függönyponyvás félpótkocsi. A Safe Curtain nevű rakományrögzítő ponyva újdonsága, hogy nagy szilárdságú rugóacélból készült hevedereket helyeznek el az oldalponyvákon kialakított függőleges PVC-zsebekben.
Krone KEP Shuttle
A saját fejlesztésű és gyártású Krone tengely már mega félpótkocsikhoz is elérhető, tárcsafékkel és 19,5 colos keréktárcsákkal és immár az első és a harmadik tengelyhez utólag is felszerelhető tengelyemelő. Az új Mega tengely harminc kilogrammal könnyebb a kategóriatársainál, és rövidesen érkezik a dobfékes, a vasúti fuvarozásra is alkalmas, illetve a nagy teherbírású változata is.
Krone Profi Liner