Bizonyos szemszögből a pickup olyan, mint a farmernadrág: sok mindenre jó, noha kevés célra ideális, viszont képvisel egy stílust, egy életérzést, trendinek mutat, egy kaszt tagjává tesz. Divatikonná nemesedett, és akárcsak a divatban, autóban is néhány márka a leghíresebb. Ha anno pléhbugyinak hívtuk a Polski Fiatot, a Ford Rangert is mondhatjuk a parasztromantikát kereső városiak négykerekű farmerjének.
Hátul egyszerű merevtengelyt kapcsolnak laprugók a létraalvázhoz
Tipikus amerikai
Az amerikai belső piacra, a Ford F-150 alatti méretkategóriába gyártott strapabíró Ranger ottani mércével jól manőverezhetőnek és megfizethetőnek számít, 2,3 literes EcoBoost® motorral és nem kevesebb mint tízfokozatú automatikus váltóval, amely páratlan a kategóriában. Hogy mennyi előnyét érezni, például egy nyolcfokozatúval szemben, szívesen elárulnám egy összehasonlító teszt alapján, de ilyen lehetőség híján a képzeletünkre vagyunk utalva. A terepezést opcionális FX4 csomag, Terrain Management System™ és Trail Control™ nyomatékelosztás, haspáncél, bütykös gumi és nagy igénybevételt elviselő lengéscsillapítók segítik. A tengeren túl még nagy innovációnak számít az automatikus vészfékrendszer. Nem kell félni, hogy a kereskedők nyakán marad, amikor 2019-ben elkezdik árusítani, hiszen az Egyesült Államokban 2014 óta 83 százalékkal ugrott meg az ott középméretűnek számító ekkora pickupok értékesítése.
Mintha valami szabványügyi hivatal tervezte volna a belvilágot, nincs semmi új ötlet
Városba és kirándulni
„A Ranger mindig is a kisteherautó-rajongók szíve csücske volt” mondta Hau Thai-Tang, a Ford termékfejlesztési és értékesítési alelnöke. „A teljesen megújult Ranger még hasznosabb, jobb képességű és korszerűbb technikájú, egyaránt beválik városban és hétvégi kirándulásra.” A Ranger rövid SuperCab és hosszú SuperCrew fülkéjét belépő XL, középszintű XLT vagy igényes Lariat csúcsfelszereltséggel látják el. Megrendelője krómtól csillogó, illetve sportos megjelenéssel dobhatja fel.
Nem is látszik, hogy sérüléseknek ellenálló acélból készül a dizájnos lökhárító
Vontatásra termett
A masszívság több mint látszat, a végig zártszelvényű létraalvázon kívül az első és a hátsó lökhárító anyaga is acél. Elöl kettős keresztlengőkaros a Dana AdvanTEK fantázianevű felfüggesztés, hátul maradtak a kissé parasztos merevtengelynél és félelliptikus laprugóknál – nincs ezzel semmi baj, aszfalton kielégítően viselkedik, terepen elnyűhetetlen, és főképp egyszerű, olcsó. A Ranger ugyanolyan komoly tesztelésen és kipróbáláson ment át, mint a híres F-150. Persze azért a dizájnnal is hangsúlyozni kell a nem annyira szembeötlő tulajdonságokat, ezért magas övvonal adja a védettség érzetét, az erősen döntött szélvédő pedig gyorsnak akarja mutatni – mellesleg csökkenti a szélzúgást. Horpadásoktól a rövid első és hátsó túlnyúlás, illetve a nagy szabad hasmagasság hivatott megóvni a karosszériát. Gyárilag megvan a kivehető vonóhorog fészke, ez alapkövetelmény, mert a Nagy Víz túloldalán lakókocsit, quadot vagy jet skit húz maga mögött az efféle járművek jó része.
Színvonalas berendezés, bőrgarnitúra és tágas férőhely várja az utasokat
Tíz mobil készülék csatlakozhat
Odabenn tágas tér és funkcionális, kényelmes berendezés vár öt utast, az úti motyójukkal együtt. A berendezés leglátványosabb eleme a külön megrendelhető, Apple CarPlay- és Android Auto-kompatibilis SYNC® 3 szórakoztató-tájékoztató rendszer nyolccolos érintőképernyője. Hozzá tartozik a Ford+Alexa személyi asszisztens funkció és az opcionális navigátor. Kapható továbbá FordPass™ Connect 4G LTE modem, amelyhez akár tíz készülék csatlakozhat Wi-Fi útján. A váltakozó áramú dugaszoló aljzatok és USB-csatlakozók lehetővé teszik laptopok használatát a kocsiban, de persze csak 110 voltos üzemi feszültséggel, hiszen odaát ez a szabványos. Ha maradt még elkölteni való, kipipálhatja a megrendelő a Ranger utasterére hangolt B&O PLAY prémium-audioberendezést is. A műszerpanelen egyedül a központi sebességmérő műszer analóg, minden mást folyadékkristályos kijelzők mutatnak meg, azaz a jármű, a navigáció és a rádió legfontosabb információit is.
