Future Lion – ezt a fedőnevet kapta az MAN Truck & Bus új stratégiája, amely jelentős piaci fejlődést irányoz elő a márkának az elkövetkező évekre. Ennek kiindulási pontja persze a termék- és szolgáltatáskínálat fejlesztése.
Hirdetés:

Jövő év január elsejével életbe lép az Euro 6c környezetvédelmi norma, amely ismét munkát adott a fejlesztőknek. Az MAN ennek apropóján átfogóan, kívül-belül kezelésbe vette teherautó-palettáját, a TG-sorozatot.

Láthatóan megújultak
Kívülről inkább csak jelzésértékű a változás a járműveken, könnyen lehet, hogy sokaknak fel sem tűnik majd első ránézésre a különbség. A legkisebb TGL-től a legnagyobb TGX-ig a formai arculat egységességét megőrizve mindegyik típus felső hűtőrácsának krómozott díszlécén fekete háttérbe helyezték az oroszlánt, hogy a nagyobb kontraszt révén még hangsúlyosabb legyen. Ezenkívül a lökhárító felső levegőbeömlő-nyílását a TGS-en egy, a TGX-en két lamellával egészítették ki, utóbbi esetében opcionálisan krómozott kivitelben. Ez nem csupán öncélú dizájnelem, hanem a beáramló levegő megfelelő terelésével a hűtés hatékonyságát is fokozza.
A fülkék belsőterében már nagyobb mozgásteret kaptak a tervezők, így az eredmény is látványosabb. A személyzetet új, bézsből és sötétszürkéből álló színvilág, valamint finomabb tapintású szövetkárpitok fogadják. Ennek egyik legjobb példája a függöny, amely kifelé sötétszürke, befelé bézs színű, így hangulatos környezetet biztosít, ugyanakkor megfelelően elsötétíti a belsőteret a zavartalan pihenéshez. A felső tetőtárolók fedele szintén homokszínű, és a műszerfalon, illetve az ajtókárpitokon is végighúzódik egy széles bézs színű sáv, idézve a prémiumautók belső hangulatát. A műszerfal felső részére pedig háromféle díszítőbetét közül lehet választani: szálcsiszolt alumínium, hálómintájú fekete vagy famintázatú szürke.

 -

Fontos látványelem a felső fekhely alsó részére kerülő nagyméretű oroszlán, amely az ágyat felhajtva kívülről is messziről szembeötlik

Sőt, a kormánykerék dinamikusabb vonalvezetéssel átrajzolt középső burkolatán is immár az oroszlán díszeleg az MAN logó helyett. Szintén újak az ülések, amelyek még jobb megtámasztást nyújtanak és többféle kárpitozással rendelhetők, köztük eredeti alcantarával és bőrrel is.
Kár, hogy ebben az ízléses és elegáns környezetben a kezelőelemek ergonómiájának javításával már nem törődtek. A multifunkciós volán idejétmúlt gombjait nem tervezték át olyan kompakt gombcsoportokká, mint a korszerűbb versenytársaké, amelyeket sokkal kényelmesebb és könnyebb használni. Hasonlóképpen a műszerpanel ősrégi, kicsi, monokróm, pixeles központi kijelzőjét is korszerűsíteni kellett volna, ennél ma már sokkal fejlettebb és igényesebb megoldásokat kínálnak a vetélytársak. Nem is beszélve a padlókonzolra telepített rögzítőfékkarról és váltóvezérlő kapcsolóról, amelyeket a vezető keze ügyébe kéne helyezni a kormányoszlopra, illetve a középkonzolra.

