Nemcsak üres szlogen a DAF Transport Efficiency, azaz DAF Szállítási Hatékonyság a holland gyártónál, találékony mérnökei ugyanis néhány havonta kirukkolnak olyan újításokkal, amelyek hozzájárulnak a hatékonyabb üzemeléshez.
Hirdetés:

Egy LF 310 FA 4×2 dobozos modellel kezdtük a sort. Már ránézésre a jármű arányai is mutatták, hogy jóval hosszabb minden eddigi LF tehergépkocsinál. Bizony, eddig 5,4 méter volt a típushoz választható legnagyobb tengelytávolság, mostantól viszont akár 6,9 méter is lehet, ami kilencméteres felépítményhosszt tesz lehetővé. Így körülbelül negyedével több árut szállíthat az LF, ami jelentősen fokozza a hatékonyságot. Sőt, egy tandemtengelyes pótkocsival összekapcsolva a szerelvény hosszúsága elérheti a 18,75 métert, raktérkapacitása a 120 köbmétert, persze csak 28 tonna szerelvényössztömeg mellett. A hosszabb tengelytávolságoknak köszönhetően a gázolajtartályok teljes kapacitása 1240 liter is lehet, így a jármű mindig a legkedvezőbb árú helyen tankolhat, ami elősegíti az üzemeltetési költségek optimalizálását.

 -

Ennek az LF elosztó tehergépkocsinak 6,6 méter a tengelytávolsága, így minden eddiginél nagyobb doboz kerülhetett rá

Hosszabb, mint valaha

A 19 tonna össztömegű, 22,5 colos kerekekkel szerelt tesztjármű 6,6 méteres tengelytávolsággal készült, így némi izgalommal indultunk neki a spanyol kikötőváros, Vilanova szűk utcáinak és körforgalmainak. Ám hamar kiderült, hogy felesleges volt az aggodalom, az első kerekek 52 fokos kikormányzási szögének és a jól elosztott túlnyúlásoknak köszönhetően a méretes jármű biztonsággal elfordult a legszűkebb helyeken is, hosszát meghazudtolóan kezesen viselkedett. A manőverezést pedig az új rámpatükör segítette, amely az eddiginél háromszor nagyobb látóteret nyújt.
A kifejezetten lassú, pontos manővereket pedig az könnyítette meg, hogy a 6,7 literes PX-7 motorhoz a ZF AS Tronic 12 fokozatú automatizált sebességváltó társult, ami szintén újdonság az LF esetében. Ez a váltó ugyanis a hatfokozatúval szemben a legkisebb fokozatban jóval nagyobb nyomatékot, ugyanakkor kisebb sebességet biztosít. Míg a legnagyobb fokozatban a hosszabb áttételezés révén 85 kilométer/óra sebességnél 1630-as helyett csak 1470-es percenkénti fordulatszámon dolgozik a motor, két százalékkal kisebb tüzelőanyag-fogyasztást és csendesebb üzemelést nyújtva.
A hajtáslánc egyébként a városi szakaszokon, a kanyargós hegyvidéki országúton és az autópályán is kiválóan szolgált, a kompakt motor már 1200-as fordulatszámtól erőteljesen húzott, ennek megfelelően a váltó vezérlése igyekezett 1200-1600-as tartományban tartani az erőforrást. Az egyfokozatú motorfék viszont nem bizonyult túl hatásosnak, gyakran kellett az üzemi fékekkel rásegíteni. Továbbá az sem minden esetben praktikus, hogy a kormánykerék jobb küllőjén található gombbal lehetett csak ki- és bekapcsolni a motorféket, ugyanis a körforgalmakban trükkös volt kiiktatni, amikor már nem igényeltünk több lassítást.

