Több egy olyan közönséges tanulmánynál a Daimler Trucks jövőképét megtestesítő Mercedes-Benz Future Truck 2025, amelyben összehoztak néhány újszerű részletet. Persze ez is hatékony, kis tüzelőanyag-fogyasztású, biztonságos és így tovább, de a lényeg abban áll, hogy a kamion szerepének újrafogalmazásával forradalmasítja a távolsági fuvarozást és a hálózatban működő szállítási rendszer mozgó logisztikusává avatja a sofőrt. Nem része akar lenni a jövőnek, hanem aktív alakítója. A hannoveri IAA haszonjármű-kiállítás közönsége már szemügyre vehette.
Formák és fényjátékok
A Mercedes-Benz marketing-halandzsájában „érzéki letisztultság” a neve e dizájnfilozófiának, amely természetközeli, lágy, finoman ívelt formákkal dolgozik, a jelen esetben fényhatásokkal is játszva. A tervezők, kihasználva a jármű hosszúságára vonatkozó új előírás-tervezetek adta lehetőségeket, áramvonalas idomokkal nyújtották meg a frontrészt, a tükröket kamerákkal váltották fel, a szélvédőt a motoros bukósisak plexijéhez tették hasonlóvá, az integrált napellenzőnek és az aero-tetőnek pedig sajátos alakot adtak. Fugák szinte nincsenek, szerves egységet alkot az egész. Álló helyzetben zárt felületet mutat a hűtőmaszk, klasszikus fényszórót hiába keresünk.
Alszik a jármű, kihunytak fényei
Annál több a meglepő fényhatás! Motorindítás után megelevenedik a jármű, a fényezésből fény lesz, világító diódáktól ragyog a frontmaszk, és további, erős LED-ek gyulladnak ki fényszóróként a lökhárítóban. Az irányjelző narancsszínű futófényként hívja fel magára a figyelmet. Amikor sofőr vezeti a gépkocsit, fehér fények uralkodnak rajta, amint viszont átveszi a vezetést a Highway Pilot, kékre vált a világítás, erőteljes pulzálással jelezve a szinte élőlényszerű kamion szívverését, egyben elárulva pillanatnyi üzemmódját a többi közlekedőnek.
Újfajta munkához újfajta fülke
Most 80-nal megyünk ám! Na és?
Ma az a módi, hogy a fülkében különválasztják a vezető- és a lakóteret. A Future Truck 2025 tovább megy ennél: komfortos és funkcionális munkahelyet teremt a hosszú és monoton autonóm-utazásokhoz, amikor tehát a robotpilóta vezeti a járművet. A berendezést a lényegre redukálták, olyan, mint egy modern, papírmentes irodáé, de nagyvonalú fa- és bőrburkolat teszi lakályossá. Műszerek és külső tükrök helyett képernyőkre esik a pillantás, a szellőzőnyílásokat indirekt klimatizálás váltja fel, a kapcsolók szerepét érintőpad veszi át.
De ez még mind semmi! Elsőre ijesztően hallatszik, hogy a 80 kilométer/óra sebességgel robogó nyerges szerelvény vezetője egyszer csak hátratolja, majd 45 fokkal jobbra fordítja az ülését, keresztbe veti a lábát, ölbe veszi a középkonzolról leemelt táblagépet és az indirekt világítás vakításmentes fényénél nekiáll feldolgozni a dokumentációt, kijelölni a következő menetcélokat, fuvarrendeléseket vállalni, megtervezni a következő pihenő helyét és idejét. Persze, ha akarja, akár az aktuális menetadatokat is lehívhatja a szabadon konfigurálható monitorra.
Na és pihenőben? Nos, átül az ember a jobb oldali kanapéra, és a hátfal nagy képernyőjén kedvére futtat családi fotókat, videót a legutóbbi nyaralásról vagy éppenséggel egy kedvére való filmet. Akárcsak odahaza!
Maximalista lakósarok, kanapéval
Radarszemek néznek körbe
A Mercedes-Benz Future Truck 2025 önálló gépkocsi, nincs ráutalva kísérőjárműre vagy irányítóközpontra, az intelligens Highway Pilot a repülőgépek robotpilótájához hasonlóan működik. A jármű előtti területet 250 méter hatótávú, 18 fokos látószögű radar figyeli, a közeltartományi érzékelő viszont csak 70 méterig, de 130 fokos szögben lát. Van még egy sztereokamera is a szélvédő mögött, hatótávja 100 méter, látószöge vízszintesen 45, függőlegesen 27 fok. Ez azonosítja az egy- vagy kétsávos útpályát, a gyalogosokat, az álló vagy mozgó objektumokat, egyszóval mindent, ami kiemelkedik a háttérből, illetve a rendelkezésre álló szabad teret. Leolvassa a jelzőtáblákat és sávtartásra is szolgál.
Visszapillantó, de nem tükör – mi az?
A jármű melletti területet a hátsó híd előtt elhelyezett radarszenzorok tapogatják le, 170 fokos szögtartományban. Nemcsak a figyelmetlen sávváltástól óvnak meg, hanem álló akadályoktól, például lámpaoszloptól is. Ilyesmi már hamarosan megjelenhet a márka kínálatában.
Valamennyi érzékelő adatai hálózatba kapcsolva adnak központilag feldolgozott összképet, és ez álló helyzettől a legális csúcssebességig érvényesül. A gépkocsi önműködő kormányzással tartja magát a forgalmi sáv közepén, és az előrelátó hajtásláncvezérlés (Predictive Powertrain Control – PPC) a digitális térkép és a GPS-helyzet alapján előrelátón felkészül az emelkedőkre, lejtőkre.
