Minden bizonnyal még az Oktoberfest hatása alatt lehettek a Müncheni Műszaki Egyetem munkatársai, amikor úgy gondolták, eljött az idő, és megannyi kardjába dőlt projekt után végre kerékre cserélik az afrikaiak gumiabroncsból készült Jézus-szandáljait.
Hirdetés:

Hol intenzíven, hol fékezett habzással, de Afrika motorizációja évtizedek óta terítéken van. Újabbnál újabb konstrukciók jellenek meg. Ezek a gyártóik ígérete szerint nem csupán megállnák a helyüket a fekete kontinensen, hiszen erre a Toyota Hilux már évtizedek óta képes, hanem a mostoha körülmények és szerény technikai felkészültség ellenére helyben is gyárthatók lennének. Elsősorban nem humanitárius célok vezérlik az Afrika meghódítására vágyakozó autógyártókat, hanem a hatalmas, kiaknázatlan gazdasági potenciál – a 2017-es adatok alapján száz főre csupán öt gépjármű jut.

 -

Újabb versenyző a legszegényebb kontinens meghódítására

Minden bizonnyal sokan emlékeztek még a lapra szerelt OX teherautóra, esetleg a Toyota technikára támaszkodó, kenyai Mobius II népautóról is dereng, hogy eszik vagy isszák? Nem hagyhatjuk ki felsorolásunkból a legismertebb, legnagyobb érdeklődést kiváltó projektet, a nyolcvanas évek legendás, Citroën motorral és mechanikával felvértezett Africar tanulmányautóit sem. Amiből a nagy tervek ellenére csupán három verzió egy-egy példánya látott napvilágot, egy kombi, egy hatkerekű jármű, valamint egy pickup. Sajnos annak ellenére sem sikerült kinőniük a prototípus-stádiumból, hogy a három járműből álló konvoj egy expedíció keretén belül a norvégiai sarkkörtől egészen az Egyenlítőig bizonyította a járművek képességeit, valamint rátermettségét.

 -

A Müncheni Műszaki Egyetem diákjai is aktívan részt vettek a projektben

A Müncheni Műszaki Egyetem – TUM – munkatársai teljesen más oldalról közelítettek a feladathoz, mint az eddigi „versenyzők”. Szerintük (is) az elektronoké a jövő, elképzelésüket annyira komolyan gondolják, hogy az aCar elektromos teherautó várhatóan már idén sorozatban készül majd, gyártására pedig létrehozták az Evum Motors GmbH céget, eddig összesen öt év munkát fektettek a projektbe. Eddig húsz doktorandusz és több mint száz diák vett részt az aCar fejlesztésén. A gyakorlati próbákra Kenya és Ghána biztosította a terepet – szó szerint –, ahol az aCar nemcsak teljesítette, hanem felül is múlta az elvárásokat.

 -

Egyenes vonalak által határolt forma, amit nemcsak javítani, hanem gyártani is egyszerű

„Az elektromos mindenes”

Ezzel a szlogennel hirdetik a bajorok az új jövevényt, így a Mercedes-Benz Unimog mintájára akár Elektromognak is nevezhetnénk – ha nem lenne ég és föld a két jármű habitusa, valamint képességei között. Amennyiben feltétlen hasonlítgatni szeretnénk valamihez, akkor talán a Multicar állna legközelebb a csupán 800 kilogramm saját tömeggel, de egytonnás terhelhetőséggel, valamint kompakt külső méretekkel – szélesség 1,50, hosszúság 3,70, magasság 2,10 méter – rendelkező összkerékhajtású kisteherautóhoz.

 -

Kompakt méretével, valamint előnyös adottságaival Európában is számtalan felhasználási területre lenne alkalmas

Ezt a kiemelkedő terhelhetőséget a teherautó-iparban alkalmazott alvázas konstrukciónak köszönheti. Remélhetőleg a tervezők gondoltak azok rossz szokásaira is, akik az előírté értéket bőven túllépik. Fontos szempontot jelentett az aCar sokrétű felhasználásának lehetősége. A jármű elsődleges feladata a személy-, valamint áruszállítás, de akkumulátorainak köszönhetően akár olyan nagy energiaigényű eszközök meghajtására is lehetőséget biztosít, mint például egy elektromos csörlő vagy a vízkezelés berendezései. Egy Európában gyártott és az európai piacra szánt kivitelen is dolgoznak, ekkor azonban számításaik szerint a tervezett tízezer euró alatti afrikai vételár bő kétszeresébe, 22 ezer európai uniós valutába kerülne az aCar.

