Tavaly még egyszerű volt a helyzet – az egyetlen magyar csapat, az OXXO Energy Truck Race Team az egyetlen magyar pilótával, Kiss Norberttel vett részt a Kamion Európa-bajnokságban. Ráadásul a mezőny egyik, ha nem a legjobb MAN versenykamionját az egyik, ha nem a legtehetségesebb versenyző vezette, így az OXXO Norbival a magyar pályán is tarolt, a szezon végén pedig bezsebelte a második Európa-bajnoki címet.
Idén változott a leosztás, ugyanis Norbi átigazolt a sereghajtók közül feltörekvő, Mercedes-Benzekkel versenyző német tankpool24 Racing csapathoz. Míg az OXXO leszerződtette az ígéretes újoncnak számító angol Ryan Smith pilótát Major Benedek egykori MAN versenykamionjába, ugyanis ez felel meg az angol bajnokság szabályainak. A magyar szurkolók így két egységért is izgulhattak Mogyoródon.
A rajt utáni első kanyarban mindig nagy a tülekedés, nem ritkák a kicsúszások, ütközések, így sok műanyag elem már ilyenkor leszakad a kamionokról
Jól kezdtek a magyarok
Ryan számára az első edzések a Hungaroring pályájának megismerésével teltek, hiszen most járt itt először. Hamar belejött, így a szombati időmérőn a második legjobb eredménnyel kvalifikálta magát az első futamra. Norbi a tavalyi MAN-jéhez képest műszakilag némileg gyengébb, de folyamatosan javuló Mercedes-Benzzel a negyedik helyről indulhatott. A magyar pilóta hazai pályaismeretét is kamatoztatva hamar utolérte az angolt, ám a Hungaroringen nem könnyű előzni ezekkel a monstrumokkal. Norbi az utolsó körben a verseny vége előtt három kanyarral kihasználta Ryan pillanatnyi kihagyását, így a német Jochen Hahn mögött másodikként futott be a célba, mögötte pedig Ryan Smith ért be harmadikként.
Az utolsó futamon Ryan Smith végig üldözte az élen autózó Gerd Körbert, ám végül mindketten időbüntetést kaptak a repülőrajtnál elkövetett gyorshajtásért
Ki nevet a végén?
A következő futamon a fordított rajtsorrend értelmében Ryan a hatodik, Norbi a hetedik helyről vágott neki a félórás versenynek. Az OXXO pilótáját még a futam elején kiforgatták, így az utolsó helyre esett vissza, ahonnan kiváló versenyzéssel az ötödik helyre tudott felzárkózni. Norbi sem járt szerencsével, ugyanis Frankie Vojtisek végig szándékosan feltartotta a mezőnyt, a kanyarokból nem kigyorsítva azonnal zárta a belső íveket. Az utolsó körben a célegyenesre felvezető kanyarból kifelé sem nyomta a gázt, ezért a szorosan mögötte loholó Norbi kamionja hozzáért az MAN hátuljához, Frankie pedig pillanatok alatt a betonfalnak ütközött. Úgy összetört a fülkéje, hogy számára ez a hungaroringi versenyhétvége befejezését jelentette. Győzött a német hölgy, Stephanie Halm, mögötte végzett a helyzetet kihasználó francia Anthony Janiec, harmadikként pedig Norbi futott be.
A verseny szervezői idén létrehozták a Krasznai János emlékdíjat, amelyet az adott napon a leggyorsabb kört futó pilóta kap meg. Szombaton ezt a különdíjat Ryan vehette át az OXXO csapat nagy büszkeségére.
Szombaton a célba érés előtt néhány másodperccel Frankie Vojtisek MAN kamionja nagy sebességgel a betonfalba csapódott
Műszaki nehézségek
Vasárnap kisebb műszaki problémák miatt Ryan csak a hetedik legjobb időt futotta az időmérőn, Norbi viszont az első helyről rajtolhatott. A célegyenesben jól látszott a Mercedes-Benz erőhiánya, így Jochen Hahn fordult el elsőként az első kanyarban, és Norbi nem is tudta átvenni a vezetést. Amennyi hátrányt a technikás szakaszokon ledolgozott, annyit összeszedett az egyenesekben. A német pilóta ismét győzött, második helyen végzett a magyar versenyző, harmadikként pedig Adam Lacko futott be a Freightlinerrel. Ryan csak a hatodik helyet szerezte meg.
A magyar pilóta, Kiss Norbi (1-es rajtszámmal) szinte fej-fej mellett küzd korábbi csapata, az OXXO Energy Truck Race Team pilótájával, Ryan Smith angol versenyzővel (88-as rajtszám) a francia Anthony Janiec (8-as rajtszám) megelőzéséért
Végső fordulat
A második futamon a második sorból rajtolt az angol pilóta, majd az egész verseny alatt szorosan üldözte és támadta az IVECO kamionnal az élen haladó Gerd Körbert. Így a kockás zászló először Gerdet, majd Ryant intette le, csakhogy mindketten időbüntetést kaptak, mivel a rajtnál a megengedettnél gyorsabban hajtottak, így hivatalosan a nyolcadik és a kilencedik helyre kerültek. Most a csőrös Freightlinerrel Jiri Forman tartotta fel a mezőnyt szándékosan, egyedül csapattársát, a cseh Adam Lackót engedte el. Jirit csak a vége felé tudta megelőzni Anthony Janiec és Norbi. Így a cseh pilóta végzett az élen, a második helyezést a francia, a harmadikat pedig a magyar versenyző zsebelhette be.
Mindkét nap számos különleges, látványos tehergépkocsi vonult fel a pályán a Parádé keretében, a terepralis versenykamionoktól az egyedi díszítésű közúti nyerges vontatókig, köztük ez a Peterbilt is
Egységben lenne az erő
Összességében tehát szép eredményeket értek el a hazai vonatkozású csapatok, ám mindvégig jól látszott, hogy Norbit a gyengébb technika, Ryant pedig az angol szabályok miatt a kamion száz kilogrammal nagyobb tömege és a még csiszolható rutin, illetve a pályaismeret hiánya hátráltatta. A magyar pilóta a magyar csapat könnyebb kamionjával ismét könnyedén leiskolázhatta volna a mezőnyt a magyar pályán.
Ettől függetlenül egész hétvégén kiváló hangulat uralkodott a Hungaroringen, amit a Blancpain GT Series sportautó-verseny és a Swift Cup Europe futamai, kamionos felvonulás, valamint számos koncert, gyermekprogram és egyéb látványosság fokozott. Így már most kitűzték a Kamion Európa-bajnokság jövő évi hungaroringi futamának időpontját is: 2017. augusztus 26-27. Érdemes bejegyezni a naptárba!
A DanubeTruck Magyarország Kft. impozáns standdal jelent meg a versenyhétvégén, és itt tartotta többek között a megújult Daily, illetve Stralis magyarországi premierjét is