Cikksorozatunk előző részében az autóbuszok iránt érdeklődőknek kedveskedtünk, most pedig a pótkocsik, illetve felépítmények újdonságait mutatjuk be.
Aprónak tűnő, mégis fontos újdonságokat mutatott be a Chereau az IAA-n. A CityLight elnevezésű felső LED-es lámparendszer a 2017-es Pótkocsi-innovációs Díj (Trailer Innovation Award) kiosztásán harmadik helyezést ért el a részegység kategóriában. Ennek funkciói között a futófényes irányjelző, az oldalsó helyzetjelző, a féklámpa, a rakodás idején alkalmazható villogófény és a rakodási területet megvilágító munkalámpa is megtalálható. Emellett a Chereu már kívül-belül csak LED-es világítóberendezéseket használ. A CityLight tökéletesen illeszkedik az új CityTrailer félpótkocsikra, amelyek egy-, két- és háromtengelyes kivitelben is készülnek. Ezek egyébként már a SmartOpen-C hátfalat kapják, amely kevesebb mint tíz másodperc alatt kinyitja, illetve bezárja a hűtős felépítményeket a hűtési lánc védelme érdekében. Ugyanezt a célt szolgálja az AirShutter-C légfüggöny is. Az új Easy-C pedig automatikusan reteszeli az elválasztó falat, így elkerülhető, hogy a reteszelés elfelejtése esetén hirtelen fékezéskor a válaszfal a homlokfalnak csapódjon. A Chereau egyébként 2015-ben 3371 jármű értékesítésével 171 millió eurós forgalmat ért el, és körülbelül 900 főt alkalmazott.
Innovációs díjat nyertek a Chereau CityLight elnevezésű felső LED-es lámpái
„Az ötletek visznek bennünket előre” – ezzel a mottóval jelent meg az IAA-n a fennállásának 25. évfordulóját ünneplő Fliegl, és bizony ötletekből, azaz újításokból nem is volt hiány a gyártó standján. Már önmagában az is igen különc és figyelemfelkeltő húzás volt, hogy az összes kiállított pótkocsin zöldre festették a gumiabroncsokat. A felkeltett figyelem középpontjába pedig a Twin kéttengelyes félpótkocsikat állították, egy RoadRunner Twin és egy MegaRunner Twin modellt. Ezekkel a legtöbb fuvarfeladat problémamentesen megoldható, ugyanakkor Németországban kilométerenként 1,8 centtel kisebb útdíjat és száz kilométerenként akár 2,4 literrel kisebb tüzelőanyag-fogyasztást eredményeznek. A két tengely együttes teherbírása húsz tonna. A Fliegl további újdonsága a HeavyBlocker hátsó ütköző és a Heavy oldalsó raklapütköző, amely 20–25 milliméter magasan húzódik, 200 milliméterenként lekötözési lehetőséggel. A kiállított SDS 390 Standard Greenlight háromtengelyes, platós tekercsszállító félpótkocsin pedig a tekercsvályú újfajta lefedése mutatkozott be, amely immár két keskenyebb elemből áll, így jobban igazítható a lefedés a tekercshez. A GreenLine billencs félpótkocsik kúpos kialakítású teknője csökkenti a légellenállást, továbbá az aerodinamikai csomaghoz légterelő lemezek és ívelt hátfal tartozik. A DHKA 390 típusú háromtengelyes billencs félpótkocsi pedig csak 4,4 tonna saját tömegű. Az új DTS 300 Greenlight mélyágyas pótkocsi esetében nagy szilárdságú acél felhasználásával és az alváz módosításával csökkentették a saját tömeget, így hasznos teherbírása 24,5 tonna. Az IAA-n tartotta világpremierjét a V-Stream cserefelépítményes pótkocsi, amely V alakban futó hossztartói révén fél tonnával könnyebb elődjénél, saját tömege körülbelül két tonna.