Beszélgető járművek
Noha önállóan képes közlekedni a Future Truck 2025, felkészítették arra, hogy kommunikáljon hasonló járművekkel. Az ilyenek, WLAN-technológiával, 5,9 gigahertz frekvencián, folyamatosan közölnek információkat saját pozíciójukról, típusukról, méreteikről, menetirányukról, sebességükről, esetleges gyorsításukról és fékezésükről vagy veszélyes kanyarívekről. A közlések gyakorisága, a sebességtől és egyéb tényezőktől függően, egytized és egy egész másodperc között változik.
Mindezek révén a járművek kölcsönösen tájékoztatják egymást például arról, hogy egyikük besorolna az autópályára vagy dugó van elöl. Minél több gépkocsit felszerelnek a berendezéssel, annál folytonosabb a lefedettség. Nem kevesebbet jelent ez, mint hogy a kamionok messzebbre látnak előre, mint a vezetőik, és előre „levajazzák” egymás közt a veszélyhelyzetek kivédését, öntanuló rendszerré teszik a közúti közlekedést!
Most ki vezet? A Highway Pilot!
Sofőrből menedzser
Az autonóm közlekedés sok unalmas rutinfeladattól mentesíti a gépkocsivezetőt, különösen a fárasztó és gyakorta egyhangú távolsági fuvarozásban. Mivel a jármű maga szabályozza sebességét, a navigációs alkalmazásokkal megtalálja az optimális útvonalat és mert az anyacég, a feladó, illetve a címzett állandóan valós időben ismeri a tartózkodási helyét, sebességét, valamint várható érkezési idejét, nem kell az idő szorításában hajtani.
A felszabadult pilóta értékes időt nyer, hogy menet közben kommunikáljon másokkal, átvegyen irodai feladatokat vagy akár ápolja magánkapcsolatait. Járművezetőből menedzserré lép elő! Foglalkozása vonzóbbá válik, ami megoldást kínálhat a sofőrhiányra. A fuvaridő pontosabban kalkulálható, a pilóta szerepváltozása pedig forradalmasíthatja a fuvarozást. Az ember és a gépkocsi minden eddiginél jobban összeolvad erős, gazdaságos és ügyes csapattá. Járulékos előnyként, a homogén forgalomáramlásnak tulajdoníthatóan, nagymértékben csökkenti a tüzelőanyag-fogyasztást és a károsanyag-kibocsátást az autonóm közlekedés. A vállalkozót viszont, akinek már felcsillant a szeme, hogy megspórolja a sofőr fizetését, ki kell ábrándítsuk: csak autópályán autonóm a Future Truck 2025, egyébként a pilóta vezeti…
Műszeregység helyett monitor
A többi közlekedő a biztonság fokozódását könyvelheti el. A vészhelyzetben automatikusan fékező adaptív sebességtartó rendszerek évek óta beváltak a gyakorlatban, és az új rendszerek még inkább kiküszöbölik az emberi hibákat. A jármű magától tartja be a biztonságot befolyásoló előírásokat, például a követési távolságra vagy a sebességre vonatkozóan. A menet közben a táblagépére figyelő sofőrtől nem kell tartani, hiszen nem ő vezet, míg a kormányt két kézzel markoló, de félálmából csak pillanatokra felriadó kamionos maga az életveszély!
A jövő zenéje
Mikor lesz mindebből valami? Tisztán műszakilag nézve körülbelül öt év alatt lenne lehetséges, személyautók esetében 2020-at említik a piaci bevezetés várható időpontjaként. A nehéz-teherautók azonban felvetnek néhány problémát és tisztázni kell néhány jogi előfeltételt is, úgyhogy mostantól számítva mintegy tíz évre gondolhatunk. Persze nem egy lépésre valósul meg majd valamikor, hanem fokozatosan: újabb és újabb vezetőtámogató rendszerek kerülnek használatba.
A középkonzolról levehető tablet ölbe vehető műszeregységként is szolgál
Szóval a műszaki feltételek már adottak, de a törvényiek még hiányoznak. Folyamatban van ugyan a csaknem valamennyi európai államban bevezetett 1968-as Bécsi Közúti Közlekedési Egyezmény továbbfejlesztése, de annak egyelőre sarkalatos pontja, hogy a vezetőnek mindig és mindenféle körülmények között uralnia kell járművét. Csak automatikusan korrigáló kormánybeavatkozások megengedettek, de önműködő kormányzás 10 kilométer/óra sebesség fölött már nem – alatta is csak a beparkoló asszisztensek miatt. Az ENSZ egy szakértői bizottsága viszont már megteremtette a legalizálás alapjait, eszerint ilyen rendszer a jövőben forgalomba bocsátható, ha a vezető bármikor kikapcsolhatja vagy felülbírálhatja. A Mercedes-Benz Future Truck 2025 Highway Pilot berendezése megfelel ennek.
Meg kell oldani az adatbiztonságot, ki kell zárni a külső hatásokat és tisztázni kell jogi kérdéseket, például a felelősség kérdését szabálysértés esetén vagy a nem teljesen kizárható balesetek rendezését. Egyelőre úgy látszik, hogy a mérnökök megelőzték a jogászokat és a szabályalkotókat. Most az utóbbiakon a sor, hogy az ígéretes jövő járművéből 2025-re gazdaságos és biztonságos realitás legyen.
Önállóan vált sávot a jármű