 -

Az LF 2016 Edition új tető- és oldalsó légterelői jobban igazodnak a felépítmények méreteihez

További csemegék

A műszerfal központi kijelzőjének menüje viszont sok hasznos újítással gyarapodott. A tachográfkártya bedugásával a menü nyelve automatikusan átáll a sofőr anyanyelvére, a menüben részletesen megjelennek a napi, heti és kétheti vezetési, illetve pihenőidők, a kijelző figyelmeztet a sebességtúllépésre, megtekinthető a következő szervizlátogatás esedékessége, valamint a felépítmények különféle üzenetei, illetve funkciói is nyomon követhetők a kijelzőről, például a kitámasztó lábak vagy a rakodódaru helyzete.
Szintén újdonságnak számítanak az LF-en az energiatakarékos és hosszú élettartamú LED-es hátsó lámpák, amelyeken az irányjelző futófényszerűen villog, még jobban érzékeltetve a közlekedés többi résztvevőjével a kanyarodási szándékot. Az új tető- és oldalsó légterelők pedig jobban idomulnak a felépítmények magasságához, illetve szélességéhez, így akár négy százalékkal is csökkenthetik a tüzelőanyag-fogyasztást. Ezenkívül a levegőbeszívó nyílás immár a fülke hátfalára, a felső ablakvonal magasságába is rendelhető, ezáltal könnyebben felszerelhető tetőhálófülke, hűtőaggregát vagy állítható tetőlégterelő.
Ezt követően még maradtunk az LF típusnál, azonban egy igazi különlegességet, egy 21 tonna szerelvényössztömegű „mini” nyerges szerelvényt tettünk próbára. A kisváros szűk utcáin és körforgalmaiban egyértelműen megmutatkozott az előnye egy teljes méretű szerelvénnyel szemben. Ahol az XF-fel óvatosan, lassan, „centizgetve” kellett haladnunk, például az út két szélén parkoló autók között, ott az LF szerelvénnyel bátran nyomhattuk a pedált. Így számottevően gyorsabban teljesítettük a városi szakaszt, és persze jóval kisebb tüzelőanyag-fogyasztással. Fő a szállítási hatékonyság!
Ezt fokozza az LF 4,5 literes PX-5 motorjának továbbfejlesztése is. A finomított vezérlőszoftver és az optimalizált kipufogógáz-visszavezető rendszer akár öt százalékkal is mérsékelheti a tüzelőanyag-fogyasztást. Ezenkívül a motor gyorsabb felmelegedése és jobb hőgazdálkodása csökkenti a részecskeképződés mértékét, ezáltal kétszeresére nőtt a részecskeszűrő kényszerregenerálási intervalluma, ami csökkenti az állásidőt. Továbbá mostantól ehhez a négyhengeres erőforráshoz is rendelhető előkészítés a Frigoblock generátorához. A folyadékhűtésű, 22,5 kilowatt teljesítményű berendezés a hagyományos hűtőaggregátokhoz képest csökkenti a tüzelőanyag-fogyasztást, a jármű saját tömegét, valamint csendesebb működésének köszönhetően nem kell lekapcsolni a települések zaj szempontjából védett zónáiban. Így ideális választás például a Silent modellek számára.

 -

A Silent modellek külső zajszintje nem lépi túl a 72 decibelt, azaz 8 decibellel csendesebbek hagyományos kivitelű társaiknál


Csendesebben!

Mik azok a Silent modellek? Európa egyre több városában jelölnek ki olyan védett övezeteket, ahol az éjszakai órákban nem közlekedhetnek, illetve rakodhatnak 72 decibelnél nagyobb zajkibocsátású gépjárművek. Márpedig a napközbeni sűrű és kiszámíthatatlan forgalom miatt praktikus éjszakára időzíteni az áruk kiszállítását az üzletekbe. Erre a piaci igényre válaszolt a DAF az LF, a CF és az XF Silent modelljeivel, méghozzá egy rendkívül frappáns megoldással.
A holland fejlesztők abból indultak ki, hogy a tehergépkocsik külső zajszintje egyenletes haladásnál csupán 64-65 decibel, míg gyorsításkor eléri a 80-at is. A probléma tehát gyorsításkor jelentkezik. Ezért a középkonzolra beépítettek egy kapcsolót, amellyel egy mozdulattal aktiválható a csendes üzemmód. Ilyenkor a vezérlés korlátozza a motor nyomatékát és fordulatszámát, valamint a kiegészítő hangszigetelő burkolattal ellátott automatizált sebességváltó jóval hamarabb nagyobb fokozatba kapcsol.