A Fliegl MegaRunner Twin három- helyett csak kéttengelyes, így az útdíjfizetés, illetve a tüzelőanyag-fogyasztás szempontjából is jelentős megtakarítást eredményez
Több mint 2100 négyzetméteres standján nem kevesebb mint tíz pótkocsit állított ki a Kögel, amelyek jó néhány újdonságot, illetve továbbfejlesztést tartogattak az érdeklődőknek. Mindenekelőtt a vadonatúj generációjú Kögel Light plus függönyponyvás félpótkocsit, amely elődjénél, a Kögel Light modellnél 335 kilogrammal nagyobb hasznos teherbírást kínál az opcionálisan 4775, szériában 5145 kilogramm saját tömege révén. Ez nagyban köszönhető a nagyszilárdságú acél használatának, míg a homlokfal, a rakoncák és a tető vázkerete alumíniumból készül. Továbbá az alváz nyakrészének magasságát 60 milliméterrel 120 milliméterre csökkentették, ezáltal nagyobb a raktér belmagassága, és áttervezték a külső vázprofilt. A 13 pár rakományrögzítő gyűrűt pedig mostantól kis horgokkal látják el, hogy könnyebb legyen megfogni, használni ezeket. Az alapkivitelű padlón legfeljebb 5460 kilogramm tengelyterhelésű targoncák közlekedhetnek, de extraként 7200 kilogramm teherbírású változat is kérhető. A jármű a DIN EN 12642 Code XL rakományrögzítési szabványnak és az italszállítási előírásoknak is megfelel. A gyártó másik jelentős újdonsága a saját márkájú pótkocsitengely, a KTA. Ennek figyelemre méltó megoldása a két-két U alakú csavarszár, amely masszívan összekapcsolja a tengelytestet a lengőkarokkal. Az egész szerkezetet végeselem-módszerrel optimalizálták, míg a rugóacélból készült lengőkarok alkalmazása egyedülálló megoldás az iparágban. Ezek a puha gumiágyazásokkal együtt lényegesen javítják a pótkocsik menettulajdonságait. A tengelytest egyetlen darabból, hegesztések nélkül készül, így nagyobb védelmet nyújt a törések ellen, illetve feszültségmentesen továbbítja az erőket. Ráadásul a KTA karbantartásigénye is csekély, valamint könnyen szervizelhető, ezáltal hozzájárul az életciklusra vetített költségek csökkentéséhez. Az alkatrész-ellátást pedig teljes mértékben a Kögel hálózata biztosítja. Szintén nagy figyelmet kaptak az európai utakon különleges engedéllyel már tíz éve közlekedő, 1,3 méterrel meghosszabbított Euro Trailer félpótkocsik is, amelyek akár tíz százalékkal is csökkenthetik a szén-dioxid-kibocsátást. A 14,9 méteres járművek raktere tíz köbméterrel nagyobb, ami dupla rakszint esetén nyolc palettával többet jelent. A Kögel a cserefelépítményes pótkocsik kínálatát is kibővítette, méghozzá egy középre helyezett tandemtengelyes kivitellel. A húszlábas konténerek szállítására alkalmas jármű saját tömege 2950 kilogramm, vonórúdja pedig egyszerű átcsavarozással könnyedén hozzáigazítható egy másik tehergépkocsi vonófejéhez. Ezenkívül továbbfejlesztették a Cool – PurFerro hűtős félpótkocsit, amely több új opciós felszerelést kínál: felemelhető első és harmadik tengely, kényszerkormányzott tengely, akár 15 tonna nyeregterhelés, spanyol pótkeréktartó, központi létra és megerősített görgős ütközésvédelem. Az új hűtődoboz hegesztett alumíniumpadlója javítja a higiéniát és megkönnyíti a raktér tisztán tartását. Az oldalfalak, a tető és a padló jelentősen jobb hőátbocsátási együtthatójú anyaga pedig csökkenti az üzemeltetési költségeket. Továbbá bemutatkozott a Cargo Coil Rail tekercsszállító pótkocsi állítható tetőmagasságú FlexiUse felépítménnyel és RoRo felszereltséggel. A FlexiUse felépítmény minősítése révén a jármű dupla sínpárból álló vonalakon is szállítható vasúton. A Mega Trailer is tartogat újdonságokat, a hátuljára immár targonca is felerősíthető, és ezzel együtt a homlokfal ellensúllyal látható el. Mindemellett a Tipper Trailer billencs félpótkocsik teljes hőszigeteléssel is rendelkezésre állnak aszfaltszállításhoz. A járművet négy hőmérséklet-érzékelővel, illetve egy kijelzővel is felszerelik. A Kögel is kapott 2017-es Pótkocsi-innovációs Díjat (Trailer Innovation Award), a biztonság kategóriában harmadik helyezést ért el a többkamrás hátsó lámpájával és a hátsó holtteret figyelő megoldással ellátott rendszámtáblatartójával.
