Megdöbbentő tempóra kapcsolt az elmúlt másfél évtizedben a Hyundai, bár mi itt Európában ezt elsősorban csak a személyautók piacán élhettük meg. Hiszen a haszonjárművek között legfeljebb a H100, a H1 és manapság a H350 típusai említhetők, vagyis főleg a furgonok között jelent meg eddig errefelé a Hyundai. Pedig a márka kínálata túlmutat a 3,5 tonna össztömegű járműveken, ezt bizonyítják a napvilágra került legfrissebb hírek is. Ezek szerint egyrészt önvezető nehéz-teherautón, másrészt üzemanyagcellás haszonjárműveken is dolgozik a Hyundai. A jövő tehát kifejezetten érdekes újdonságokat tartogat a koreai márka laborjaiból.
Nehéz-teherautó most kapott először engedélyt önvezető képességének tesztelésére Dél-Koreában
Természetesen a Hyundai is elsősorban a biztonság fokozása érdekében fejleszti önvezető rendszereit, amelyet legutóbb már a 40 tonna szerelvényössztömegű Xcient típusban is teszteltek. Hiszen Dél-Koreában is a személyautók után a második leggyakrabban balesetet szenvedő járművek a nehéz-teherautók, és ezekkel a komoly sérülések, valamint a halálos kimenetelű balesetek aránya is minden más kategóriájú járműnél nagyobb. Az elsődleges okok között pedig a sokszor kialvatlan járművezetők hibázása szerepel, így az önvezető funkciótól jelentős javulást várnak a baleseti statisztikákban is. Az automatikus vészfékasszisztens és a sávelhagyásra figyelmeztető rendszer ezért is elérhető extra a Hyundai teljes típuspalettáján – a sorozatgyártású Xcient teherautókat is beleértve.
A konvojban haladó önvezető haszonjárművek a 2020-as évekre már sorozatéretté válnak a Hyundai szerint
A hármas szintű önvezető képességgel ellátott, 40 tonna szerelvényössztömegű Hyundai Xcient tesztjármű a fentieken túl további kiegészítőket is kapott. Összesen tíz érzékelő, egy előre-, valamint mindkét oldalon egy-egy hátratekintő kamera, egy első és egy hátsó radar, egy elülső és egy-egy oldalsó lidar, valamint a félpótkocsi és a vontató becsuklási szögét mérő érzékelő figyeli a jármű környezetét. A szenzoroktól érkező jeleken túl a navigáció adatait is figyelembe veszi a vezérlőegység a jármű irányításához. Mindezek mellé új kormányművet is fejlesztett a Hyundai, amellyel kisebb erőkifejtés szükséges a kormánykerék forgatásához – már amikor a vezető irányítja a járművet. Az így felkészített Hyundai Xcient sűrű forgalomban egy óra alatt tette meg az Ivang és Icshon közötti, körülbelül 40 kilométeres távot, természetesen betartva a 90 kilométer/órás sebességkorlátozást.
A „vezető” pihentsége nem befolyásolja az önvezető jármű biztonságos haladását
A gyorsítani, lassítani, kormányozni és a sávok közötti manőverezésre képes hármas szintű önvezető Xcient még emberi jelenléttel teljesítette feladatát. Azonban a Hyundai mérnökei szerint a folyamatos fejlesztések eredményeként hamarosan a négyes szintű önvezetésre is alkalmassá válik a jármű. Ezt támasztja alá, hogy Las Vegas belvárosában tavaly már sikeres tesztet hajtott végre a Hyundai egy négyes szintű önvezetésre felkészített Ioniq személyautóval. Sőt, a Szöul és Phjongcshang közötti 190 kilométeres távot a 2018-as Téli Olimpia alkalmából is sikeresen teljesítette egy ugyancsak négyes szintű önvezető rendszerrel ellátott üzemanyagcellás Nexo és egy Genesis G80.
