Egyedülálló funkcióval gyarapodott a Volvo I-Shift automatizált sebességváltó, így tovább bővült alkalmazási területe. Az előre- és hátrameneti kúszófokozatok segítségével a jármű akár 325 tonna szerelvényössztömeggel is elindulhat álló helyzetből.
Hirdetés:

Éppen tizenöt évvel ezelőtt jelent meg a Volvo Trucks intelligens automatizált sebességváltója, az I-Shift, amelyet kezdetben leginkább csak szokványos, hosszú távú fuvarozásban dolgozó, azaz negyven tonna szerelvényössztömegű, 400-500 lóerő közötti teljesítményű vontatókban lehetett alkalmazni. Ekkor még nehéz építőipari feladatokra vagy túlsúlyos rakományok fuvarozásához a Powertronic bolygóműves, automatikus sebességváltót kínálta a gyártó, amelynek hidrodinamikus tengelykapcsolója jól megbirkózott az extrém igénybevétellel. Csakhogy ezzel a váltóval lényegesen nagyobb a tüzelőanyag-fogyasztás és kisebb az intelligens, elektronikus vezérlési funkciók alkalmazásának a lehetősége. Ezért az évek során a Volvo Trucks az I-Shift folyamatos továbbfejlesztései alkalmával fokozatosan tágította a váltó felső össztömeg- és nyomatékhatárát. Így időközben a 16 literes, 750 lóerős, 3550 newtonméter legnagyobb nyomatékú csúcsmotorhoz is társíthatóvá vált, hatvan, speciális esetekben ennél is némileg nagyobb szerelvényössztömegig.

 -

 

Kétszeres áttétel
Ennek a fejlődésnek a legújabb állomásaként immár opcionálisan egy vagy két előre-, illetve hátrameneti kúszófokozattal is rendelhető a piacon ma már méltán elismert I-Shift váltómű. Amennyiben csak egy kúszófokozattal látják el a váltót, akkor a közvetlen áttételű (1:1) modellek esetében 19:1, míg a gyorsító áttételű (overdrive) kiviteleknél 17:1 áttétel adódik a legkisebb fokozatban. Összehasonlításképpen egy hagyományos, tehát kúszófokozat nélküli, közvetlen áttételű I-Shift váltónál a legrövidebb fokozat áttételi aránya 15:1. Két kúszófokozat esetében ez az arány 32:1, függetlenül attól, hogy közvetlen vagy gyorsító áttételű váltóról van szó, míg a hátrameneti fokozat áttétele 37:1.
A kiegészítő kúszófokozatokat az I-Shift sebességváltó háza foglalja magában, amely így 12 centiméterrel hosszabb a hagyományos I-Shift váltók házánál. Továbbá az extrém terhelés elviselése érdekében a kúszófokozatos váltók számos alkatrésze rendkívül nagy szilárdságú anyagból készül.

 -

Két plusz fogaskerék beépítésével két kúszófokozattal bővíthető az I-Shift, mindez csupán 12 centiméterrel növeli meg a váltó hosszúságát

 

Kuplungkímélő üzemmód
Mindezeknek köszönhetően egy kúszófokozatokkal kiegészített I-Shift váltóval szerelt Volvo tehergépkocsi akár 325 tonna szerelvényössztömeggel is elindulhat álló helyzetből anélkül, hogy a tengelykapcsoló túlmelegedését és fokozott károsodását kockáztatná a gépkocsivezető. Ez egyedülálló az automatizált sebességváltóval szerelt, sorozatgyártású tehergépkocsik körében. Továbbá 0,5-2 kilométer/órás sebességtartományban is üzemszerűen, teljesen összezárt tengelykapcsolóval és megfelelő motorfordulatszámmal haladhat a jármű. Ez nagyban megkönnyíti a pontos manőverezést, tolatást, ugyancsak a tengelykapcsoló csúsztatása nélkül. Az új kúszófokozatok további előnye, hogy a hátsótengely-áttételt nem kell rövidebbre venni, így nagy sebességnél, például autópályán ugyanolyan gazdaságosan üzemelhet a gépkocsi, mint egy hagyományos I-Shift váltóval.

 -

A műszeregység kijelzőjén C1 és C2 jelöli az első, illetve a második kúszófokozatot

 

Sok mindenre jó
„Az új kúszófokozatokkal hatalmas mértékben fokozott vezethetőség és elindulási képesség a járművezető munkáját lényegesen egyszerűbbé teszi nagy terheléssel csúszós talajon, nehéz terepen közlekedve, így például építőipari munkaterületeken, bányákban vagy erdőkben. Minél nagyobb a terhelés és minél rosszabbak a talaj- vagy terepviszonyok, annál többet nyer a vezető a kúszófokozatokkal rendelkező teherautóval.” – magyarázta Peter Hardin, a Volvo FM és FMX termékmenedzsere.
A kúszófokozatokkal kiegészített I-Shift váltó a Volvo Trucks 13 és 16 literes motorjaihoz társítható az FM, az FMX, az FH és az FH16 típusban. Előnyei, illetve sajátosságai tükrében pedig a legfőbb alkalmazási területei a túlsúlyos áruk speciális fuvarozása, valamint az erdészeti, építő- és bányaipari feladatok ellátása.  

 -

A nagy terhelés elviselésére a kúszófokozatokkal ellátott I-Shift váltó számos alkatrésze rendkívül nagy szilárdságú acélból készül