A Kögel a cserefelépítményes pótkocsik kínálatát is kibővítette, méghozzá egy középre helyezett tandemtengelyes kivitellel
Számos kisebb-nagyobb újdonsággal érkezett a Krone a hannoveri IAA kiállításra. A gyártó szinte mindegyik termékcsaládját továbbfejlesztette, illetve új megoldásokkal látta el, a még hatékonyabb, biztonságosabb, környezetkímélőbb, illetve az adott alkalmazás követelményeinek még jobban megfelelő üzemelés érdekében. Mindezeket az újításokat egy külön cikkben részletesen is bemutatjuk. A szabadtéri területen nagy érdeklődést váltott ki a Paper Liner Ultra modell, azaz a csökkentett saját tömegű papírszállító függönyponyvás félpótkocsi, többek között a csupán 5,9 tonna saját tömege, az acélszalagokkal megerősített Krone Safe Curtain biztonsági ponyvája és az új, hevederhálóból álló Multi Grid rakományrögzítő rendszere révén. Szintén kiemelt helyet foglalt el az új Box Liner konténerszállító alvázas félpótkocsi, amelynek főbb jellemzői a 4,7 tonna saját tömeg, a változtatható terheléseloszlás és a logikus kezelhetőség. A Krone Cool Liner hűtődobozos félpótkocsi pedig a 2017-es Pótkocsi-innovációs Díj (Trailer Innovation Award) második helyezését nyerte el a biztonság kategóriában az új UV-C fertőtlenítő rendszerével, amely menet közben egy UV-C lámpa segítségével elpusztítja a mikroorganizmusok nagy részét a raktérben keringtetett levegőben. A beltéri standon pedig egy Krone Profi Liner függönyponyvás félpótkocsi állt a középpontban, amely egyszerre több újdonságot is bemutatott a legkülönfélébb rakományrögzítési megoldásoktól az új, elektromotorral működtetett Ice Protect Easy tetőjegesedést megelőző rendszeren át a fejlett hálózatba kapcsolhatósági megoldásokig. A raktér aktuális kihasználtságát figyelő Smart Scan rendszerével pedig a Krone nyerte el a 2017-es Pótkocsi-innovációs Díj (Trailer Innovation Award) első helyezését az okospótkocsi kategóriában.
