Városi forgalomban csak elvétve láthatunk nehézgépjárműveket, ennek ellenére mégis aránytalanul sokszor ütnek el gyalogosokat vagy kerékpárosokat. Annak érdekében, hogy javuljon a helyzet, elengedhetetlenek a megfelelő járművek és megoldások.
Hirdetés:

Gyalogosan vagy kerékpárral közlekedve a nagyvárosi forgalomban bárki veszélybe kerülhet, ha egy nehézgépjármű keresztezi az útját. Az ilyen, nagy méretű és nem éppen városi közlekedésre tervezett járművekből a vezető nehezen lát ki oldalra, és azt is alig lehet észrevenni a fülkéből, ha egy gyalogos vagy kerékpáros közvetlenül a gépjármű előtt halad el. Emiatt sok balesetet is okoznak a városi közlekedés legvédtelenebb szereplőinek az ilyen nagy méretű gépek. Londonban például az összforgalomnak alig négy százalékát teszik ki a nehézgépjárművek, egy 2015-ös statisztika szerint a kerékpáros balesetek 78, míg a gyalogos sérülések 20 százalékában szerepet játszottak. Ráadásul amíg az elmúlt évtizedben sikerült a felére csökkenteni azon balesetek számát, amelyekben nehézgépjárművek is érintettek voltak, a gyalogosok és kerékpárosok esetében nincs semmilyen előrelépés, a statisztika az ő esetükben nem javult.

 -

Már ez is sokat segít: az utasoldali ajtó kis ablaka jóvoltából könnyebb a jármű melletti sérülékeny közlekedők észlelése. A Volvo alacsonybelépésű fülkéje 2009 óta szerepel a kínálatban – és kifejezetten egy londoni hulladékszállító cég igényei alapján fejlesztették ki

Igaz, mindehhez hozzátartozik, hogy a világ minden táján egyre csak nagyobbak lesznek a városok (minden héten hárommillió ember költözik városokba), potenciálisan egyre többször fordulhat elő, hogy tehergépjárművek elütnek gyalogosokat, kerékpárosokat vagy motorosokat. Vagyis a fokozódó városiasodás nemcsak a környezetszennyezés problémáját hozzá magával, nem elég a károsanyag-kibocsátás és a zaj kérdését kezelni. Vagyis jól látszik, bőven akad tennivaló, hogy a helyzet javuljon, szerencsére több nagy járműgyártó, így például a Volvo Trucks vagy a Mercedes-Benz is jelentős kutatásokat végez és technológiai újdonságokat vezet be. A Mercedes-Benz például egy oldalsó holttérfigyelő rendszert dobott piacra. Ennek lényege, hogy időben figyelmezteti a vezetőt kanyarodáskor és sávváltáskor a teherautó mellett haladó kerékpárosokra, gyalogosokra, illetve más járművekre. Ehhez a jármű oldalára szerelt érzékelők segítségével folyamatosan figyeli a gépkocsi melletti területet menet közben. Ha valami vagy valaki a veszélyzónába kerül, akkor a fülke jobb oldali A-oszlopán egy háromszög alakú LED-fény kezd el világítani.

 -

A városi fülke nem jelenti azt, hogy csak könnyű áruelosztásra jók ezek a gépek! Alacsonybelépésű változatban hulladékgyűjtő vagy akár építőipari felépítmények is specifikálhatók

A Volvo Trucks pedig korábban több közlekedésbiztonsági kampányt is indított, Látni és Látszani (See and Be Seen), valamint Állj meg, Nézz oda, Integess! (Stop Look Wave) elnevezéssel, kifejezetten a gyerekeket és kerékpárosokat célozva meg.
„Mivel a gépkocsivezetők, a kerékpárosok és a gyalogosok osztoznak az utakon, kulcsfontosságú, hogy megértsék egymás szükségleteit és korlátait. Járműgyártóként sokat tehetünk annak érdekében, hogy senki ne sérüljön meg balesetben az általunk gyártott jármű miatt, ezért érezzük fontos feladatunknak a közlekedésbiztonsági tudatosság szintjének növelését. Álmunk, hogy egyetlen balesetet se történjen” – mondja Carl Johan Almqvist, a Volvo Trucks közlekedés- és termékbiztonsági igazgatója.

 -

A kereken húsz éve debütált Mercedes-Benz Econic típus a legnagyobb példányszámban értékesített alacsonybelépésű fülkéjű tehergépkocsi

Mindezt nem csupán a Volvo Trucks tűzte ki célul maga elé, több város vezetése is hasonlóan gondolkodik. Többek között Londonban is ezt szeretnék elérni, ennek érdekében például a terveikben az szerepel, hogy 2041-ig a városon belüli utazások nyolcvan százaléka gyalogosan vagy a közösségi közlekedés használatával történjen. Víziójának eléréséhez a brit főváros számos intézkedést hajt végre a közúti közlekedésbiztonság javítása érdekében. Csökkentették a sebességhatárokat, áttervezték a veszélyes csomópontokat és szorosan együttműködnek a veszélyeztetett úthasználókkal és a járműgyártókkal az újabb megoldások megtalálásához. „Szükséges a fuvarozóvállalatok együttműködése, hogy javítsák flottájuk biztonságát” – mondja Will Norman, a londoni közlekedési hatóság (Transport for London) munkatársa.

