Önmagában is világszenzáció egy elektromos-gázturbinás, 2000 lóerős, 2000 kilométer hatótávú kamion, de hogy ingyen menjen, az még inkább. Persze csak a bevezető akcióra időben lecsapó megrendelőknél lesz így, de akkor is: pénz beszél, kutya ugat!
Hirdetés:

Abszolút futurisztikus forma, a megszokottat többszörösen felülmúló teljesítmény, elektromos járműtől eddig elképzelhetetlen hatótáv, merőben szokatlan indító kampány – új szereplő ugrott be az amerikai tehergépkocsi-gyártás színpadára, de akkora dobbanással, hogy mindenki felkapta a fejét. Egyelőre nem tudni persze, hogy mi lesz a merész projekt sorsa, de már maga a kísérlet korszakváltás kezdetét jelzi.
Ismerkedjünk meg mindenekelőtt az alkotó céggel és vezérével! Az energiaszektorból érkezett Trevor Milton pár éve szép csendben beindította a híres villamosmérnök-feltaláló Tesla után elnevezett Nikola Motor Companyt (NMC), elektromos járművek, energiatároló rendszerek és villanyautó-részegységek kifejlesztésére, gyártására. Székhelyük Salt Lake City – igen, a többnejű, puskás-bibliás mormonok fővárosa, egyben Utah államé. „Olyan járműveket tervezünk, amilyenek eddig elképzelhetetlenek voltak” – jelentette ki Milton, és a Nikola One láttán kénytelenek vagyunk komolyan venni.

 -

A Nikola One légellenállási alaktényezője öt százalékkal jobb a megszokottnál


Ereje teljében

A mellbevágó dizájnt most hagyjuk, az látszik a képeken, nézzük alatta a szintén elképesztő szerkezetet. Mind a hat kereket külön villanymotor hajtja, fogaskerék-áttételen keresztül, darabonként 335 lóerővel. Mivel a kerekek száma az ikerabroncsozást kiváltó szuperszéles abroncsok alkalmazásával ténylegesen hat, könnyű kiszámítani, hogy összesen 2010 lóerő áll rendelkezésre. Az összesített forgatónyomaték az áttétel után közel 120 ezer newtonméter – döbbenetes. Ezek az adatok hihetővé teszik, hogy a teljesen megrakott, 36,3 tonnás nyerges szerelvény 105 kilométer/óra sebességgel robogjon fel hat százalékos emelkedőn, amilyen például a Hegyalja út a Gellérthegy oldalában. Egy tipikus amerikai, „class 8” kategóriájú kamion 56 kilométer/órára lenne képes ugyanitt. Na, és ettől a mutatványtól pillanatok alatt lemerül az akku? Nem!
A 320 kilowattóra kapacitású, folyadékhűtéses, több mint harmincezer cellából álló lítiumion-telepet ugyanis szükség szerint tölti a cég saját fejlesztésű, 400 kilowattos gázturbinája, illetve lejtőn és lassításkor az energia-visszanyerés, így mellesleg nincs szükség retarderre. A hatótáv így majdnem eléri a kétezer kilométert, ami versenyképes a dízelekével. A turbina nem egy finnyás jószág, működhet benzinnel, gázolajjal vagy földgázzal, és a hír szerint tisztább üzemű, illetve hatékonyabb egy tipikus dízelmotornál. A mechanikus fődarabok elhagyása miatt a Nikola One négy mázsával könnyebb a hagyományos nyerges vontatóknál, és míg azok tüzelőanyag-költsége 40–60 cent mérföldenként, ezé csak 20–30, tehát éppen a fele.