A Krone Box Liner konténerszállító alvázas félpótkocsi csak 4,7 tonnát nyom
Közel 800 négyzetméteres standján hat újdonságot vonultatott fel a hűtős felépítményekre, illetve pótkocsikra szakosodott Lamberet, amely 2015-ben közel hatezer haszonjárművet értékesített és Európa harmadik legnagyobb gyártójának számít a hűtős szegmensben. Az SR2 típus a „Zero Petroleum”, azaz „kőolajmentes” szerelvény részeként a 2017-es Pótkocsi-innovációs Díj (Trailer Innovation Award) kiosztásán harmadik helyezést ért el a koncepció kategóriában. A szerelvényt gázüzemű vontató húzza, az SR2 X-City 27 Distri+ félpótkocsi pedig elektromos hajtású Vector 1950 Mt hűtőaggregátot visel. Ehhez a vontatóra épített Carrier Eco-Drive generátor termeli az áramot. Az SR2 másik újdonsága az X-City 33 Pharmasafe+ tanúsítvánnyal ellátott változat volt. Az X-City 33 további különlegessége a két kormányzott tengely, amelyek akár 12 százalékkal is csökkenthetik a vontató energiafogyasztását, illetve négyszeresére növelhetik az abroncsok élettartamát. Az SR2 Supercity 33 Distri+ pedig egy elektrohidraulikusan kormányzott tengelyt párosít egy felemelhető tengellyel, így rendkívül jó manőverezhetőségével belvárosi elosztásra is alkalmas, kiváltva több kisebb járművet. Míg az SR2 RAIL>ROAD vasúti szállításra is alkalmas modell új kivitele az alváz lapos nyakrészének köszönhetően immár 2,70 méter belmagasságot biztosít. Az ezen a járművön bemutatott Smart&Safe Frigomatics csomag pedig a világon elsőként teszi lehetővé a félpótkocsik teljes mértékű hálózatba kapcsolhatóságát és automatikus üzemelését. A Frigomatics telematikai rendszeren és Wabco Optilink alkalmazáson keresztül a pótkocsi összes funkciója távolról is ellenőrizhető, illetve vezérelhető. Ezzel a megoldással a Lamberet második helyezést ért el a 2017-es Pótkocsi-innovációs Díj (Trailer Innovation Award) kiosztásán az okospótkocsi kategóriában. Ezenkívül a kishaszonjárművekhez kínált New Frigoline hűtős felépítmények is új változatokkal bővültek, mint például a Sprinterhez való New Frigoline Pro City. Sőt, a standokon több kishaszonjármű hűtős kivitelét is a Lamberet készítette, mint például az új Peugeot Expert típusét. Továbbá új LED-es lámpákat is bemutatott a francia gyártó kishaszonjárművekhez és pótkocsikhoz egyaránt.
A Lamberet SR2 RAIL>ROAD vasúti szállításra is alkalmas modell új kivitele az alváz lapos nyakrészének köszönhetően immár 2,70 méter belmagasságot biztosít
Öt pótkocsit helyezett el standján a Langendorf. Az egyiklegkülönlegesebb az SB típus volt, amely az üvegszállító félpótkocsikhoz hasonló felépítéssel több mint kilenc méter hosszú és akár 3,7 méter magas betonelemek szállítására is alkalmas, míg saját tömege kevesebb mint 9,5 tonna. A közel három méter hosszú nyakrészében pedig jól elhelyezhetők a különféle tartozékok, szerszámok és egyebek. A jármű független kerékfelfüggesztései hidraulikusan szintezhetők 430 milliméter tartományban. Sőt, a hátfalajtó is hidraulikusan zárható. Ugyanilyen felépítésű a Flexliner típus is, azonban ez egy duplaszintes félpótkocsi, így normál szerelvényhossz mellett akár 55 Euro-raklapot vagy 87 görgős konténert is szállíthat, szintenként 1820 milliméter belmagassággal. Ez harminc százalékkal költséghatékonyabb fuvarozást jelent. Az IAA-n kiállított példány ráadásul hűtőaggregátot is kapott. A 11,5 tonna saját tömegű félpótkocsi raktere a felső szinten 13,4, az alsón 10,0 méter hosszú. Ezenkívül egy 25 köbméteres alumíniumteknővel ellátott billencs félpótkocsit is bemutatott a gyártó, amelynek saját tömege 5,1 tonna. Az SKA 24-7.5 típus oldalfalai négy milliméter vastagok, a hátfal pedig immár 25 fokos szögben döntött kivitelben is rendelhető. Újdonságként jelent meg a Langendorf palettáján az SKA-HS 24-7.5 billencs félpótkocsi, amely acélalvázzal és félköríves alumíniumteknővel készül. A 24 köbméteres modell saját tömege 5,1 tonna, a homlokfal hat, az oldalfalak hét, míg a padló tíz milliméter vastag. A szintén új SKS-HS 24-7.5 ISOXX modell pedig hőszigetelt, 24 köbméteres, félköríves acélplatóval kisebb mint 6,3 tonna saját tömeget nyújt. Oldalfalai négy, míg a padlója öt milliméter vastag.
