Nemrég Budapestre látogatott Greg Croce, a Chevron Lubricants vállalatnak a Texaco Delo haszonjármű-kenőanyagok fejlesztéséért felelős műszaki vezetője, aki beavatta a szaksajtó képviselőit a motorolaj-fejlesztés kulisszatitkaiba.
Hirdetés:

Leányvállalatai révén világszerte tevékenykedik a Chevron, a világ egyik vezető integrált energetikai cége. A Chevron Lubricants részleg kenőanyagait Európában Texaco márkanév alatt forgalmazzák, ennek két termékvonala pedig a Havoline és a Delo. Ezekhez a belgiumi Ghent városában működő technológiai központ nyújt műszaki támogatást a felhasználóknak. Már önmagában az is sokat elárul a Texaco Delo prémium-színvonalú kenőanyagairól, hogy ezek fejlesztésének műszaki vezetője Greg Croce, aki harminc éve dolgozik a szakmában és jelenleg a Tribológiai és Kenéstechnikai Mérnökök Társaságának (STLE) elnöke, nemzetközileg elismert szaktekintély.
Ahogyan Greg Croce sajtótájékoztatóján elhangzott, három fő trend uralja a haszongépjármű-motorolajok piacát. Egyrészt az üzemeltetők részéről egyre nagyobb az igény a tüzelőanyag-hatékony motorok iránt, és ezt a kenőanyagoknak is támogatniuk kell. Másrészt a gyártók egyre kisebb, könnyebb erőforrásokat építenek be a járműveikbe, amelyek nagyobb hőmérsékleten dolgoznak, ez pedig fokozza az oxidációt, amitől az olaj sűrűbbé válik. Ezt a motorolajoknak kell tudniuk kezelni. Továbbá a kenőanyagoknak minél jobban együtt kell működniük a károsanyag-kibocsátást szabályzó berendezésekkel.

 -

Mi következik ebből? A kenőanyagok gyártói igyekeznek olyan motorolajokat fejleszteni, amelyek hozzájárulnak a tüzelőanyag-fogyasztás mérsékléséhez. Ehhez csökkenteni kell a viszkozitást, például 15W-40 helyett 5W-30 jelölésű olaj használata egy százalékkal kisebb tüzelőanyag-fogyasztást eredményez. Ez persze szintén kihívást jelent, hiszen meg kell oldani, hogy az olaj így is mindig megfelelő kenést nyújtson. Ezt fejlett adalékanyagokkal érhetik el. A károsanyag-kibocsátási normák szigorodása is egyre jobb minőségű olajokat követel meg. Nagy fordulópontot jelentett a 2007-es év, amikor bevezették a részecskeszűrőket. Ezek ugyanis foszforban és kénben szegény olajokat igényelnek, hogy kevesebb hamu keletkezzen, ami eltömíthetné a szűrőt. A cél az, hogy nulla százalék legyen a hamutartalom, ennek elérésén még mindig dolgoznak a fejlesztők.
A Texaco szoros és bizalmi kapcsolatot ápol a nagy haszonjárműgyártókkal a közös fejlesztések érdekében, amelyek sokszor öt-tíz évet is igénybe vesznek, mire a megfelelő olaj piacra kerülhet. A vállalat célja ugyanis a versenytársaknál előbb megérteni a járműgyártók problémáit, hogy hamarabb reagálhasson erre. Ezért közösen végzik a tartós üzemeltetői teszteléseket is. Ezenkívül a Texaco számos európai tehergépkocsi-gyártónak beszállítója a gyári első feltöltést illetően, azaz megfelel a specifikus előírásaiknak. Sőt, például a Delo 400 XLE SAE 10W-30 típusú motorolaj a legtöbb szempontból messze felülmúlja az európai ACEA E9-16 iparági szabványt is, vagyis a Delo termékei bőséges minőségi tartalékokkal rendelkeznek a piacon.

 -