A környezetet is kevésbé terhelik a mindig gazdaságosan haladó önvezető járművek
Az önvezető járművek bevezetése azért is előnyös a fuvarozók szempontjából, mert ily módon mindig hatékonyan, optimálisan megválasztott sebességgel közlekednek a járművek. Ez a tüzelőanyag-fogyasztást is előnyösen befolyásolja, márpedig ennek költsége a távolsági fuvarozás összes ráfordításának harmadát teszi ki. Így tehát még inkább érthető, hogy a Hyundai az alternatív üzemanyagok és hajtásrendszerek fejlesztésére is komoly hangsúlyt fektet. Olyannyira, hogy a személyautók piacán már bemutatott üzemanyagcellás modellen alapuló hidrogénhajtású haszonjárművet is fejleszt a márka. Sőt, a világ első üzemanyagcellás járműflottáját is a Hyundai mutatja be, már 2019-ben.
A Hyundai és a H2 Energy képviselői szerint a töltőállomásokon a hidrogén válthatja a gázolajat
Manapság még drága mulatság üzemanyagcellás járművet vásárolni, és a hidrogéntöltőállomás-hálózat kiépítése is főleg költségessége miatt lassú. A járművek méretnövekedésével párhuzamosan viszont fajlagosan egyre olcsóbbá válik az üzemanyagcellás hajtáslánc. Valamint nagy haszonjárművek esetében már jelentősen könnyebb és kisebb helyet igényel, mint az elektromos hajtáshoz szükséges akkumulátorcsomaggal ellátott társai. Így tehát érthető, hogy a Hyundai nehéz-teherautókba és buszokba is beépíti üzemanyagcella-rendszerét. Az Egyesült Államokban már meg is kezdte üzemanyagcellás járműveinek lízingelését, hazájában, Dél-Koreában pedig taxitársaságok és autómegosztó szolgáltatók használnak hidrogént tankoló modelleket.
A Hyundai haszonjárműves ágazatának ügyvezető alelnöke, In Cheol Lee és a svájci H2 Energy elnöke, Rolf Huber írták alá a két cég együttműködési szándéknyilatkozatát
Dél-Koreában üzemanyagcellás autóbuszok tesztelése is zajlik. Ezek sorozatgyártását 2020-tól tervezi a Hyundai. Legutóbb pedig a hannoveri IAA-kiállításon írt alá szándéknyilatkozatot a koreai márka és a megújuló hidrogén előállításával és forgalmazásával foglalkozó H2 Energy vállalat. Az együttműködés eredményeként 2019 és 2023 között ezer üzemanyagcellás haszonjárművet szállít a Hyundai a svájci piacra. Ez lesz a világ első üzemanyagcellás járműflottája, amelyhez az infrastruktúrát a H2 Energy biztosítja. A 9,745 méter hosszú, 5,13 méter tengelytávú, 18 tonna – illetve pótkocsival 34 tonna – legnagyobb megengedett össztömegű jármű 350 bar nyomáson 32,86 kilogramm hidrogént vihet majd magával az alváz és a fülke közötti nyolc tartályban. Egy telitankolás időigénye hét perc.
Az új üzemanyagcellás Hyundai haszonjármű megjelenésében is eltér majd hagyományos testvéreitől
A Hyundai hidrogént égető új haszonjárművében a hajtómotor legnagyobb teljesítménye 471 lóerő. Az elektromos energia előállításáról két, egyenként 95 kilowatt teljesítményű üzemanyagcella-rendszer gondoskodik. A legnagyobb megtehető hatótávolság így négyszáz kilométer körül adódik. Emellett nem csupán a már fentebb említett autóbusz bemutatása várható, hanem egy másik üzemanyagcellás áruszállítón is dolgozik a Hyundai. Ez utóbbi egy kisebb típusként, négy-öt tonna hasznos teherbírással, valamint közterület-fenntartó változatokkal jelenik majd meg. Mindebből jól látszik, hogy a Hyundai hisz az üzemanyagcellás járművek széleskörű elterjedésében, és elkötelezett híve az üzemanyagtöltő-állomások leváltásának hidrogéntöltő-állomásokra.