A Langendorf SB típus az üvegszállító félpótkocsikhoz hasonló felépítésével több mint kilenc méter hosszú és akár 3,7 méter magas betonelemek szállítására is alkalmas
Összesen 35 terméket, illetve szállítási megoldást mutatott be a Meiller egyrészt a saját standján, másrészt a tehergépkocsi-gyártó partnereinél. A billenőfelépítmény feltalálója az elmúlt években teljes termékkínálatát megújította a még nagyobb hatékonyság jegyében, ami könnyebb billenőteknőket, alacsonyabb felépítményeket, erősebb hidraulikus rendszereket, valamint még nagyobb megbízhatóságot jelent. A moduláris termékpaletta pedig egyszerűbb és gyorsabb gyártást biztosít. A gyártó újdonságként mutatta be az IAA-n az RL 18 típusú egykaros, görgős konténeremelő felépítményt, amely 18 tonna emelőkapacitása mellett elődjénél nagyobb hasznos teherbírást és kimagaslóan gyors működést nyújt. Ez is felszerelhető az i.s.a.r. vezérlőrendszerrel, amelynek segítségével harminc méteres körzetből egy gombnyomással irányítható a felépítmény. Szintén nagy érdeklődés övezte a P430 típusú hátrabillenő felépítményt, amely 300 kilogrammal könnyebb elődjénél, miközben a 17 köbméteres puttony hasznos teherbírása akár harminc tonna is lehet. A karcsúbb segédváz révén pedig 125 milliméterrel alacsonyabb a felépítmény. Igazi óriásnak számított a kiállításon a H550 hátrabillenő felépítmény, amellyel 25 köbméter árut is lehet szállítani ötven tonna terhelhetőség mellett. Ezt egy öttengelyes fülke-alvázra építve állították ki az IAA-n. Robusztusságát jól mutatja, hogy padlója 12, míg oldalfalai 8 milliméter vastagok. Az új MHPS 44/3 billencs félpótkocsi könnyebb elődjénél, így már 5,2 tonna saját tömeggel is rendelkezésre áll, igen nagy hasznos teherbírást nyújtva. Alváza és 22 köbméteres teknője is acélból készül, tömege mégis az alumíniumból gyártott típusokéval vetekszik, hiszen az oldalfalak három, a padló pedig négy milliméter vastag. A hidraulikus rendszere is a legkönnyebb a piacon. Továbbá a teknő új formája csökkenti a tömegközéppont magasságát, ami javítja a menetstabilitást.
A Meiller P430 típusú hátrabillenő felépítmény 300 kilogrammal könnyebb elődjénél, miközben a 17 köbméteres puttony hasznos teherbírása akár harminc tonna is lehet
Több újdonságot is elvitt Hannoverbe a Nooteboom, amelyek közül a Manoovr MPL mélyágyas, széthúzható tréler jelentette a legnagyobb szenzációt a hátsó részében kialakított vályú révén. Itt ugyanis jól elhelyezhető például kotrógépek kanala. A 2740 milliméter széles járművek esetén a vályú 800, míg a 2890 milliméteres trélereknél 950 milliméter széles. A Manoovr félpótkocsik további előnyei a csupán 780 milliméter padlómagasság, az 500 milliméter hosszú rugóút és a 60 fokos bekormányzási szög. A gyártó ezzel második helyezést ért el a 2017-es Pótkocsi-innovációs Díj (Trailer Innovation Award) odaítélésén az alváz kategóriában. A holland vállalat másik különleges újdonsága pedig az, hogy az iparágban elsőként alkalmaz bambuszkompozitból készülő padlót. A hagyományos keményfa alapanyag ugyanis egyre drágább, ezért új alternatívák után kellett nézni. A Nooteboomnál elvárás volt, hogy az új anyag legalább olyan jól megfeleljen, mint az eddig alkalmazott, és a bambuszkompozit rendkívül jó tulajdonságokat mutatott a kétéves üzemeltetői teszt során. Ráadásul könnyebb is, méghozzá köbméterenként 100–300 kilogrammal, nedvesen pedig négy-öt helyett csak egy százalékkal tágul, sőt, a tapadási együtthatója is jobb.