 -

A TGM és a TGS típus belsőterének megjelenése is követi a TGX típusét

Korszerű infotainment
Ellenben az információs és szórakoztató rendszer (MMT) halad a korral. Az MMT Advanced csúcsváltozat immár hétcolosra növelt kijelzővel szolgálja használóját, és digitális rádióadások (DAB+) vételére is alkalmas. Az okostelefonok, táblagépek és laptopok Bluetooth-kapcsolattal társíthatók az MMT berendezésekhez, egyszerre akár két telefon is, amelyek ezt követően a műszerfalról is kezelhetők, így például a sofőrnek nem kell az okostelefonját kivennie a zsebéből vagy a táskájából. Továbbá hangvezérléssel is kezelhetők az MMT készülékek. Az MMT Advanced két SD-kártyanyílást kínál, például egyet a beépített professzionális navigációs rendszer kártyájához, egyet pedig a zenéket tartalmazóhoz. A navigációs rendszer pedig a DAB+ segítségével már valós idejű közlekedési információkat is figyelembe tud venni az útvonaltervezéshez, illetve újratervezéshez. Ezenkívül az MMT Advanced kijelzőjén két kamera képe is megjeleníthető. Sőt, az akusztikusok mindegyik fülkemérethez külön hangrendszert alkottak a tökéletesebb hangzás érdekében.

 -

Immár az MAN D38 640 lóerős csúcsváltozata is elérhető a normál közúti alkalmazásokhoz

Hatékonyabb dízelek
A fejlesztések középpontjában azonban egyértelműen a hajtáslánc állt. A gyártó Euro 6c minősítésű motorjairól általánosságban elmondható, hogy javult a hatékonyságuk, valamint már az EN 15940 szabványnak megfelelő paraffinos tüzelőanyagokkal, például hidrogénezett növényi olajakkal (HVO) is működhetnek.
Kezdjük a zászlóshajóval! Az MAN D38 motor esetében a legfontosabb újdonság, hogy a 640 lóerős csúcsváltozat immár nemcsak a nehézsúlyú (heavy duty) alkalmazásokhoz, hanem a TGX szinte minden modelljéhez, köztük a normál közúti vontatókhoz is elérhető. A másik két változat legnagyobb teljesítménye pedig húsz lóerővel 540, illetve 580 lóerőre gyarapodott. A D38-as erőforrás már 900-as percenkénti fordulatszámon jelentkező csúcsnyomatéka elsősorban a kétlépcsős turbófeltöltésnek köszönhető, amely egy kisebb és egy nagyobb nyomású turbó sorba kapcsolását jelenti. Továbbá a motort harmadik generációs közös nyomócsöves befecskendezéssel látták el, amelynek legnagyobb nyomása eléri a 2500 bart. Az optimalizált gázolajszivattyú, a leválasztható levegősűrítő és az igényvezérelt fordulatszámú hűtőventilátor szintén hozzájárul a hatékonyabb működéshez. Akárcsak az új olajhűtőrendszer, amelynek lényege, hogy a termosztátos szabályzás segítségével hamarabb felmelegszik a motorolaj, kisebb súrlódási veszteséget eredményezve. Ezenkívül a motor dugattyúi alumínium helyett immár acélból készülnek, ezáltal 200 helyett 210 bar lehet a legnagyobb égési nyomás, valamint hosszabb a hajtókar, ami ugyancsak csökkenti a dugattyú és a hengerhüvely közötti súrlódást. Ráadásul a tűzkarikát a hengerhüvelyek felső pereménél helyezték el, ami minimalizálja az olajkoksz lerakódását a dugattyún. Mindezek a módosítások a hatékonyság fokozása mellett növelik a motor élettartamát, az olajcsere-intervallumot pedig kibővíthették 140 ezer kilométerre. Sőt, a D38-as az új, műanyag olajteknője révén az egyik legkönnyebb a kategóriájában.