 -

Akár mobil orvosi praxist kiszolgáló felépítménnyel is felszerelhető, ennek előnyeit nem kell ecsetelnünk

AfrikaCar

De térjünk vissza az emberiség bölcsőjébe, Afrikába, ahol az aCar elsősorban a vidékiek életét tehetné jelentősen könnyebbé, hiszen amíg a városlakók eddig is megoldották valahogy a közlekedésüket, addig az urbánus területeket hátrahagyva nagyon kevesen rendelkeznek valós mobilitással. Éppen itt lehet előnyős az első látásra ellentmondásosan modern elektromos hajtáslánc, hiszen míg infrastruktúra hiányában a tüzelőanyag utánpótlása akadozhat, addig az elektromos áram előállítása viszonylag kis befektetéssel, helyileg is kivitelezhető. Az sem elhanyagolható szempont, hogy a jármű koncepciójából és a villanymotorok viszonylagosan egyszerű karbantartásából adódóan az aCar szervizelése egyszerű eszközökkel is megoldható.

 -

Kompakt egységet alkot a hátsó hajtás villanymotorja, valamint az egyfokozatú lassítóáttétel

Villanyterepes

A 10 vagy 20 kilowattóra kapacitású, 48 voltos, lítiumion-akkumulátorokkal nyolcvan és kétszáz kilométer közötti hatótávolságot vázolt fel a gyártó. A TUM felmérése alapján azonban a helyi lakosoknak a nehéz terepviszonyok és körülmények között általában nincs szükségük napi hetven kilométernél nagyobb hatótávolságra. Ugyancsak az előbb említett utaknak tulajdonítható, hogy a hatvan kilométer/óra csúcssebességet sem fogja vélhetően senki kevésnek érzi. Hátul a legklasszikusabb haszonjármű-hagyományokat követő, merevtengelyből és laprugóból álló egység található, elöl pedig független MacPherson-felfüggesztés csavarrugókkal.

 -

Igény esetén 0,6 négyzetméteres napelem helyezhető a fülke tetejére

A 230 voltos hálózatról hét, gyorstöltéssel pedig két óra alatt lehet teljesen feltölteni az akkumulátorokat. Igény esetén a fülke tetejére 0,6, a felépítményre 2,3, az oldalfalak felhajtásával pedig akár 9,6 négyzetméter napelem elhelyezésére is lehetőség adódik, ezek az akkumulátorok töltésével növelik a hatótávolságot. Azokra is gondoltak a müncheniek, akik nagyobb távolságokat szeretnének legyűrni, számukra egy belső égésű, földgázüzemű hatótávnövelő egység ki-, valamint beszerelésére is lehetőségük adódik. Örömteli, hogy ez önmagában is képes ellátni a két, egyenként nyolc kilowattos villanymotor energiaigényét.

 -

Spártai kialakítású, mégsem barátságtalan az aCar utastere

Banálisan egyszerű a 230 milliméter szabad hasmagassággal rendelkező kisteherautó összkerékhajtása is. Nincs szüksége osztóműre, hiszen az egyik motor a hátsó tengelyt hajtja, a másik pedig az első keréktárcsákat forgatja, az utóbbi ECO üzemmódban ki is kapcsolható. Egy terepre tervezett járműnél kiemelkedően fontos tulajdonság, hogy a villanymotorok már elinduláskor maximális forgatónyomatékot fejtenek ki.

 -

Karakteresen szögletes formájával sokáig dacolhat a divat változásai ellen, habár a fejlesztésénél ez nem volt szempont

A müncheniek nagyratörő célokat tűztek maguk elé, 2025-ig szeretnének világszerte 11 üzemben 110 500 darab aCar teherautót előállítani. Magunk részéről örömmel látnánk ennek a józan terveken nyugvó, szimpatikus, valamint környezetkímélő teherautónak a sikerét.

 -

Ghánában nagy érdeklődés övezte az elektromos kisteherautót, nem csak a gyermekek részéről