Ritkaság, hogy négy évtizeden át sikeres maradjon egy járműtípus, különösen úgy, hogy nem csupán a neve maradt az eredeti, hanem az alapkoncepciója is. Hát persze, hogy így történt, hiszen épp a koncepcióban rejlik a nagy poén. Kívülről nem vehető észre, de egy Daily nagyfurgon abban különbözik a többiektől, hogy nem önhordó a karosszériája, hanem teherautós létra-alváz hordozza. Öreg, sokat szenvedett áruszállítókon gyakori, hogy majd’ szétesik a karosszéria, miközben a hajtásláncban jócskán lenne még szufla. A Daily pilótája, tulajdonosa csak mosolyog azokon, az ő járműve nem a személyautók távoli rokona, hanem akkor is valódi teherautó, ha furgonfelépítményt visel.
2000 és 2006 között már lekerekített formákkal és közös nyomócsöves motorral készült a Daily
Masszív alapokon
Ám mielőtt túlzottan „leteherautóznánk”, említsük meg, hogy azért független az első felfüggesztés, ennek megfelelően finomabb a rugózás, biztosabb az útfogás. Az alapötletből hallatlan variációs potenciál adódik: míg más furgonokból úgy lesz platós kocsi, hogy hozzábiggyesztenek egy rövid alvázat az önhordó fülke végéhez, a Daily alvázára tényleg bármilyen felépítmény rárakható – lakóautó, csomagkézbesítő, hulladékgyűjtő, locsoló, autódaru, billenőplatós, autómentő és mentőautó, hogy csak néhányat említsünk. Eltérően sok konkurensétől, hátsókerék-hajtású, tehát annál nagyobb az adhéziós terhelése, minél jobban megpakolják, ami nagy előny télen vagy síkos úton. És mivel C-szelvényű acél létraalváza nagyon rugalmas, kitűnően megfelel kemény terepes alkalmazásokra (katonaság, expedíciók, katasztrófavédelem) is, természetesen összkerékhajtással.
Folyamatosan fejlődik
Mindez egyedülálló kombináció volt megjelenésének évében, 1978-ban, sőt, mindmáig az. Egyébként ne feledkezzünk meg arról, hogy maga az IVECO márka sem sokkal idősebb, mint ez a hosszútávfutó típusa, hiszen 1975-ben jött létre három európai ország öt cégének – FIAT Veicoli Industriali, OM, Lancia Veicoli Speciali, Magirus Deutz, Unic – összeolvadásával. Szép tőlük, hogy mindössze három évvel az egyesülés után kihoztak egy ilyen kiforrott konstrukciót, amely három kontinensen készül, 110 országban fut, és több mint hárommillió példányban talált már gazdára. De nem ültek a babérjaikon, hanem szorgosan továbbfejlesztették, egymást követték az újabb generációk. A jelentősebb ráncfelvarrásokkal együtt hat nemzedékről beszélhetünk, valójában a harmadik fut jelenleg.
Dizájn 2006 és 2011 között – a formaterv Giorgetto Giugiaro munkája, megjelent az elektronikus menetstabilizáló is
Élenjáró alternatívák
Érdekesség, hogy az IVECO Daily teherbírás- és raktérskálája a legnagyobb a járműjellegen belül: 3,3-től 7,2 tonnáig, illetve 7,3-től 19,6 köbméterig terjed. Miközben ezek a jellemzők változatlanok maradtak, egyszerű, adagolós dízelmotorú furgonból rafinált technikájú, internethez csatlakozó modern gépkocsivá avanzsált, ma már a valós menetkörülményeken alapuló legszigorúbb környezetvédelmi szabványoknak is megfelelő Daily Blue Power sorozat megy, de vannak alternatívák is: a Daily Hi-Matic Natural Power, a sűrített földgázzal (CNG) működő és nyolcfokozatú automatikus váltóval ellátott kivitel, vagy a helyileg nulla károsanyag-kibocsátású Daily Electric. Nem véletlenül nyerte el a 2018-as Év Kishaszonjárműve címet.
A legújabb verzió (2014 óta), szélesen mosolygó szájjal és kackiás bajusszal
Még nagy jövő előtt áll
Ha lehet valamit megkérdőjelezni a Daily generációinak változásában, az a dizájn eluralkodása – míg anno a funkciót követte az egyszerű, dobozszerű forma, ma már elvárás, hogy közterületi műalkotásra költsön a vásárló, akivel elhitették, hogy drágán kifejlesztett, gyártható és javítható idomokkal modern, trendi és sikeres képet rajzolhat magáról, ami versenyelőnyt nyújt. Ez persze mindegyik márkánál így van, nem az IVECO találta ki, de ő is kénytelen beállni a sorba. Kíváncsi vagyok, hogy ha lehetne kapni a régi karosszériát, de modern technikával és jóval olcsóbban, az ügyfelek hány százaléka választaná? Ez költői kérdés marad, biztos viszont, hogy bármiképp változnak a nagyvárosi és városkörnyéki szállítással, fuvarozással és kommunális szolgáltatásokkal, sőt, a lakóautókkal szemben támasztott igények, biztosak lehetünk, hogy velük együtt változik a Daily is, hogy újabb évtizedekkel toldja meg kivételesen hosszú pályafutását.
Mérföldkövek az IVECO Daily 40 éves történelmében | |
---|---|
1978 | Az első Daily, 17 köbméteres, 210 centiméter belmagasságú raktérrel, 2,5 literes dízelmotorral. |
1984 | Daily 4×4. |
1985 | A TurboDaily az első turbófeltöltős kishaszonjármű. |
1996 | Nagyobb teljesítményű, 2,8 literes motor. |
1998 | Az ECODaily az első gázüzemű (CNG) kishaszonjármű. |
1999 | A második generációs Daily az első közös nyomócsöves motorú kishaszonjármű, amely emellett elnyerte a 2000-es Év Kishaszonjárműve címet. |
2004 | 3,0 literes turbódízel motor, 176 lóerővel. |
2006 | A ráncfelvarrással megjelenik az elektronikus menetstabilizáló. |
2009 | Héttonnás kivitel bővíti a választékot, megjelenik az innovatív Daily Electric. |
2010 | A Daily értékesítése eléri a kétmillió darabot. |
2014 | A harmadik generációs Daily megkapja a 2015-ös Év Kishaszonjárműve díjat; újdonság a Daily Hi-Matic nyolcfokozatú automatikus váltóműve. |
2016 | A Daily Euro 6-ban EcoSwitch PRO rendszer csökkenti igény szerint a nyomatékot, mérsékelve a tüzelőanyag-fogyasztást. Új szintre emeli a hálózatba kapcsolhatóságot a BUSINESS UP alkalmazás. |
2017 | Megjelenik a Daily Blue Power család, elektromos, földgázos és fejlett dízelmotoros hajtással. Elnyeri a 2018-as Év Kishaszonjárműve címet. |