 -

Az MAN D26 új változatai húsz lóerővel és 200 newtonméterrel erősebbek az eddigieknél, miközben javult a tüzelőanyag-hatékonyságuk

A D26-os motort szintén számos ponton továbbfejlesztették, így elődjénél húsz lóerővel nagyobb teljesítményszinteket és 200 newtonméterrel nagyobb nyomatékszinteket kínál, vagyis a csúcsváltozata immár 500 lóerővel és 2500 newtonméterrel csábít. A D38-ashoz hasonlóan ez is megkapta az acéldugattyúkat és új tűzkarikákat, a termosztátos olajhűtést és az igényvezérelt fordulatszámú hűtőventilátort. Továbbá optimalizálták a turbófeltöltését, amely gyorsabb gázreakciót eredményezett, főként a közepes fordulatszám-tartományban kezdeményezett gyorsítások során. A kipufogógáz-visszavezetést (EGR) pedig úgy alakították át, hogy minden hengernél jobban elkeveredjen a visszavezetett kipufogógáz a töltőlevegővel, tovább mérsékelve a nitrogén-oxidok képződését. Szintén újdonság az igényvezérelt, hidrodinamikus tengelykapcsolóval ellátott hűtőfolyadék-szivattyú. Ezáltal, ha nincs szükség nagy hűtőteljesítményre, nyolcvan százalékkal kisebb terhelést jelent a motornak a szivattyú, ami akár 1,5 kilowattal kisebb teljesítményfelvételt is eredményezhet. Ez már érzékelhetően csökkenti a tüzelőanyag-fogyasztást. Az új generációs D26-ost szériában felszerelik az EVBec dekompressziós motorfékkel is, amely 2400-as motorfordulatszám mellett 325 kilowatt fékteljesítményt nyújt.
A D26-os újításainak többségét a kisebb dízelmotorok is megkapták, így a D20-as a termosztátos olajhűtést, az igényvezérelt hűtőventilátort és hűtőfolyadék-szivattyút, a továbbfejlesztett EGR-rendszert, valamint szériában az EVBec motorféket. A D08-as pedig átdolgozott motorvezérlő szoftvert, új hűtőfolyadékszint- és motorolajszint-érzékelőt, valamint az igényvezérelt hűtőventilátort. Sőt, a 340 lóerős változatnál a töltőlevegő-hűtést is optimalizálták.

 -

Megújultak a TG-sorozat ülései is, amelyek az Isringhausentől, illetve a Grammertől érkeznek

Váltók innen-onnan
Míg a motorokat „csak” továbbfinomították, addig az MAN TipMatic sebességváltók kínálata teljesen megújult. Alapvetően két automatizált sebességváltó áll rendelkezésre, a D20-as, a D38-as és speciálisabb alkalmazások esetén a D26-os motorokhoz a 12 fokozatú ZF TraXon, míg 4×2-es normál közúti nyerges vontatóknál a D26-os motorhoz a Scaniától származó 12+2 fokozatú robotváltó a szabadonfutó retarderrel. Azonban mindkettőhöz az MAN fejlesztette a vezérlőszoftvereket, méghozzá az adott alkalmazási területekre szabva. A FLEET nevű program a hosszú távú fuvarozásban tevékenykedő flották járműveihez ideális, ez menet közben kiiktatja a manuális beavatkozás és a kick-down lehetőségét. A PROFI megengedi ezt a két funkciót, így elsősorban azoknak ajánlott, akik elvégezték az MAN ProfiDrive továbbképzést, és profi módon kezelik a járművet. Terepre az OFFROAD program javasolt, ez a lehető leggyorsabb váltásokat biztosítja a kézi beavatkozás lehetősége mellett, emelkedők előtt pedig letiltható a felváltás. A COLLECT a hulladékgyűjtő tehergépkocsik váltóprogramja, sok elindulásra és megállásra, valamint mellékhajtás-kapcsolásra tervezve. Míg az EMERGENCY a sürgősségi feladatokat ellátó gépkocsikhoz készült, gyors váltásokkal és gyorsításkor speciális visszaváltási stratégiával.
Ezenkívül az MAN TipMatic váltók számos új funkciót is kínálnak. Ilyenek a manőverező mód, a kúszás, a hintáztatás és a SmartShifting, amely mindig az adott menetkörülményekhez igazítja a fokozatváltások gyorsaságát, hogy a kényelem, a hatékonyság és a sebesség optimális egyensúlyát biztosítsa. Az új váltókkal együtt az MAN fejlesztői a GPS-adatok alapján a domborzathoz előrelátóan igazodó EfficientCruise hajtásláncvezérlést is finomították, amely már az EfficientRoll szabadon gurító funkcióval is együttműködik.

