Tavaly ünnepelte fennállásának ötvenedik évfordulóját a DAF belgiumi fülke- és tengelygyára, amelyet az évek folyamán rendszeresen bővítettek, illetve korszerűsítettek, valamint jelenleg is építenek egy új fülkefényező üzemrészt.
Hirdetés:

Európában a második világháború utáni újjáépítést követően gyors gazdasági fellendülés vette kezdetét, ami a tehergépjármű-ipart is felpezsdítette. A DAF tehergépkocsik iránti növekvő kereslet kielégítésére az 1960-as évek közepén már elengedhetetlenné vált a gyártási kapacitás bővítése. A gyártó eindhoveni központjának területén elegendő hely állt rendelkezésre ehhez, ám munkaerőből hiány volt a környéken. Ezért a DAF figyelme a belgiumi Kempen régió felé fordult, ahol a bányák és a helyi gyémántcsiszoló üzemek bezárása miatt jelentős mértékű munkaerő szabadult fel.
A vállalat végül egy 90 millió belga frankos beruházás keretében megvásárolt egy 40 ezer négyzetméteres földterületet Westerlónál, közvetlenül az A13 autópálya mellett. Az adás-vételi szerződést 1964-ben, karácsony előtt egy nappal írták alá, majd szinte azonnal meg is kezdték a 12 ezer négyzetméteres gyárcsarnok építését.

 -

A DAF belgiumi gyára napjainkban

 

Gyors felfutás
A gyár 1966 tavaszára készült el, és az első négy fülke május 5-én hagyta el a gyártósort. A termelés gyorsan felfutott, így július 5-én már az ezredik fülkét szállították le Westerlóból Eindhovenbe. Majd augusztus 26-án a DAF Vlaanderen büszkén jelentette, hogy már „bármilyen típusú fülke” gyártására képes. Ekkor már az új fényezőüzem is teljes kapacitással termelt. Miután december 1-jén két hatalmas Müller présgépet áttelepítettek Eindhovenből ide, a létesítmény teljes mértékben „önfenntartóvá” vált. Az üzem gyorsan kinőtte magát, így a DAF 1967 elején úgy határozott, hogy kibővíti a gyárat, előkészülve ezzel a teljesen új generációjú, billenőfülkés tehergépkocsik 1968-ra tervezett bevezetésére. 

 -

Az első fülkék 1966. május 5-én hagyták el a gyártósort a belgiumi üzemben

 

Elkezdődik a tengelygyártás
A Westerlóban előállított fülkék kiváló minősége alapján a DAF 1971-ben a tengelygyártást is áthelyezte Eindhovenből a belgiumi gyárba. Ehhez egy új, 13 ezer négyzetméteres üzemrésszel bővítette a létesítményt, így az autópályára néző homlokzat hossza 380 méterre nőtt, lenyűgöző látványt nyújtva. A dolgozók száma ekkor már megközelítette az ezret.
A következő nagyszabású beruházást 1985-ben hajtottak végre a DAF Vlaanderen gyárában, amelynek eredményeként működésbe állt egy vadonatúj, Európában a legkörnyezetbarátabbnak számító fülkefényező üzemrész.
Nem sokkal később a tengelygyártó részleget is jelentősen felújították, hogy a tengelyek a legmagasabb minőségi színvonalon készülhessenek. Mivel a DAF hagyományosan házon belül fejleszti és gyártja a tengelyeket, ezek pontosan az adott járműtípushoz igazodnak a maximális hatékonyság érdekében.

 -

A tengelygyártást 1971-ben helyezték át Eindhovenből Westerlóba, azóta több mint kétmillió tengely készült itt

 

Felkészülés az Euro 6-ra
A fejlesztési beruházások az új évezredben is folytatódtak, amelyek középpontjában a 2013-ban bevezetett új generációs, Euro 6-os járművek gyártására való felkészülés állt. Ennek során nagy mértékben robotizálták a fülkevázak gyártását, ami tovább javította a termékek minőségét, illetve a dolgozók munkakörülményeit. Hasonló okokból a Super Space Cab fülkék gyártási részlegét is teljesen felújították.
A DAF Vlaanderen az ügyfelek megrendelései alapján a just-in-time elv szerint, sorrendben gyártja a tengelyeket és a fülkéket, vagyis ezeket pontosan a megfelelő időpontban és a megfelelő sorrendben szállítja le a DAF eindhoveni összeszerelő üzemének, illetve a nagy-britanniai Leyland Trucks gyárnak.

 -

Az Euro 6-os termékcsalád bevezetése kapcsán nagy mértékben robotizálták a fülkevázak gyártását

 

Egyre többet
A fontosabb mérföldkövek között említést érdemel továbbá, hogy a DAF Vlaanderen 2011-ben leszállította a kétmilliomodik tengelyét, 2014-ben pedig az egymilliomodik fülkéjét. A ma már több mint 2200 dolgozót foglalkoztató gyár naponta 200 fülkét és 450 tengelyt állít elő a népszerű DAF CF és XF tehergépkocsikhoz.
Összességében az elmúlt 15 év során a DAF Trucks mintegy 600 millió eurónyi beruházást hajtott végre a Westerlói tengely- és fülkegyárában, főként az Euro 6-os termékcsalád bevezetése kapcsán. Azonban a fejlesztés üteme nem hagyott alább azóta sem, ugyanis megkezdték egy vadonatúj fülkefényező üzem felépítését. Ez a maga nemében Európa legkorszerűbb termelőegysége lesz, amely 50 százalékkal növeli a fülkegyár termelési kapacitását, így fontos szerepet játszik majd a DAF további növekedésében. Természetesen továbbra is minőség jegyében!

 -

A legváltozatosabb fülkefajták ma már just-in-time elv szerint, a megfelelő sorrendben készülnek