Iparági újdonság a Nooteboom bambuszkompozitból készülő padlója
Tavaly nyáron az előzetes sajtókonferencia alapján már testközelből is megismerkedtünk a Schmitz Cargobull IAA-n kiállított újdonságaival, amelyeket magazinunk szeptemberi lapszámában már részletesen bemutattunk. A hannoveri sajtótájékoztatón mindemellett már azt is megtudhattuk, hogy az elefántos gyártó a 2015/16-os pénzügyi évben 14 százalékkal több járművet értékesített, mint a megelőző esztendőben, azaz ötvenezer darabot, és ezzel 28 százalékos részesedést ért el az európai piacon. A dobozos és a függönyponyvás pótkocsik kiszállítási darabszáma egyaránt 22 százalékkal gyarapodott. Ezzel együtt a cég forgalma 12 százalékkal növekedett, vagyis megközelítette az 1,8 milliárd eurót. „Mindez azt mutatja, hogy a moduláris GENIOS pótkocsi-generáció kiváló fogadtatásra talált a piacon, a Schmitz Cargobull saját hűtőaggregátja és telematikai rendszere szintén új mércét állított fel az iparágban, valamint teljes körű szolgáltatásaink is jelentősen hozzájárulnak ügyfeleink nyereségességének javításához” – mondta Andreas Schmitz, aki 2016. április 1-jén vette át az igazgatótanács elnöki tisztségét. Ezenkívül egy második helyezést is bezsebelt a Schmitz Cargobull a 2017-es Pótkocsi-innovációs Díjak (Trailer Innovation Award) kiosztásán a felépítmény kategóriában, mégpedig az aszfaltszállításhoz használt félköríves acélteknős billencsek újszerű, gumi alapú anyagból készülő hőszigeteléséért. A standon az új S.KO COOL COMPLETE hűtős félpótkocsi látványosan demonstrálta, hogy az új, 0,33 W/m2K hőátbocsátási tényezőjű paneleknek köszönhetően akár 15 százalékkal is csökkenhet az energiafogyasztás. Mellette az S.CS MEGA Convertible azt mutatta be, hogy a használtkori értékesítés megkönnyítésére milyen egyszerű ezt a mega kivitelű modellt normál UNIVERSAL ponyvássá visszaalakítani. Továbbá az S.CS függönyponyvás járművekhez kínált EXECUTIVE csomaggal is megismerkedhettek a látogatók, amely teljes körű szolgáltatásokkal teszi még hatékonyabbá az üzemeltetést. Ám sok érdeklődőt vonzott az új hőszigeteléssel, valamint a sokoldalú S.KI Control okostelefonos alkalmazás működtetéséhez szükséges biztonsági kamerákkal és érzékelőkkel felszerelt S.KI billencs félpótkocsi is.