 -

A fülkébe beszállni szabadalmazott tolóajtón lehet


Egyedülálló felépítés

Az óriási vaskolonc, a dízelmotor elhagyásával valamennyi szerkezeti elem az alváz hossztartói között vagy alatt helyezkedik el, ezért alacsonyan van a tömegközéppont. Rendkívüli az is, hogy a class 8 kamionokat, de az európaiakat is lekörözi az elöl-hátul független futóművel – tengelyhajtások híján bizonyára könnyebb volt ezt megvalósítani. Ez, a légrugózással együtt, elsőrangú menetkényelmet biztosít. A sajátos futómű-geometria érdemeként a sajtóközlemény szerint nagyon jó az egyenesfutás, a kormány középérzése és visszajelzése. A szénszálas panelekből álló fülkében trónolva könnyű a sofőr dolga, tengelykapcsoló-pedál nincs – ez még nem általános a Nagy Víz túloldalán. Még többet számít a Torque Vectoring: a keréknyomatékok egyenkénti elektronikus vezérlése biztonságosabbá teszi a kanyarodást, növeli az átvihető fékező és gyorsító erőt, csökkenti a gumikopást és meghosszabbítja az alkatrészek élettartamát. A szabadalmazott tolóajtón a tágas fülkébe lépő sofőrt két fekhely, hűtő- és fagyasztóláda, mikrohullámú sütő, természetesen légkondicionáló berendezés, tetőablak, 15 colos szórakoztató és információs érintőképernyő, tízcolos műszerfali kijelző, internet, Wi-Fi, és 42 colos tévé fogadja. Az elektromos berendezéseket a 320 kilowattórás akku táplálja. A pilóta akár egy hétig is használhat mindent, mielőtt be kell indulnia a gázturbinának. Mármint ha egyáltalán lesz pilóta a fedélzeten, mert a Nikola One-t teljes mértékben felkészítették autonóm (vezető nélküli) közlekedésre.

 -

Szuper-modern a vezetőhely, konvencionális műszerek nélkül


Kellő ösztönzés

Egy újságolvasó könnyen elámul és fellelkesedik az eddigiektől, de egy flottaüzemeltetőt nehéz rávenni valami gyökeresen újra, kipróbálatlanra. Az ő meggyőzésükre találta ki az NMC a példa nélküli bevezető kampányát. A Nikola One első ötezer megrendelőjének ingyen biztosítják a tüzelőanyagot az első egymillió mérföldre, azaz 1,6 millió kilométerre, ezáltal ellentételezve a vételárat, és azonnal megtérítve a beruházást. A gyakorlatban ez úgy működik, hogy a vásárló utalványt kap százezer gallon sűrített földgáz vételezésére az NMC töltőállomásain, és ezáltal annyi a tulajdonos megtakarítása, amennyibe a gázolaj kerülne egymillió mérföldön. A jármű ára, az opcióktól függően, 350–415 ezer dollár. A regisztráció 1500 dollárba kerül, és ezeket a beérkezés sorrendjében elégítik ki. „A tüzelőanyagot saját kútjainkon biztosítjuk, valamennyi államban, amikor a gépkocsik szolgálatba lépnek. Mi vagyunk a nehézteherautó-kategóriában az első gyártó, amely az olaj- és gázkitermeléstől a jármű kerekéig lefedi a teljes vertikumot” – jelentette ki Milton.
Hát, ez már kísértésbe hozhatja a leghidegebb fejjel gondolkodó gazdasági vezetőt is. Az egész dologban két tényezőt tartok nagyon érdekesnek. Egyrészt azt, hogy végre megjelent egy elektromos nyerges vontató, amely nem a dízelek után sántikáló, sok mindenben elmaradó pótmegoldás, még csak nem is egyenrangúnak tűnik azokkal, hanem olyan fölényt ígér, amely csakugyan méltó a merész zseni, Nikola Tesla emlékéhez. Másrészt az, hogy nem pusztán járművet kínálnak, hanem egy működőképesnek látszó gazdasági modellt is, hogy kormánytámogatás, szubvenciók nélkül is életképes lehessen az elképzelés. A többit majd meglátjuk, de már odafigyelni is érdekes lesz.