 -

Július 20-án, az IAA-előzetes sajtótájékoztató keretében indult el a müncheni MAN Truck Forum épülete elől az MAN TGX EfficientLine 3 Tour 2016 teszt két szerelvénye

EfficientLine 3
Az eddigiekből jól látható, hogy az oroszlános márka számos olyan műszaki újdonságot vezetett be, amelyek javítják az üzemelés hatékonyságát. Ezért az IAA-n bemutatkozik a sikeres EfficientLine modellek harmadik generációja. Fejlődésének igazolására július 20-án útjára indult az MAN TGX EfficientLine 3 Tour 2016, amelynek mintegy négyezer kilométeres európai közúti tesztjén a TGX 18.500 4×2 BLS EfficientLine 3 szerelvény az előzetes számítások alapján több mint öt százalékkal kisebb átlagfogyasztást érhetett el, mint a TGX 18.480 4×2 BLS EfficientLine 2 modell. A TÜV Süd által hitelesített, pontos eredményt az IAA-n teszi majd közzé a gyártó, amely egy további meglepetést is tartogat a hannoveri kiállításra: az MAN TGE kishaszonjárművet. Kíváncsian várjuk!

Digitális megoldások
Legyen szó fuvarozásban használt alkalmazásokról, e-kereskedelemről, önvezető járművekről vagy elektromos közlekedésről, egyre nagyobb adathalmaz digitális begyűjtése, feldolgozása és felhasználása jelenti a logisztikai folyamatok intelligens irányításának alapját. Már ma is rendkívül sokféle digitális adatot dolgoz fel ez az ágazat, a vezetési időktől a vezetési stílusra és a karbantartási igényre vonatkozó üzemelési paramétereken át a raktérrel, illetve a rakománnyal kapcsolatos információkig. Azonban az iparág még mindig nem meríti ki teljes mértékben a lehetőségeket, hiszen például a rendelkezésre álló raktérkapacitás 35 százaléka kihasználatlan. Így az MAN létrehozott egy új vállalati részleget mintegy száz munkatárssal Telematics and Digital Solutions, azaz Telematikai és Digitális Megoldások néven. Ennek célja, hogy új megoldásokkal és szolgáltatásokkal segítse a digitalizációt a fuvarozási ágazatban. Továbbá új koncepciókkal is, mint például a tehergépkocsik konvojozása, amelynek működőképes változatát idén áprilisban mutatta be az MAN a European Truck Platooning Challenge rendezvényen.
Az MAN tehergépkocsik Euro 6c motorválasztéka
Típus:Hengerek száma, elrendezése:Összlökettérfogat (l):Legnagyobb teljesítmény (kW(LE)/1/min):Legnagyobb nyomaték (Nm/1/min):
D084, soros4,6110(150)/2300
132(180)/2300
162(220)/2300
570/1400
700/1400
850/1300–1800
D086, soros6,9184(250)/2200
213(290)/2200
251(340)/2200
1000/1200–1750
1150/1200–1750
1250/1200–1800
D206, soros10,5235(320)/1800
265(360)/1800
1600/930–1400
1800/930–1400
D266, soros12,4309(420)/1800
338(460)/1800
368(500)/1800
2100/930–1350
2300/930–1350
2500/930–1350
D386, soros15,2397(540)/1800
427(580)/1800
471(640)/1800
2700/900–1380
2900/900–1380
3000/900–1400