A Schmitz Cargobull S.CS MEGA Convertible félpótkocsik egyszerűen visszaalakíthatók normál UNIVERSAL ponyvássá
Immár a Schwarzmüller pótkocsik kétharmadát az ügyfelek egyedi igényeire szabott kialakításban értékesítik. Ennek kihangsúlyozását tartotta szem előtt az osztrák gyártó. Jó példa erre az IAA-n kiállított, új generációjú, négy méterrel széthúzható mélyágyas tréler, amely hattyúnyakas alvázának köszönhetően 900 milliméternél is alacsonyabb rakfelületet kínál. Szintén újdonság a hőszigeteléssel ellátott, teljesen alumínium billencs félpótkocsi, amelynek saját tömege akár 4,4 tonna is lehet. Ezek mellett egy három az egyben félpótkocsi is állt, ugyanis az ULTRALIGHT modell raklapos árun kívül acél- és papírtekercseket is szállíthat a padlójában kialakított vályúnak köszönhetően. Ezen a pótkocsin mutatkozott be a Quick-Slider rendszer új változata is, amely révén kevesebb mint tíz másodperc alatt kinyitható, illetve becsukható a ponyva. A mozgópadlós modell pedig már oldalfalas kivitelben is elérhető, így ömlesztett és raklapos áru szállítására is alkalmas. Az ötödik jármű szintén egy mozgópadlós félpótkocsi volt a standon, azonban ez teljes mértékben alumíniumból készült, még az alváz is, hogy még jobban megfeleljen az ömlesztett áruk fuvarozásához.
A Schwarzmüller új generációs, négy méterrel széthúzható mélyágyas trélere a hattyúnyakas alvázának köszönhetően 900 milliméternél is alacsonyabb rakfelületű
A nagytérfogatú billencs, illetve a mozgópadlós félpótkocsik belga specialistája, a STAS főként digitális megoldásokat mutatott be újdonságként az IAA-n. Ilyen például a billentés közbeni ütközésre figyelmeztető rendszer, amely segít megelőzni az épületen belül vagy hidak alatt végzett billentéskor előforduló felütközéseket. A berendezés folyamatosan hanghullámokat bocsát ki felfelé, és akadályt észlelve riaszt, majd a gépkocsivezető a járműben elhelyezett, digitális kijelzős vezérlőegységen keresztül oldhatja meg a helyzetet. Egy másik új rendszer a mozgópadlós félpótkocsik esetében akkor riasztja a gépkocsivezetőt, ha a hátfalajtók kinyitása nélkül indítaná el a kirakodást. Míg egy további berendezés a nem megfelelően bezárt platófedő ponyvára figyelmezteti a jármű vezetőjét. Ezekért a megoldásaiért a STAS harmadik díjat kapott a 2017-es Pótkocsi-innovációs Díj (Trailer Innovation Award) kiosztásán az okospótkocsi kategóriában.
Új digitális megoldásaiért innovációs díjat nyert a STAS az okospótkocsi kategóriában
Húszéves jubileumát ünnepelve vett részt a lengyel Wielton az IAA-n, ahol egy új függönyponyvás félpótkocsit mutatott be. A kataforézises bevonatolással korrózióvédett Master típus új felépítésű alvázat, tetővázat, homlokfalat és hátfalajtókat kapott, különféle tanúsítványokkal rendelkezik adott árufajták szállításához, járműfelügyelő rendszere pedig a pótkocsi üzemelési paramétereit figyeli. A nagytérfogatú fuvarozáshoz alkalmas, függönyponyvás felépítményből és tandemtengelyes pótkocsiból álló, együttesen 123 köbméteres Volume Master összeállítások szintén új homlokfalat és hátfalajtókat, illetve hidraulikusan emelhető tetőt kaptak. További újdonságuk a pneumatikus működtetésű, automatikus összeakasztó rendszer, a finoman működtethető gólyalábak, valamint a már említett járműfelügyelő rendszer. Ezenkívül egy Weight Master billencs félpótkocsival is találkozhattak az érdeklődők az IAA-n. A negyven köbméteres alumíniumplatóval ellátott jármű saját tömege 5430 kilogramm, és önbeálló kormányzású tengely segít csökkenteni az üzemeltetési költségeket.
A Wielton Weight Master billencs félpótkocsi a negyven köbméteres alumíniumplatójával is csak 5430 kilogrammot nyom