Amíg jó eséllyel felismerjük, ha valaki náthás, addig egyáltalán nem biztos, hogy a mentális problémákkal küzdő embereket is be tudjuk azonosítani. Pedig ezek a betegségek, mint például a szorongás vagy a depresszió, sokkal súlyosabb következményekkel járhatnak egy egyszerű náthánál, főleg, ha olyan felelősségteljes munkakörben dolgozó személyeket érint, mint a tehergépkocsi-vezetők.
Angliában a Mercedes-Benz kishaszonjárműves üzletágának támogatásával elvégeztek egy kutatást, amely kifejezetten a kishaszonjárművek és furgonok vezetőit célozta. A kétezer főre kiterjedő kérdőíves kutatás eredményének elemzése meghökkentő adatokat hozott. A járművezetők egyötöde jellemezte úgy mentális állapotát, hogy az nem kielégítő, míg az így válaszolók háromnegyede jelölte meg a munkát kiváltó okként. A vizsgálat még ennél is mélyebbre ásott, így kiderült, hogy a nem megfelelő mentális állapotban levő sofőrök esetében az egyre szigorúbb határidők (52 százalék) és a növekvő munkaterhelés (50 százalék) járulnak hozzá legnagyobb mértékben a mentális állapot romlásához, illetve 17 százalékuk a forgalmi dugókat jelölte meg. A helyzetet tovább súlyosbítja, hogy a gépkocsivezetők mindössze egyharmada beszél problémáiról főnőkének, és minden tizedik egyáltalán senkinek nem tesz említést ezerkől. Az online vásárlások mennyiségének robbanásszerű növekedésével és ezzel párhuzamosan az egy-két napon belüli szállítási igények fokozódásával egyértelművé válik, hogy a kisteherautókat vezető sofőrökön nyugvó munkamennyiség és nyomás is emelkedik, amit tetéz az, hogy a nap nagy részében elszigetelten, egyedül dolgoznak.
Az adatok egyértelműen mutatják, hogy a helyzet nem maradhat így, mindenképpen kezelni kell. Angliában a megoldás lehetőségét két irányban látják. Egyrészt a munkáltatók felelőssége, hogy olyan munkahelyi légkört teremtsenek, amely nyitott a problémák megbeszélésére. A másik oldal a társadalmon nyugszik egy olyan kultúra létrehozásával, amiben bárki nyugodtan segítséget kérhet abban a tudatban, hogy támogató háttérre talál. Remélhetőleg az ilyen ideális légkör inkább előbb alakul ki – és nem utóbb.
Egyre nagyobb munkateher nehezedik a városi áruterítésben dolgozó sofőrökre, akiket a szállítási határidők szorossága is nyomaszt