Fény nélkül nincs élet – közhely, mégis igaz. Legtöbbünk számára a fény jelenléte, a nappalok-éjszakák ciklikus váltakozása teljesen természetes jelenség. De gondoljunk csak bele, milyen lehet, amikor szélsőséges helyzetben akár hónapokig nem kel fel a Nap. És nem is kell nagyon messzire menni, hogy ilyen helyeket találjunk: elég Európa északi részére, Skandináviába utazni a téli hónapokban. Nem véletlen, hogy a tudósok évek óta folytatnak kutatásokat arra vonatkozólag, hogy a fény, illetve annak hiánya milyen fizikai és mentális hatást gyakorol az emberekre. Többek között fényterápiával kezelik a természetes fény hiánya nyomán kialakult hangulat- és teljesítmény-csökkenést, illetve a motiváció hiányát.
A Daimler AG kutatói szintén körbejárták ezt a témát, ráadásul kifejezetten a tehergépjármű-vezetőkre koncentrálva. Az északi sarkkör mellett fekvő finn város, Rovaniemi közelében a tél folyamán két héten keresztül nyolc tesztsofőrrel folytattak vizsgálatokat, kihasználva a sarkvidéki éjszaka teljes sötétségét. A tesztpilóták egy héten keresztül a jármű hagyományos belső világítása mellett dolgoztak, míg a következő héten vezetés közben, valamint a pihenőidő alatt is a nappali fényhez hasonló viszonyokat biztosító Daylight+ belső világítási rendszert használták. A teszt során a sofőrök eredményeit csak a saját korábbi eredményeikkel hasonlították össze, így a teljesítményváltozás tisztán és egyértelműen mérhető. A méréseket egyrészt különböző orvosi berendezésekkel végezték, másrészt a kéthetes tesztperiódus után interjúkat készítettek a járművezetőkkel. Mindezekhez kielemezték a gépkocsik FleetBoard telematikai rendszeréből nyert üzemelési adatokat is.
A mesterséges fény kellemesebbé teszi a fülkében a hosszú utakat
Az eredmények önmagukért beszélnek: napszaktól függetlenül, az extra fény mellett a tesztalanyok jobban teljesítették a munkájukat. A legmeglepőbb azonban az, hogy a Daylight+, azaz a nagyobb fényerő alkalmazása mellett kevesebb tüzelőanyagot fogyasztottak a járművek. Sőt, a több fény mellett a fülke belsőterét is barátságosabbnak és tágasabbnak találták a járművezetők.
A tesztek eredményeinek részletes kiértékelése még tart, ám kíváncsian várjuk, hogy mindez milyen hatással lesz majd a jövő teherautóinak belső világítására.