 -

Immár teljes sorozatot kínál a Scania is a kifejezetten városi felhasználásra szánt fülkékből. Az alacsonyabb ülésmagasság miatt a vezető közelebb került a forgalom többi résztvevőjéhez, könnyebb észrevenni a gyalogosokat, kerékpárosokat

A közlekedési cég egyik legfontosabb kezdeményezése, hogy a világon elsőként egy szabványt határozzanak meg a városban közlekedő nehéz-tehergépjárművek számára a kilátás tekintetében. A javaslattervezet szerint a tizenkét tonna feletti nehéz-tehergépjárművek vezetőfülkéiből a járművezetőnek közvetlen kilátást kell biztosítani az útra, 2020-tól pedig már csak azok a tehergépjárművek közlekedhetnek Londonban, amelyek teljesítik a Direct Vision Standard (DVS) előírásait. „A közvetlen kilátás a vezetőfülkéből jelentős mértékben növeli a gyalogosok és kerékpárosok biztonságát, mivel a holtterek miatt következik be a legtöbb baleset” – mondja Will Norman.

 -

A Volvo FE alacsonybelépésű fülkéje jól példázza, hogy hagyományos fülkéből is kialakítható a városi forgalomhoz jobban illeszkedő változat.

A tökéletes kilátás biztosítása fontos része a Volvo Trucks biztonsági filozófiájának is. Ez különösen fontos szempont a városi használatra szánt járművek tervezésénél, például a korszerűsített Volvo FE esetében. Ennél a típusnál rendkívül alacsonyra építették az alvázat, emellett az ajtókon megnagyobbították az üvegfelület méretét, hogy a vezető közvetlen kilátását biztosítsák. Claes Avedal, a Volvo Trucks biztonsági igazgatója szerint ez a megoldás jelenleg a leghatékonyabb, mert a járművezető és a gyalogosok szemmagassága így lényegében egy szintre kerül. Ugyanezeket az elveket követte a Scania is az új, kifejezetten városi felhasználásra tervezett L-széria megalkotásakor – amely az előző nemzedék egyetlen alacsonyra szerelt fülkéjéből nőtte ki magát típuscsaláddá. Egészen más utat jár a Mercedes-Benz és a Renault Trucks, e két gyártó ugyanis nem egy meglévő fülkét alakított át. A csillagos gyártó Econic típusa régi motoros e szakmában, akárcsak a francia gyártó angol fülkéje. Mindegy, melyik utat választják a gyártók, ha a városban elengedhetetlen jó kilátást biztosítani tudják.

 -

Bár talán a legkevésbé ismert, a Renault Trucks D Access rendelkezik a legnagyobb múlttal: a fülke gyártója, az angol Dennis Eagle cég ezt a platformot 1992-ben vezette be

További fejlesztéseket végez az EU által finanszírozott Xcycle program a sérülékeny közlekedők biztonságának fokozására, többek között a Volvo Trucks bevonásával. Ennek lényege, hogy olyan rendszerrel szereljék fel a tehergépjárműveket, amely képes érzékelni a jármű közelébe kerülő gyalogosokat, kerékpárosokat. „Amikor teherautó és a kerékpáros ütközik, az esetek közel negyven százalékában a gépjármű utasoldali részén történik a baleset. Az Xcycle projektben azt szeretnénk megtudni, hogyan csökkenthetjük ezeknek a baleseteknek a számát a járműbe épített érzékelők és az intelligens közlekedési rendszer kombinálásával, wifi használatával. Az elképzelések szerint például úgy, hogy mind a tehergépkocsi-vezető, mind a kerékpáros jelzést kap a közelgő veszélyes helyzetről” – mondja a Volvo Trucks Xcycle projektmenedzsere, Jerome Vigneron. Az eredményeket ez év novemberében mutatják be. „Ez a kutatás egy tökéletes lehetőség számunkra, hogy hozzájáruljunk a balesetmentes közlekedés eléréséhez” – mondja Jerome Vigneron.

 -

Az Econic a városi kilátás és könnyű munkavégzés egyik mércéje: alacsony belépési magasság, nagy ablakok, hatalmas üvegezett oldalajtók és teljesen átjárható fülke

Ezt a célkitűzést segíti, hogy az Európai Bizottság 2023-ig újabb biztonsági követelményeket vezet be, ennek részeként technológiai szabványokat határoznak meg a veszélyeztetett úthasználók védelme érdekében, valamint a nehéz-tehergépjárművekre vonatkozó közvetlen kilátást segítő szabványok is változnak majd. Nyilván mondani sem kell, hogy mindez a járművezető számára is előnyös, hiszen lényegesen kisebb fizikai megterhelést jelent az alacsonyabbra helyezett fülkébe beszállni. Arról nem is beszélve, hogy a jobb közvetlen kilátás eredményezte fokozott biztonság a stresszt is csökkenti, ugyanis így jobban átlátja a jármű környezetét a vezető. A lenti videó jól szemlélteti, mekkora a különbség egy hagyományos felépítésű teherautó és egy kifejezetten városi üzemelésre szánt társa között. Érdemes odafigyelni ezekre a kezdeményezésekre, hiszen amellett, hogy minden érintett számára előnnyel járnak, gyors dominóhatáshoz vezethetnek. Ha egy olyan méretű és jelentőségű város, mint London, kitiltja a nem odavaló járműveket a városból, akkor azt gyorsan követhetik további városok is. Ez egy olyan láncreakció lesz, amely örömteli, hiszen a sűrű városi forgalomban valóban mindent látni kell. Szerencsére a városi fülkék pont ebben segítik a járművezetőket.