 -

A Silent modellekben a középkonzolról egy gombnyomással be-, illetve kikapcsolható a csendes üzemmód

Mindezek ismeretében kíváncsian pattantunk a CF 400 FA 4×2 Silent hűtődobozos elosztó tesztjármű volánja mögé. Vajon mennyire korlátozza a vezethetőséget, sőt, a használhatóságot a Silent üzemmód, és mekkora valójában az érzékelhető különbség a zajszintben?
Nos, az eredmény több mint meggyőző, a holland gyártó szakemberei kiválóan megtalálták az arany középutat. Először a Silent üzemmódot kikapcsolva, tehát hagyományos járműként gyorsítgattunk a kikötőváros kis utcáin. Nagy gázadásra a fordulatszámmérő mutatója 1600-1800-ig is felszökött, majd a 12 fokozatú ZF AS Tronic automatizált váltó vezérlése két-három fokozatot is felkapcsolt, és ez ismétlődött a kívánt sebesség eléréséig. Majd aktiváltuk a Silent módot és ugyanilyen gázpedálkezeléssel folytattuk utunkat. A hajtáslánc azonban merőben másként viselkedett. Érezhetően visszafogottabban gyorsult a jármű, ami már önmagában csökkentette a motortól és a kipufogórendszertől eredő zajokat. Ráadásul a váltó egyesével kapcsolgatott felfelé, 900-1200-as tartományba kényszerítve a motor fordulatszámát. Saját fülünkkel érezhettük, hogy megdöbbentő a különbség, sokkal csendesebbé vált a gyorsítás. Ennek ellenére a jármű dinamikája még elfogadható, jól használható szinten maradt, nem váltunk forgalmi akadállyá. Még az izgága és lépten-nyomon mindenért tülkölő spanyolok sem jelezték dudálással, hogy nem elégedettek a gyorsulásunkkal. Ez pedig tényleg nagy szó! A motorra szerelt Frigoblock generátor eközben olyan csendesen üzemelt, hogy a fülkében nem is hallatszott.

 -

A CF 6×2-es modellek mostantól a 6,7 literes PX-7 motor 283 vagy 314 lóerős változatával is rendelhetők, kilencfokozatú manuális vagy 12 fokozatú ZF AS Tronic automatizált váltóval társítva

Három tengely, hét liter

A CF típus további fontos újítása, hogy a háromtengelyes, 6×2-es modellek immár a 6,7 literes PX-7 motorral is rendelhetők, ami kiviteltől függően 500-600 kilogrammal kisebb saját tömeget, ezáltal nagyobb hasznos teherbírást eredményez a 10,8 literes MX-11 erőforrással szemben. Így a 26 tonna össztömegű CF-ek terhelhetősége elérheti a 19 tonnát. A 13 tonna teherbírású hajtott tengely mögé 7,5 tonnás szólóabroncsos, 7,5 tonnás kormányzott szólóabroncsos és ikerabroncsos utánfutótengely is kerülhet.