Manuális váltásra a váltógomb kapcsolója ad lehetőséget
Benzinmotor, tízfokozatú automata
Manapság megszokott elemekből épül fel a 2,3 literes, kettős megfúvású turbófeltöltővel táplált, közvetlen befecskendezésű, négyhengeres, hengerenként négyszelepes benzinmotor is. Eltűnődik az ember, mennyire hagyták ezek maguk mögött a kőkorszakot, ha a sajtóinformációban megemlítésre méltónak tartják, hogy a tartósság érdekében kovácsolt acélból készítik a főtengelyt és a hajtókarokat, illetve lánccal hajtják a vezérművet. Thai-Tang mindenesetre azt állítja, hogy: „A Ranger bevált EcoBoost motorjának nyomatéka egy szinten áll a V6-osokéval, hatékonysága viszont egy négyhengeresé. Ha a tízfokozatú váltóval párosítják, a szegmens legsokoldalúbb, legerőteljesebb és leghatékonyabb hajtáslánca az eredmény.”
Forgókapcsoló állít be a talajnak megfelelő menetmódot
Menetmód négyféle talajhoz
Mint megtudjuk, a munkaautót keresők mellett a Ranger azoknak az új generációs autósoknak készült, akik terepezni járnak egy kis kikapcsolódásért. Hogy mennyire örül ennek a „terep”, azaz a természet, azt most hagyjuk, nézzük inkább a nehézségek leküzdésére szolgáló műszaki megoldásokat. A már említett FX4 Off-Road csomaghoz tartozó innovatív Terrain Management System™ az F-150 Raptoréhoz hasonló, négyféle menetmód – normál; gyep, murva és hó; sár és keréknyom; illetve homok – közül tesz lehetővé választást. Ennek megfelelően állítja be a gázreakciót, a sebességfokozat-választást, és a Ford teljesen új Trail Control™ kipörgésgátlóját. Ez utóbbi hasonlít az országúti sebességtartó automatikához, de nehéz terepen lassú haladásra tervezték és annyival felülmúlja azt, hogy kerekenként külön adagolja a hajtónyomatékot és a fékhatást. Így a járművezetőnek csak a kormányzásra kell összpontosítania. Mind a két-, mind az összkerékhajtású modellekhez rendelhető elektromos működtetésű hátsó differenciálzár (standard az FX2 és FX4 változaton). A szokásos 4×2 gyors, 4×4 gyors és 4×4 lassú hajtási módot a váltókar melletti forgókapcsolóval lehet kiválasztani.
A vadnyugaton érzi igazán elemében magát az egyelőre csak az amerikai piacra szánt új Ranger
Asszisztensrendszerek
Itt Európában semmi különöset nem látunk abban, ami odaát még dicsekvésre méltó innovációnak számít, például hogy egy új autótípusban, amely azért várhatóan közúton teljesíti majd mérföldjeinek túlnyomó többségét, van automatikus vészfékrendszer, sávtartó asszisztens, sávelhagyásra figyelmeztetés, tolatássegítő, holttér-figyelő, gyalogosérzékelő és adaptív sebességszabályozó. Ugyanígy természetesnek számít a LED-es fényszóró és hátsó lámpa is. Ugyanakkor kissé szűkmarkúságnak érezzük, hogy felárat kérnek olyan olcsó apróságokért, mint az ajtónyitáskor felgyulladó kiszállófény vagy a plató megvilágítása. Az viszont jó, hogy a szintén opcióként rendelhető Smart Trailer Tow aljzat figyelmezteti a vezetőt, ha nincs minden rendben az utánfutó lámpáinál.
Összességében a Ford Ranger körülbelül annyira innovatív, egyéni és izgalmas, mint egy farmernadrág. Viszont épp ezért felelhet meg annak, aki szereti előre tudni, hogy mit kap majd a pénzéért.