Úgy tűnik, a Renault-nál komolyan gondolják, hogy az áruszállítás minden szegmensében kínálni akarnak autókat, ott is, ahol eddig nem voltak jelen. A Renault Alaskan Concept épp erről győzte volna meg a leendő vásárlókat, de őszintén szólva az a koncepcióautó inkább a paródiája volt egy rendes, munkára fogható pickupnak. Szerencsére a végleges, sorozatgyártásba került Alaskanról elhagytak minden felesleges sallangot, viszont megtartották azt, ami miatt a Renault büszke lehet az újdonságra.
Dögös külső, meggyőző technika
Például a kinézetet, az Alaskan ugyanis tagadhatatlanul nagyon dögös autó. Tökéletesen illeszkedik a személyautós márkaarculathoz, de nem áll messze a Renault Trucks haszonjárművek formavilágától sem: egyfajta ügyes átmenet a kettő között, ami jól jön, hiszen mindkét szegmensből lesznek vevői. A leghangsúlyosabb elem a hűtő közepén a hatalmas Renault-embléma, de körülötte a dús krómozással feldobott fekete rács is mutatós. Ügyesen sikerült a C alakú, LED-es nappali menetvilágítás elhelyezése, látványosak a 16 és 18 colos keréktárcsák, amelyeket a hangsúlyos sárvédő-domborítások még jobban kiemelnek. Az utastér a fotók alapján személyautós kényelmet és anyagminőséget biztosít; azok az idők, úgy látszik, elmúltak, amikor az volt a hívószó, hogy vízsugárral is takarítható legyen a beltér.
Az A-oszlopra szerelt kapaszkodó árulkodik egyedül, hogy nem egy személyautó belterét látjuk. Az alapot adó Nissan Navara itt a legkönnyebben felismerhető, a fotók alapján csak az emblémákat cserélték ki
A jármű legfontosabb adatait egy ötcolos LCD-kijelzőn olvashatjuk le, ami hétcolosra is hízhat, ha a gyári navigációs rendszerrel választjuk. Az autórádió lekicsinylő jelző lenne arra a Bluetooth-kihangosítós, CD-s, rádiós, hangfelismerős, kormányról vezérelhető audiorendszerre, amit az Alaskanba szerelnek, kiviteltől függően négy vagy hat hangszóróval.
A személyautós jegyeknek itt még nincs vége. A vezető akár nyolc irányban, elektromotorokkal mozgatható, fűthető ülésben is állíthatja a kétzónás légkondicionálót, miközben a mögötte utazók legalább akkora térben ülhetnek, mint egy középkategóriás személyautóban.
Persze mit sem érne a személyautós belső, ha a rázós futómű miatt vesekőkezelésre is alkalmas lenne a duplafülkés változat hátsó sora, de a Renault esküszik rá, hogy nem ilyen. Ennek záloga az öt lengőkaros, független hátsó felfüggesztés. A hosszúfülkés változat viszont merevhidat és laprugókat kapott, ami nem is csoda, hiszen főleg teherszállításra használt haszonjármű-változatnak ez jobb választás.
Motorok terén is jól áll az Alaskan. A Renault azt ígéri, hogy a Masterekben már bizonyított, 2,3 literes, négyhengeres, duplaturbós motorok a kategória legjobb tüzelőanyag-fogyasztási adataihoz juttatják hozzá a pickupot. Kétféle, 160 és 190 lóerős változatban készül, de nem csak a motorvezérlő programban van eltérés: az erősebb két sorba kapcsolt, eltérő méretű és eltérő fordulatszámokon hatékony turbóval dolgozik. Más piacokon az Alaskan rendelhető 160 lóerős, 2,5 literes benzinmotorral, vagy szintén 2,5 literes, 160 vagy 190 lóerős dízellel. A nyomatékot hatfokozatú kézi, vagy hétfokozatú automatikus váltóműn keresztül lehet eljuttatni a hátsó, vagy mind a négy kerékre.
Az erős zártszelvényekből készülő váznak nem jelent gondot az egytonnás terhelhetőség. A rakfelület vízlepergető, UV- és karcálló bevonatot kapott. A rakomány rögzítését a két oldalon és a homlokfalon végigfutó C-profilban mozgatható bilincsek segítik
Segítség, az van
Mit ér az erő és a tudás, ha az autó sofőrje ezt nem tudja kihasználni? Az Alaskan ilyenkor a segítségére siet. Pickupoknál még szokatlan, de terepjárókon már bizonyított az a kamerarendszer, ami egyfajta madártávlati képet nyújt a járműről és környezetéről, minimálisra csökkentve így a holttereket és az ezekből adódó baleseti lehetőségeket. Emellett hagyományos tolatókamera és parkolóradar is rendelkezésre áll. A fék természetesen blokkolásgátlós, elektronikus a fékerőelosztás, és nagyobb tempónál életet menthet a vészfékrásegítő. Az Alaskanban nem gond az emelkedőn való elindulás a visszagurulás-gátló segítségével, a lejtmenetvezérlés pedig nem engedi, hogy egy bizonyos sebesség fölé gyorsuljon az autó.
Elektronikusan vezérelt differenciálzárral is rendelhető az Alaskan, valamint az igazi terepjárásra alkalmas, kis sebességnél működő üzemmódon túl van olyan is, ami nagy tempónál segít a stabilitás megtartásában
Rókabőrök
Akinek a fent leírtak valahogy nagyon ismerős dolgok lennének, az ne csodálkozzon, mert tényleg azok. A Renault Alaskan ugyanis nem más, mint egy átöltöztetett Nissan Navara. A műszaki alapok, a karosszéria, a motor, a váltó, a futómű mind azonos, még a beltérben is szinte teljesen egyforma a két autó, csak az emblémákat cserélték ki rajtuk; igazából a külcsín az, ami eltér, főként a jármű orrán. Van ennek értelme, nem piacot rabol egymástól a két autó? Aligha, a Renault Alaskan sajtóanyagában nem véletlenül kapott hangsúlyt az, hogy a bemutatkozásra Dél-Amerikában került sor, ahol a francia márka sokkal jobban ismert, mint a japán, ami piaci előnyt nyújt ott, ahol a legkedveltebb autófajta épp a pickup. Itthon sem kell bánkódnunk emiatt, sőt. A Nissan Navara és a Renault Alaskan között nagy árversenyre aligha számíthatunk, de a finanszírozásban, szervizfeltételekben érdemes lesz összehasonlítani a két különböző szalonban megvehető, majdnem ugyanolyan autót. Jövőre pedig megérkezik a harmadik testvér, ugyanis a hírek szerint a Mercedes-Benz leendő első pickupja is Navara-alapokra épül majd…
A leghangsúlyosabb elem a hűtő közepén a hatalmas Renault-embléma, de körülötte a dús krómozással feldobott fekete hűtőrács is mutatós