 -

Az új XF Low Deck kapcsolási magassága a korábbi 96 helyett csak 91 centiméter

Ultramega

Végül a zászlóshajó, az XF következett a tesztprogramban, méghozzá az új, 91 centiméter kapcsolási magasságú Low Deck kivitelben. Ezt a modellt az hívta életre, hogy Európa-szerte, különösen Németországban, egyre szigorúbban ellenőrzik a 4,0 méter szerelvénymagasság betartását. Akár már néhány centiméteres túllépésért is kemény bírságokat szabnak ki. A sok ágazatban, például az autóipari beszállításban, megkövetelt 300 centiméteres belső raktérmagasságot pedig az eddigi 96 helyett csak 91 centiméteres kapcsolási magassággal lehet a szabályok abszolút pontos betartása mellett biztosítani. Ezért az öt centiméterért viszont szó szerint meg kellett küzdeniük a fejlesztőknek, akik számos kihívással találták szembe magukat.
Először is az eddigi 150 helyett 140 milliméter magas nyeregszerkezetet közvetlenül az alvázra erősítették fel, így máris nyertek 22 millimétert. Majd csökkenteniük kellett az abroncsok oldalfalmagasságát, így előre 315/60 R 22,5 helyett 375/45 R 22,5 vagy 355/50 R 22,5, míg hátulra 295/60 R 22,5 helyett 315/45 R 22,5 méretű gumik kerülnek.
A legnagyobb feladatot azonban a hátsó felfüggesztés áttervezése jelentette. Ugyanis, ha az alváz alacsonyabbra kerül, a hátsó híd hosszanti összekötőrúdjai kimozdulnak vízszintes alaphelyzetükből. Így kanyarban a jármű dőlésekor a két oldalon nem egyforma szögben térnek ki a vízszintestől, vagyis nem lesz egyforma a hosszirányban kivetített rövidülésük, ami passzív túlkormányozottságot okoz, ez pedig rontja a szerelvény irányíthatóságát, illetve menetstabilitását. Az összekötőrudak, illetve a futóműgeometria gondos átalakításával azonban sikerült ezt a nem kívánt hatást kiküszöbölni.
Ezt saját magunk is tapasztalhattuk, amikor a teljes terhelésű szerelvénnyel 60-70 kilométer/órás sebességgel estünk be a hegyi országút kanyarjaiba. A jármű egyáltalán nem mutatott túlkormányzott viselkedést, az ív megkezdése után nem kellett a kormánykerékkel visszakorrigálni, ami olykor jellemző a mega vontatóknál. Szépen, egyenletesen lehetett kormányozni, a szerelvény pontosan követte a kívánt ívet és stabilan futott.

 -

Az LF 2016 Edition generációból is készül Aerobody, azaz áramvonalas felépítményű kivitel, amely 85 kilométer/óra sebességnél nyolc százalékkal kisebb tüzelőanyag-fogyasztást érhet el

Persze még egy aggály jogosan felmerülhet. Nem ér le könnyen egy ilyen alacsony vontató első lökhárítója, gázolajtartálya, illetve kipufogódobja? De. Ezért az új XF Low Deck műszerfalán elhelyeztek egy gombot, amellyel egy mozdulattal megemelhető az első és a hátsó légrugós felfüggesztés. Ehhez meg sem kell állni, és csupán néhány másodperc az egész. Majd 30 kilométer/óra sebesség felett a jármű automatikusan visszaáll az eredeti menetszintre. A tesztútvonalon az egyik „fekvőrendőrnél” szükséges volt ezt a funkciót használni, de bárminemű fennakadás nélkül működött, szó szerint. Az alacsonyabb Low Deck modell természetesen új tető-és oldalsó légterelőket is kapott, hogy ezek pontosan igazodjanak a félpótkocsihoz, valamint alapfelszerelés az alváz felső részét védő ütközőlemez.
Mindebből jól látható tehát, hogy a DAF fejlesztői nem üldögéltek karba tett kézzel mostanában. Nagy alapossággal kutatták, hogy hol lehet akár csak egy hajszálnyival is fokozni a szállítási hatékonyságot, majd ezek megoldására nagyszerű, eredeti ötletekkel álltak elő, amelyeket a gyakorlatban is kiválóan működő módon valósítottak meg.