Első pillantásra divatos kedvtelési célú sporteszköznek tűnik a kanadai gyártó Can-Am Traxter XT modellje, ám valójában egy végtelenül praktikus, nagy teljesítményű és teherbírású, kiváló terepjáró képességű, sokoldalúan alkalmazható munkaeszköz.
Hirdetés:

Sokan repülőgépek vagy vasúti kocsik kapcsán ismerik a Bombardier márkanevet, miközben a Bombardier Recreational Products (BRP) részleg motoros szánokat, jet-skiket, quadokat, csónakmotorokat és különféle terepes járgányokat gyárt. A BRP hivatalos magyarországi forgalmazója és márkaszervize a Dunaharasztiban található Jet-Power Hungary Kft., amelynek kínálatában a népszerű motoros hobbieszközök mellett immár a kemény munkára termett Can-Am Traxter is szerepel. A cég elsősorban a mezőgazdaságban, illetve erdészetben dolgozókat, valamint a kommunális felhasználókat célozza ezzel a termékkel, amelyre két év teljes körű garanciát ad. Jövőre pedig a szabályos közúti közlekedésre felkészített, hivatalosan forgalomba helyezhető változat is megérkezik.

 -

A Can-Am Traxter műszakilag a quadokhoz áll közelebb, ám vezetése a kezelőelemek szempontjából az autókéhoz hasonlít

 -

Masszív lemezek védik a hajtáslánc elemeit

 -

Ekkora meredekség meg sem kottyan a Traxternek

Látványosan praktikus
Így is viselkedett a rövid menetpróba alkalmával! Ajtók hiányában a tágas nyílásokon keresztül gyors, egyszerű és kényelmes a beszállás a nem túl magasan elhelyezkedő, műbőr bevonatú ülésekre. A kompakt külső méretek ellenére a beltér minden irányban tágas, az üléshelyzet furgonos, és akár három felnőtt is helyet foglalhat a szó szerint is szellős fülkében. Finom tapintású, kárpitozott felületeket kár keresni, ez egy igazi munkaeszköz, vízsugárral mosható az egész belsőtér.
A formatervezés viszont igényes, a műszeregység sportos, középen egy méretes LCD-kijelzővel, a kezelőelemek pedig ergonomikus elhelyezésűek és könnyen használhatók. A vezető ülése nyolc centiméter hosszú úton csúsztatható, a kormánykerék szintén állítható, és mindhárom ülőhelyhez hárompontos biztonsági öv tartozik, a két szélsőhöz fejtámla is. Az övek becsatolására a központi kijelző nagy szöveges üzenettel figyelmeztet, és ha a személyzet ennek ellenére sem kapcsolja be ezeket, akkor a jármű sebessége 25 kilométer/órára korlátozódik. Ezenkívül kétoldalt egy mozdulattal becsatolható háló védi a bennülőket például a becsapódó gallyaktól vagy felverődő kövektől.
Praktikus és tágas tárolóhelyekre nem számítottunk egy ilyen kompakt quad-származéktól, ám a Traxter e téren is remekel, a fülkében összesen több mint hatvan liternyi tárolókapacitást kínál. A jobb szélső ülés felemelhető lapja alatt vízszigetelt rekesz rejlik, a fedeles, zárható kesztyűtartó pedig könnyedén kivehető, így a személyzet magával viheti a fontos szerszámokat vagy az értékeit. A további nyitott tárolók mellett két italtartó és egy 12 voltos csatlakozó is szolgálja a bennülők kényelmét.

 -

A jobb szélső ülés alatti tágas tároló fedele vízszigetelten zárható

 

Árkon-bokron át
Miután minden holminkat biztonságba helyeztük, még a fotós táskát is az utasülés alatt, kezdetét vehette az adrenalinvadászat. A gyújtáskulcs elfordítására vígan kelt életre mögöttünk a V2-es erőforrás, sportos, pörgős, morgó hanggal. Már csupán ettől egészen más világot jelent ez a jármű, mint egy dízel munkagép. A nagy váltókart H állásba húztuk, adtunk egy kövérebb gázt, a motor egy pillanat alatt felpörgött a 3000-4000-es fordulatszám-tartományba, és a CVT-váltó révén folyamatos és intenzív gyorsításba kezdett a jármű. Majd egy idő után már együtt szaladt felfelé a sebességmérő és a fordulatszámmérő mutatója. A kavicsos földúton könnyen táncba kezdett a Traxter hátulja, de csak finoman és uralhatóan, biztonságos élvezetet nyújtva. Álló helyzetből hetven kilométer/óra sebességre csupán néhány másodpercig tartott a gyorsulás, üresen tehát kifejezetten sportos a jármű.

A legnagyobb dicséretet mégis a futóműve érdemli. Ugyanis ekkora sebességnél is kifejezetten lágyan, kellemesen rugózott át a földutak gödrein, kátyúin, egyenetlenségein. Egyáltalán nem rázott, nem pattogott, a futómű úgy nyelte el a göröngyöket, mint kacsa a nokedlit. Éppen ezért a stabilitását is megőrizte, nem pattogott jobbra-balra, szépen tartotta az irányt.
Amikor sáros terephez értünk, egyszerűen csak bekapcsoltuk az összkerékhajtást, és a jármű magabiztosan kelt át a süppedős helyeken is, még a differenciálzárra sem volt szükség. A körülbelül 35 fok meredekségű gátoldalon pedig a terepáttételt bekapcsolva könnyedén, kis gázzal felmászott, egyértelműen éreztetve, hogy ennél jóval többre is képes. Kompakt méretei és jó fordulékonysága szintén nagy előny terepezéskor. Így könnyen előfordulhat, hogy a Traxter ott is elboldogul, ahol egy terepjáró vagy pickup bajba kerülne, már csak a méretei miatt is.

 -

A bütykös terepgumik sárban is jól kapaszkodnak, az összkerékhajtással és differenciálzárakkal felvértezett Traxtert nem könnyű elakasztani

Összességében tehát egy praktikus, sokoldalúan alkalmazható, egyszerűen kezelhető, fürge, mozgékony, kiváló terepjáró képességű és méreteihez, illetve tömegéhez képest nagy teherbírású járműnek ismertük meg a Can-Am Traxter XT-t, amely mindemellett stílusos, vagány megjelenésű, sportos hangulatú a műszerfala és igencsak dinamikusak a menettulajdonságai. Így élmény vele dolgozni.

A Can-Am Traxter XT főbb műszaki adatai:
Hosszúság (mm):3048
Szélesség (mm):1575
Magasság (mm):1981
Tengelytávolság (mm):2108
Plató hosszúsága (mm):965
Plató szélessége (mm):1384
Plató oldalfalának magassága (mm):305
Szabad hasmagasság (mm):280
Rugóutak hossza (mm):254
Saját tömeg (kg):703
Plató teherbírása (kg):454
Hasznos teherbírás (kg):680
Vontatható tömeg (kg):907
Tüzelőanyag-tartály térfogata (l):40
Motor típusa:Rotax HD10 V-Twin
Hengerek elrendezése, száma:V2
Összlökettérfogat (cm3):996
Legnagyobb teljesítmény (LE):72
Legnagyobb nyomaték (Nm):83
Vételár (euró):14 900